• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
18

موج دوم سامانه بارشی در لرستان تا غروب امروز

  • کد خبر : 15197
  • 26 فوریه 2020 - 10:20

 رضا میرزایی شامگاه سه شنبه بیان کرد: سامانه بارشی در لرستان دارای ۲ موج است که موج نخست بارشی از غروب روز دوشنبه وارد استان شد و ریزش‌های آن تا غروب چهارشنبه، ادامه خواهد داشت.

سامانه بارشی در لرستان

وی با بیان اینکه موج دوم بارش‌ها از دوشنبه آغاز شده و تا غروب چهارشنبه ادامه دارد افزود: تاکنون حداکثر دبی سیلابی رودخانه خرم آباد به ۱۸۰ مترمکعب برثانیه و دبی سیلابی در رودخانه کشکان به یک هزار و ۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه در شهر پلدختر رسیده است.

 موج دوم سامانه بارشی در لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: دبی رودخانه تیره به ۱۳۵ مترمکعب برثانیه و دبی رودخانه بادآور نورآباد نیز به ۲۳۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه موج دوم بارش‌ها وضعیت خطرناک‌تری دارد و ریزش‌های جوی آن بیشتر در نقاط شمالی استان است افزود: با تداوم بارش‌ها پیش بینی می‌کنیم پیک سیلاب در رودخانه‌ها فردا بعدازظهر اتفاق بیفتد و در بین همه رودخانه‌های لرستان سه کانون بحران شامل حوزه رودخانه کشکان، شهرها و روستاهای مسیر آن، رودخانه تیره دورود، شهر و روستاهای مسیر آن و شهر نورآباد است.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد دبی سیلابی رودخانه کشکان به چهار هزارو ۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه و دبی رودخانه تیره نیز به ۸۶۳ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد، یادآور شد: دبی خرم رود تا ۵۰۴ مترمکعب در ثانیه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۵۰ درصد ظرفیت سدها خالی است و بخشی از سیلاب را می‌توانیم در ظرفیت خالی این سدها کنترل و مهار کنیم، اما در حوزه رودخانه کشکان که حوزه بزرگی است و بیش از۹ هزارو ۷۰۰کیلومتر مربع مساحت دارد و وحشی‌ترین سرشاخه حوزه کرخه محسوب می‌شود، تنها سد ایوشان را داریم که سد کوچکی است و ۵۲ میلیون مترمکعب حجم مخزن دارد و ۵۰ درصد حجم خالی آن ۲۶ میلیون مترمکعب می‌شود.

میرزایی ادامه داد: پیش بینی کرده ایم حجم سیلابی که فردا از کشکان عبور می‌کند به ۳۱۲ میلیون مترمکعب می‌رسد، بنابراین این حجم سیلاب ذخیره سد ایوشان تغییر محسوسی در میزان سیلاب ندارد.

وی تاکید کرد: راهکار اساسی، مهار و کنترل سیلاب کشکان و شهرستان‌های پلدختر و چگنی ساخت سدهای معشوره، مخملکوه و سراب تلخ خرم آباد، چولهول و بن لار پلدختر است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=15197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.