• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
16

رجیستری ویندوز چیست و چگونه می‌توان آن را ویرایش کرد؟

  • کد خبر : 3624
  • 03 جولای 2019 - 6:11

رجیستری ویندوز در نگاه اول کمی ترسناک به نظر می‌رسد. در این بخش، کاربران حرفه‌ای می‌توانند تنظیماتی را تغییر دهند که امکان تغییر آن‌ها در دیگر بخش‌های ویندوز وجود ندارد.

رجیستری ویندوز (Windows Registry) مجموعه‌ای از پایگاه‌های ذخیره سازی داخلی است که وظیفه حفظ تنظیمات و پیکربندی‌های مربوط به سیستم عامل و نرم افزار‌های ویندوز را دارد.

رجیستری داد‌ه‌ها را به صورت‌های گوناگون مثل باینری یا DWORD در پایگاه داده خود ذخیره می‌کند. هر اپلیکیشنی می‌تواند از رجیستری ویندوز بهره ببرد. البته درصورتی که این دسترسی از طرف مدیر (Administrator) سیستم محدود نشده باشد.

اپلیکیشن‌ها می‌توانند داده‌های عمومی خود را در رجیستری ویندوز ذخیره کنند تا توسط خود برنامه یا سایر برنامه‌ها، مورد استفاده قرار گیرند.

اگر می‌خواهید ویرایش رجیستری ویندوز را یاد بگیرید، باید بگوییم که چنین کاری به شرط اینکه بدانید در حال تغییر کدام تنظیمات هستید، چندان هم سخت و پیچیده نیست. با این حال، باید بگوییم که در رابطه با تغییر بخش‌های مختلف رجیستری باید احتیاط کنید تا به مشکلات غیر مترقبه برنخورید.

رجیستری ویندوز چیست؟

در واقع رجیستری را می توان به عنوان بانک اطلاعاتی معرفی کرد که برای نگهداری تنظیمات و گزینه های نسخه های ۳۲ بیتی ویندوز همچون ویندوز ۹۵،۹۸،ME وNT/2000 مورد استفاده قرار می گیرد. و شامل اطلاعات و تنظیماتی است که برای تمام قطعات سخت افزاری ، نرم افزاری ، کاربران و تنظیمات مربوط به خود سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. هر زمان که کاربری تغییری در تنظیمات مربوط بهControl Panel یاFile Associations ،System Policies ایجاد کند و یا برنامه نرم افزاری جدیدی  را نصب کند ، این تغییرات در رجیستری ویندوز ثبت شده و باقی می مانند.

رجیستری ویندوز

چگونگی باز کردن رجیستری ویندوز

همین ابتدای امر باید بگوییم که هنگام ویرایش رجیستری ویندوز، به شدت مراقب باشید. اگر نمی‌دانید که مشغول ویرایش چه بخشی از سیستم هستید، بهتر است به آن دست نزنید. اما اگر با احتیاط عمل می‌کنید، به مشکل خاصی برنمی‌خورید.

 برای دسترسی راحت به رجیستری، توسعه دهندگان از مایکروسافت یک ابزار مناسب به نام Regedit ارائه دادند (Registry Edit یک ویرایشگر رجیستری).

برای باز کردن ویرایشگر رجیستری ویندوز، در بخش جست‌وجوی ویندوز عبارت regedit را تایپ کنید و سپس بر Registry Editor کلیک کنید.

رجیستری ویندوز

نحوه ویرایش رجیستری ویندوز

اگر دقیقا می‌دانید که دنبال چه چیزی هستید، می‌توانید با بهره‌گیری از ساختاری درختی موجود در رجیستری، به‌سرعت بخش موردنظر خود را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر خواستار ویرایش پوشه Add to VLC Playlist هستید، باید طبق مسیر HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\AddToPlaylistVLC حرکت کنید تا بتوانید این پوشه را پیدا کنید.

علاوه بر این، با فشردن کلیدهای CTRL و F می‌توانید از بخش جستجوی رجیستری ویندوز استفاده کنید و بین «کلید» (Key)، «مقدار» (Value) یا داده‌های موجود جستجو کنید. برای ویرایش هم بر موارد موردنظر راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Modify را انتخاب کنید.

رجیستری ویندوز

چرا رجیستری ویندوز حساس است؟

مقادیر زیادی داده که برخی از آن‌ها مربوط به تنظیمات و پیکربندی‌های خود سیستم عامل ویندوز است، در رجیستری ذخیره می‌شود. معمولاً تغییر داده‌های مربوط به پیکربندی سیستم عامل، بدون توجه و داشتن اطلاعات کافی درباره آن، می‌تواند مشکلات اساسی را درپی داشته باشد.

مقادیر حساس رجیستری می‌توانند گاهاً پیکربندی‌های مربوط به امنیت سیستم، گاه مربوط به سخت افزارهای سیستم و گاه نیز مربوط به خود سیستم عامل و اپلیکیشن‌های آن باشند. بنابراین درصورتی که قصد تغییر، حذف یا ایجاد کلیدی را دارید، ابتدا به طور کامل با کلید مورد نظر آشنا شوید.

توجه داشته باشید که تغییر یک کلید در رجیستری می‌تواند سیستم عامل را غیرقابل استفاده کند. حتی در برخی از موارد، تغییر دادن این کلید بدون داشتن اطلاعات کافی درباره آن، می‌تواند اطلاعات ذخیره شده در حافظه را نیز تهدید کند.

رجیستری ویندوز

آیا ویرایش رجیستری ویندوز آسان است؟

 ویرایش رجیستری ویندوز آسان است، به شرط اینکه اصلا عجله نکنید. این یعنی، به‌صورت تصادفی فایل‌های رجیستری را اجرا نکنید و اگر نمی‌دانید که یک پوشه چه کارکردی دارد، به هیچ عنوان تنظیمات آن را تغییر ندهید. در ضمن قبل از هرگونه اعمال تغییر، از رجیستری بک‌آپ بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3624

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.