• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
29

دریاچه تار و هویر در دل کوه دماوند

  • کد خبر : 5909
  • 18 سپتامبر 2019 - 12:36

تهران در کنار همه ی شلوغی هایش جلوه های زیبایی نیز دارد؛ جاذبه هایی که خودشان را در میان طبیعت اطراف این شهر پنهان کرده اند تا مدت زمان بیشتری را مهمان زمین باشند. این جلوه ها می توانند روزی خاطره انگیز را برایت رقم بزنند و خستگی هایت را به دست فراموشی بسپارند.

برای دیدنشان باید شهر و دلبستگی هایت را کنار بگذاری و راهی جاده شوی. دل به مسیرهای کمتر شناخته شده بسپاری و منتطر باشی هر لحظه با تصویری تازه از طبیعت رو به رو گردی. پیش تر با هم به یکی از این جاذبه ها سر زدیم و در مطلب زیر آن را به شما معرفی نمودیم:

دریاچه تار و هویر

ویژگی‌های دو دریاچه تار و هویر

دو دریاچه تار و هویر از جمله دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی هستند که در میان ارتفاعات البرز مرکزی جا خوش کرده‌اند. این دریاچه‌ها در فاصله ۳۰ کیلومتری شرق دماوند و در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌اند.

دریاچه‌ها در میان دو رشته کوه قره‌داغ (کوه دوبَرار) در شمال و زرین‌کوه در جنوب واقع شده‌اند. دنباله‌ای از کوه دوبرار دو دریاچه را از هم جدا می‌کند. این دنباله، در واقع تپه‌ماهوری ست که هنگام پیاده‌روی بین دو دریاچه باید از آن عبور کنید.

دو دریاچه تار و هویر در موقعیتی قرار دارند که دور تا دور آن‌ها را کوه‌هایی دربر گرفته است. این کوه‌ها طوری در کنار هم قرار گرفته‌اند که در میانشان گودالی درست شده. همین گودال با آب پر شده و دریاچه‌ها را شکل داده است. ارتفاع کوه‌های اطراف دریاچه‌ها از سطح دریاچه ببن ۵۰ تا ۵۰۰ متر است.

زمین‌شناسان پیدایش دریاچه تار و هویر را ناشی از لغزش زمین می‌دانند. لغزشی که موجب ایجاد سدی طبیعی به عمق بیش از ۵۰ متر شده و شرایط لازم را برای انباشت آب‌های سطحی فراهم کرده است.

بیشترین درازای دریاچه تار ۱ کیلومتر و پهنای آن ۴۰۰ متر است. دریاچه در جهت شمالِ غرب به جنوبِ شرق امتداد دارد. عمق دریاچه تار در فصول پر آب به ۵۰ متر و در مواقع کم آب به ۴۰ متر می‌رسد.

درازای دریاچه هویر ۴۰۰ متر و پهنای آن ۱۵۰ متر است. جهت امتداد این دریاچه شمالی جنوبی ست. عمق دریاچه هویر معمولا ۱۵ متر است.

آب دریاچه ها از کجا تامین می شود؟

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که آب این دریاچه از کجا تامین می شود! حدود ۷۰ درصد از آب های دریاچه‌های تار و هویر از بخش های شمالی و ارتفاعات آن نیز تامین می گردد. کوه دوبرابر از رشته کوه قره داغ در شمال و کوه زرین در جنوب دریاچه با ذوب شدن برف های روی این کوه ها نیز تامین می شوند. چشمه های متعدد کف دریاچه مهم ترین نقش را در تامین آب آن دارند و آبی گوارا را از اعماق زمین به درون آن هدایت می کنند.
جالب است بدانید که آب این دریاچه سرشار از کلسیم، منیزیم و کربنات است و جز آب های شیرین ایران محسوب می شود. همانطور که گفتیم این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.

افسانه های موجود درباره دریاچه تار

در مورد دریاچه تار افسانه های زیادی وجود دارد که تا به حال هیچ کدام هم نیز ثابت نشده اند. عده ای بر این باور هستند که شب ها موجوداتی عجیب و غریب در این محدوده رفت و آمد دارند. گفته های دیگری حکایت از وجود گنج هایی گران قیمت و ارزشمند در کف دریاچه دارد.

بهترین مسیر برای رفتن به دریاچه تار و هویر

برای رسیدن به دریاچه تار و هویر دو مسیر وجود دارد:

  • مسیر اول: از تهران به سمت جاده فیروزکوه حرکت کنید. پس از رسیدن به دماوند مسیر روستای چنار شرق را در پیش بگیرید. این مسیر ۱۲ کیلومتری آسفالته است. بعد از چنار شرق مسیر مشهور به جاده معدن را تا انتها ادامه دهید. از اینجا ۲۰ کیلومتر به صورت جاده خاکی تا دریاچه فاصله دارید. ابتدا به دریاچه تار دماوند می‌رسید و با عبور از آن به دریاچه هویر خواهید رسید.
  • مسیر دوم: از تهران به سمت جاده فیروزکوه حرکت کنید. در ۲۵ کیلومتری فیروزکوه به مسیر فرعی به سمت روستای یَهَر بپیچید. پس از گذر از یهر به روستای مومِج سپس دهنار و پس از آن روستای هویر می‌رسید. از اینجا تا دریاچه به طول ۱۰ کیلومتر جاده خاکی ست. ابتدا دریاچه هویر را می‌بینید؛ اگر به مسیر سمت چپ بپیچید به دریاچه هویر می‌رسید و اگر مسیر قبلی را ادامه دهید به دریاچه تار دماوند خواهید رسید.
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=5909

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
  1. من تا حالا اسم دریاچه تار و هویر نشنیده بودم ….

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.