• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

شینزو آبه: قدردان ایران بخاطر پایبندی به برجام هستیم / روحانی: آمریکا به جای تغییر لحن به دنبال تغییر عمل باشد

  • کد خبر : 3068
  • 13 ژوئن 2019 - 4:48

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست خبری با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن که پس از دیدار و گفت‌وگوی دو طرف صورت گرفت، طی سخنانی اظهار کرد: بسیار خوشحالم که جناب آقای نخست وزیر آبه شینزو دعوت من را برای سفر به جمهوری اسلامی ایران پذیرفتند و ما امروز میزبان ایشان و هیئت همراه بودیم. روابط دو کشور از قدمت تاریخی برخوردار است و امسال نودمین سال روابط دیپلماتیک بین دو کشور است.

روحانی با بیان اینکه علاقمندیم روابط اقتصادی دو کشور بر مبنای منافع متقابل  تداوم و گسترش یابد، از اظهار تمایل نخست وزیر ژاپن برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرحهای توسعه ای جنوب و بندر چابهار استقبال کرد و گفت: ایران از همکاری و سرمایه‌گذاری ژاپن در منطقه چابهار و همچنین منطقه عمومی مکران استقبال می‌کند و آماده جذب سرمایه گذاری ژاپن است.

وی همچنین تسریع در اجرای توافقات پیشین در حوزه انرژی و امور درمانی را ضروری خواند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از اینکه ژاپن به ادامه خرید نفت از ایران علاقمند است و همچنین حل‌و‌فصل مسائل و روابط مالی و روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور حمایت می‌کنیم و این نکته‌ای است که می‌تواند توسعه روابط دو کشور را تضمین کند. علاوه بر مسائل مربوط به روابط دوجانبه راجع به بحث امنیت و تنش‌زدایی در منطقه نیز با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.

 روحانی تاکید کرد: تخریب و زیرپا گذاشتن معاهدات بین‌المللی قطعاً به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.

روحانی: در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود، حتی با آمریکا، ولی قاطعانه پاسخ خواهیم داد

رئیس جمهور با بیان اینکه در زمینه مسایل منطقه‌ای ما آماده رایزنی و همکاری کامل با ژاپن هستیم، گفت: در مورد بازسازی سوریه و همچنین پایان دادن به بحران یمن و کمک به مردم این کشور در زمینه های بهداشتی، درمانی و تأمین مواد غذایی و همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم چه در منطقه و چه دیگر مناطق جهان آماده همکاری هستیم.

روحانی ادامه داد که : مسأله امنیت منطقه برای جمهوری اسلامی ایران  بسیار حائز اهمیت است و ما قصد تنش و جنگ با هیچ کشوری از جمله آمریکا را نداریم اما اگر مورد تجاوز قرار بگیریم پاسخ ما بسیار کوبنده و پشیمان کننده خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: از جناب نخست وزیر و هیئت همراه تشکر می‌کنم که کاملاً با حسن نیت و برای آرمان‌هایی که مورد نظر دو طرف است و آن صلح و امنیت و تنش‌زدایی در منطقه است این سفر را انجام دادند و امیدواریم این سفر آغازی برای روابط بهتر بین دو کشور و تحولات بهتر در منطقه باشد.

وی تصریح کرد: ژاپن کشور بسیار مهمی است و همواره برای صلح و امنیت منطقه ما قدم‌های خوبی برداشته و امروز هم در مذاکرات‌مان راجع به همکاری بین دو کشور برای مسئله مهاجرین، مواد مخدر، تروریسم و همکاری در زمینه بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن نیز با هم گفت‌وگو کردیم.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: برای آقای نخست وزیر و هیئت همراه آرزوی اقامت خوشی در تهران دارم.

شینزو آبه : قدردان ایران بخاطر پایبندی به برجام هستیم

نخست وزیر ژاپن با اشاره به سفرش به تهران در سال ۱۳۶۲ به عنوان مشاور پدر خود که وزیر خارجه وقت ژاپن بوده است، گفت: آن سفر هم با هدف برقراری صلح و ثبات در منطقه انجام شد.

 شینزو آبه تأکید کرد: ژاپن برجام را بخاطر اینکه به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند، همیشه تأیید کرده و از آن حمایت می‌کند و گفت : گفت: ژاپن به عنوان دوست ایران از هر گونه افزایش تنش‌ در منطقه، نگران است.

نخست وزیر ژاپن با بیان اینکه حفظ برجام عنصر ضروری برای توسعه اعتماد در روابط دوجانبه و بین المللی است، تأکید کرد: ژاپن تلاش‌ها و همکاری‌های زیادی برای حفظ برجام انجام داده و خواهد داد.

نخست وزیر ژاپن تلاش برای کاهش تنش را مهم‌ترین هدف سفر خود به تهران عنوان کرد و گفت: قویاً امیدوارم که سفر من به ایران منجر به کاهش تنش‌ها و برقراری صلح و ثبات در منطقه شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3068

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.