• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
20

بیت کوین Bitcoin چیست؟

  • کد خبر : 3994
  • 17 جولای 2019 - 6:49

بیت کوین چیست ؟ بیت کوین نوعی ارز است که در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ابداع شد. در این سیستم، تراکنش ها بدون واسطه انجام شده و بنابراین هیچ هزینه ای برای انجام مراودات مالی وجود ندارد، ضمن اینکه هیچ نیازی به ارائه نام واقعی طرفین نیست.

هدف اصلی از ابداع بیت کوین و دیگر ارزهای رمزپایه (Cryptocurrency) نقل و انتقال مالی بدون وجود هرگونه واسطه اعم از بانک ها یا دولت هاست. بنابراین می توان سرمنشأ این ارز را در تفکرات مردم گرایانه دانست که قدرت کنترل گردش و ارزش پول را از بانک های مرکزی و دولت ها می گیرند و در دستان خود مردم قرار می دهند.

هم اکنون در کشورهای مختلف، کسب و کارهای متعددی بیت کوین را به عنوان واحد پولی پذیرفته اند. برای استفاده از این ارز، می توانید به راحتی یک کیف پول مجازی ایجاد کرده و از طریق آن به دریافت، مدیریت و خرج کردن بیت کوین های خود بپردازید.

بیت کوین

چه کسی بیت کوین را ساخته است؟

بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم افزار متن باز توسط یک برنامه نویس ناشناس (یا گروهی از برنامه نویسان) تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. شایعات زیادی در مورد هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مطرح شده است، اما اغلب افراد نام برده شده به عنوان خالق بیت کوین، این ادعا را رد کرده اند.

ناکاموتو خود را یک مرد ۳۷ ساله که در ژاپن زندگی می کند معرفی کرده است. با این حال از آنجا که تسلط وی به انگلیسی بسیار خوب به نظر می رسد و هیچ نشانه ای از نرم افزار وی در ژاپن وجود ندارد، در مورد این ادعا تردیدهایی وجود دارد. در اواسط سال ۲۰۱۰ ناکاموتو به سراغ موارد دیگری رفت و بیت کوین را در اختیار چند عضو برجسته جامعه بیت کوین قرار داد.

ساتوشی نام گاوین اندرسون را به عنوان برنامه نویس و توسعه دهنده اصلی اعلام کرده است. تخمین زده می شود که ناکاموتو دارای یک میلیون بیت کوین است، که ارزش آن با قیمت فعلی، در حدود ۶٫۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

بیت کوین چطور کار می کند؟ بلاک چین چیست؟

یک کاربر در کیف پول خود فقط مقدار بیت کوین و مراحل و نتیجه تراکنش ها را می تواند مشاهده کند. در پشت فرایندهای شبکه بیت کوین، یک دفتر حساب عمومی به نام بلاک چین قرار دارد. این دفتر حساب شامل تمام تراکنش هایی است که تا به حال پردازش شده است.

سوابق دیجیتال تراکنش ها در به اصطلاح بلاک ها قرار دارند. تراکنش ها توسط کاربران یا کیف پول آنها رمزگذاری شده و به شبکه ارسال می شوند. به این دلیل بیت کوین، ارز رمزپایه یا ارز رمزنگاری شده یا رمز ارز(cryptocurrency) نامیده می شود. این تراکنش های رمزگذاری شده سپس در بلاکها گنجانده می شوند.

اگر شخصی سعی کند فقط یک حرف یا عدد را در یک بلاک تراکنش تغییر دهد، این کار بر تمام بلاک ها تاثیر گذار خواهد بود. از آنجا که این یک دفتر حساب عمومی است، تلاش های اشتباه یا تقلب می تواند به راحتی توسط هر کسی قابل تشخیص و اصلاح باشد. هر کاربر در کیف پول خود می تواند اعتبار و صحت هر مبادله را بررسی کند. صحت هر تراکنش توسط امضای دیجیتال مربوط به آدرس های ارسالی محافظت می شود.

به دلیل وجود فرایند تایید، ممکن است تکمیل یک تراکنش در شبکه بیت کوین، چند دقیقه زمان ببرد. پروتکل بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که استخراج هر بلوک در حدود ۱۰ دقیقه زمان می برد.

بیت کوین

ویژگی‌های بیت کوین

۱) تراکنش‌های سریع: به دلیل عدم واسطه‌گری مالی در تراکنش‌های بیت کوینی، این کار در حداقل زمان ممکن یعنی ۱ ثانیه انجام خواهد شد.

۲) کارمزد بسیار پایین و یا بدون کارمزد: در حالت عادی تراکنش بیت کوین رایگان است. برای پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها، کارمزد اندک دریافت می‌کنند. علاوه بر این، سیستم پردازشگرهای تجاری وجود دارد که دلالان را در پردازش تراکنش‌ها، تبدیل بیت کوین‌ها به یک ارز بدون پشتوانه و واریز مبالغ به‌طور مستقیم و روزانه به‌حساب بانکی آن‌ها، یاری دهند.

۳)امنیت بالا: با توجه به این‌که پول مجازی است. امکان این‌که هم‌زمان یک واحد بیت کوین بین چند نفر باشد وجود دارد؛ اما پرداخت‌های بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می‌گیرد. اطلاعات  هر واحد پول بیت کوین بر روی زنجیره بلاک که منتشر می‌کنند در دسترس همه هست  و از صحت آن می‌توان آگهی حاصل نمود.

۴) کنترل متمرکز: هیچ شخص یا سازمانی نمی‌تواند پروتکل بیت کوین را در دست گیرد زیرا این پروتکل با رمزنگاری، ایمن شده و هسته بیت کوین را ازنظر شفافیت، بی‌طرفی کامل و قابل پیش‌بینی بودن قابل‌اعتماد کامل ساخته است

۵) عدم محدودیت پراست وجه: در هر موقع از شبانه‌روز و در هرکجای جهان که هستید می‌توانید به‌سرعت و از طریق اینترنت، به ارسال و دریافت فوری هر مبلغ از بیت کوین از بیت کوین بپردازید.

۶) ریسک پایین برای دلالان: تراکنش‌های بیت کوین امن و برگشت‌ناپذیر بوده و حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین دلیل دلالان را در برابر ضررهای ناشی از امکان کلاه‌برداری یا پرداخت‌های برگشتی جعلی محافظت می‌کند. آن‌ها در بازارهای سرمایه‌گذاری می‌کنند که وسیع‌تر، کارمزد کمتر و هزینه‌های مدیریت ریسک کمتری است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3994

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.