• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
22

ویژگی‌هایی جالب از چپ دست‌ها

  • کد خبر : 4907
  • 14 آگوست 2019 - 6:13

درست است که افراد چپ دست چیزی حدود ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می دهند اما حقیقتا اینطور که به نظر می رسد انگار جامعه آنها و حقایق آنها را فراموش کرده است.

چپ دست بودن موهبتی است که از دیدگاه پزشکی مزایایی متعدد برای فرد به همراه دارد، گرچه نظریه‌های علمی مشکلاتی را نیز برای چپ دست‌ها متصور هستند.

چپ دست ها ، افرادی که به باهوشی معروف هستند دنیای پر رمز و رازی دارند که برای هرکسی می تواند جالب و جذاب باشد ، رازهایی در مورد توانایی جسمی و فکری آنها همینطور باورهایی که مردم کشورهای مختلف در مورد آنها دارند.

چپ دست ها

چه اتفاقی می افتد که یک فرد چپ دست می شود؟

در پاسخ به این سوال محققان هنوز کاملا مطمئن نیستند، اما تحقیقات زیادی نشان داده تعامل پیچیده ای از ژن ها و طبیعت این مسئله را باعث می شود. در حالی که ژن های خاصی به نام “ژن های چپ دستی” هم پیدا نشده اند. اما چیزی که ما می بینیم این است که افراد چپ دست در خانواده و اصل و نسبشان چپ دست های بیشتری داشته اند.

صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث چپ دست و راست دست شدن افراد می شود، تحقیقات برخی تفاوت های فیزیولوژیک و شخصیتی افراد چپ دست با راست دست ها را پیدا کرده اند.

چپ دست و راست دست بودن چه تفاوتی دارد؟

مغز انسان به ۲ نیمکره تقسیم شده است؛ نیمکره راست و نیمکره چپ و در این بین بیشتر افراد برای انجام فعالیت‌هایی مانند صحبت کردن به نیمکره چپ مغز خود وابسته هستند. بیشتر راست دست‌ها در این گروه قرار دارند اما حدود ۳۰ درصد چپ دست‌ها برای فعالیت‌ به نیمکره راست مغز وابسته‌اند و برای انجام بقیه فعالیت‌ها نیمی از مغز بر نیمه دیگر برتری ندارد.

بر اساس مطالعات موجود، وجود یک نیمکره مغزی غالب در انجام فعالیت‌های روزانه باعث افزایش کارایی فرد می‌شود و از این رو خطر اختلالات یادگیری و ناهنجاری‌های روانی در چپ دست‌ها بیشتر خواهد بود. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که شیوع بیماری‌های نظیر آرتریت روماتوئید و زخم‌های گوارشی در جمعیت چپ دست به طرزی قابل توجه کمتر از راست دست‌ها خواهد بود.

چپ دست ها

چپ دست ها قدرتی بیشتر در کنترل خشم دارند

یکی از مواردی که امروزه توجیه شده اما هنوز قطعیت نیافته، این است که شاید علت قدرت بالای مهار خشم و احساسات منفی در چپ دست ها به این موضوع باز می‌گردد که نیمکره راست که مسئول کنترل نیمه چپ بدن است، به علت تنظیم حرکات سمت چپ بدن، بصورت همزمان یاد گرفته است که احساسات و خشم را بیشتر کنترل کند و از این رو چپ دست‌ها راحت تر می‌توانند احساسات منفی خود را کنترل کنند.

چپ دست‌ها معمولا جنگ طلب نیستند و کمتر عصبانی می شوند که البته این موضوع در مورد همه آنها صادق نیست. از سوی دیگر چپ دست‌ها مسائل را درون خود می‌ریزند بنابراین اضطراب های آنها بیشتر می‌شود و بسیار مستعد رفتارهای اضطراب گونه هستند.

چپ دست ها در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های روانی قرار دارند

همانطور که گفتیم چپ دست ها چیزی حدود ۱۰ درصد افراد جامعه را تشکیل می دهند. اما محققان دریافته اند در جامعه هایی که شیوع بیماری های عصبی و روانی خاص در آنها بالاتر است، درصد چپ دست های جامعه نیز بالاتر بوده است.

مطالعات پیشین دریافته اند که ۲۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری ها از جمله افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و شیدایی، چپ دست بوده اند. اما امروزه مطالعات جدیدتر اظهار می دارند که شیوع این بیماری در چپ دست ها بیشتر از ۲۰ درصد خواهد بود.

چپ دست ها

 چپ دست ها هنرپیشه های قوی تری هستند

هنر و خلاقیت چپ دست ها بالاتر از راست دست ها است. آنها جالب تر و پیچیده تر فکر می کنند و معمولا در یک گروه از دوستان، ایده های بهتری به سرشان می زند.

جالب است بدانید مطالعه های انجام شده پی برده اند که چپ دست ها در انتخاب یک کار و روش، کمتر به نقاط منفی آن فکر می کنند و به همین خاطر قدرت ایده پردازی و خلاقیت آنها بالاتر است.

چپ دست ها در مسابقه های ورزشی هم شما را شکست خواهند داد

اگر نگاهی به تاریخ ورزش و قهرمانان جهانی بیندازید، متوجه می شوید که تعداد بالایی از قهرمانان ورزشی چپ دست بوده اند، مخصوصا در ورزش هایی مانند گلف و تنیس.

در حقیقت چپ دست ها در ورزش هایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد موفق تر ند، مانند تنیس، بوکس، بیس بال و بولینگ.

بررسی ها نشان داده اند که شانس موفقیت چپ دست ها در مسابقات ورزشی زمانی که رقیب آنها یک راست دست است بیشتر خواهد بود و این همان قوت قلبی است که قهرمانان چپ دست در مسابقات نهایی به آن نیاز دارند و با شنیدن آن دلگرم می شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=4907

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.