• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
24

ییلاق اولسبلنگاه؛ بهشت تماشایی گیلان

  • کد خبر : 4992
  • 18 آگوست 2019 - 6:05

اولسبلنگاه یا اولسبلانگاه بهشتی ییلاقی در جنوب ماسال است. سفر به این روستای زیبا که در ارتفاعات کوه تالش واقع شده است، تجربه‌ای بی‌نظیر را از تلفیق آسمان و زمین برایتان رقم خواهد زد.

 دهکده « اُلَسَبِلَنگا» یا اولسبلنگاه در ماسال گیلان یکی از دیدنی‌ترین ییلاقات این دیار است که در فاصله حدود ۲۵ کیلومتری شمال غرب این شهرستان و در ارتفاعات کوه‌های تالش قرار دارد.

اولسبلنگاه

معنی اولسبلنگاه

اولسبلنگاه نامی تالشی ست و از دو بخش اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده. اولس به معنی درخت مَمرَز و بِلَنگاه به معنی جای بلند است. اولسبلنگاه یعنی جایگاه رویش درخت ممرز.

ممرز یا همان اولس در مناطقی از شمال به  شَرَم معروف است. این درخت بین ۱۵ تا ۲۵ متر رشد می‌کند و در جنگل‌های هیرکانی به فراوانی دیده می‌شود. ممرز بومی جنگل‌های اروپایی نیز هست. این درخت تنها در ارتفاعات بالای ۶۰۰ متر با درختان راش و بلوط دیده می‌شود. ممرز از درختان خزان کننده است. یعنی برگهایش در پاییز زرد شده و در نیمه دوم زمستان می‌ریزد.

اولسبلنگاه

با روستای اولسبلنگاه آشنا شویم

روستای ییلاقی «اولسبلانگاه» در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. به جز هتل تازه‌ساز این ییلاق، بقیه خانه‌ها چوبی هستند و اجازه ساخت خانه با مصالح داده نمی‌شود. متاسفانه این روستا مجهز به شبکه‌ی برق‌رسانی نیست و برق برای همه‌ی مصارف با موتور برق تامین می‌شود؛ اما جای نگرانی نیست، زیرا در محل اسکان بازدیدکنندگان امکانات مورد نیاز فراهم است. سعی کنید در فصلی بار سفرتان را به این روستا ببندید که بتوانید از مناظر مه گرفته‌ی ییلاق بازدید کنید. با کمی قدم زدن عصر گاهی در ییلاق و فاصله گرفتن از جاده به ارتفاعات این روستای زیبا می‌رسید.

دقیقا جایی که شهر ماسال دیده می‌شود. اگر کمی صبور باشید و تا غروب آفتاب منتظر بمانید منظره‌ی خیال‌انگیز و تکرار نشدنی غروب ارتفاعات تالش را خواهید دید. ساکنان این منطقه همان مردمان ماسال هستند که فصل گرما را در اینجا سپری می‌کنند.

مسیر اولسبلنگاه ماسال

فاصله تهران تا ییلاق اولسبلنگاه ۴۰۰ کیلومتر است. طی کردن این فاصله بسته به ترافیک بین ۵ تا ۵ ساعت و نیم طول می‌کشد.

از تهران؛ مسیر آزاد راه قزوین رشت را در پی بگیرید. بعد از طی ۳۰۰ کیلومتر؛ از ۲۰ کیلومتری  قبل رشت به جاده فومن بپیچید. پس از عبور از فومن و سپس صومعه‌سرا به روستای کلیدبَر می‌رسید. به سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید؛ سپس از اینجا به سمت ماسال برانید. در جنوب ماسال جاده گیلوان – ماسال را ادامه دهید تا پس از طی ۳۰ کیلومتر مسیر کوهستانی و پر پیچ و خم به اولسبلنگاه برسید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=4992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.