• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

درخواست کشورهای مرتبط با هواپیمای اوکراینی: ایران جعبه‌های سیاه را به کشور ثالث تحویل دهد

  • کد خبر : 14417
  • 16 فوریه 2020 - 12:27

نمایندگان کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، خواستار تحویل جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی به کشور ثالث شدند.

تحویل جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی

 وزیران امورخارجه کشورهای مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی که اتباعشان در این حادثه جان خود را از دست دادند، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نشستی برگزار کردند و در پایان با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند که جعبه سیاه هواپیما را هرچه زودتر به کشور ثالث تحویل دهد.

تحویل جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی

در این نشست وزیران امور خارجه کانادا، اوکراین، سوئد و افغانستان و یکی از معاونان وزارت امور خارجه انگلیس به همراه محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران شرکت داشتند.

نمایندگان این پنج کشور در پایان نشست خود با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواستند که به مسئولیت بین‌المللی عمل کند و هرچه زودتر جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازیافت اطلاعات آن به کشوری ثالث تحویل دهد.

وزیر امورخارجه کانادا که بیانیه پنج کشور را برای خبرنگاران قرائت کرد، بر لزوم همکاری ایران برای انجام تحقیقات کامل درباره سانحه هواپیمای مسافری طبق معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی تأکید کرد.

وی همچنین یادآور شد که نمایندگان پنج کشور شرکت‌کننده در نشست روز شنبه با محمدجواد ظریف نیز گفت‌وگوی مختصری داشته و در این گفت‌وگو بر شفافیت و مسئولیت‌پذیری کامل از سوی ایران تأکید کرده‌اند.

وزیر امورخارجه اوکراین نیز روز شنبه اعلام کرد که کشورش در حال تصمیم‌گیری با ایران بر سر محل رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی است که چند هفته پیش در آسمان ایران در نتیجه خطای انسانی و به اشتباه هدف قرار گرفت.

وادیم پریستایکو وزیر امورخارجه اوکراین اظهار داشت: ما در حال حاضر با ایرانی‌ها در حال تصمیم‌گیری بر سر این هستیم که در چه محل خاصی و با کمک کدام یک از شرکایمان این کار انجام شود  می‌دانید که فرانسه به عنوان محل پیشنهادی مطرح است.

محمدجواد ظریف در این نشست ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع، بر مسولیت‌پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مساله تاکید کرد. ظریف در این نشست آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل‌وفصل حقوقی مساله را مجددا اعلام کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=14417

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.