• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

هرم غذایی مخصوص روزهای کرونایی

  • کد خبر : 16758
  • 22 مارس 2020 - 9:27

دکتر میرزای رزاز با اشاره به اینکه هرم مواد غذایی و تنوع و تعادل مصرف موادغذایی مخصوص روزهای کرونایی برای تمامی گروه‌های سنی الزامی است، گفت: هرم مواد غذایی یک راهنما است که تعادل تنوع و میزان سهم مورد نیاز روزانه افراد را از گروه های غذایی نشان می دهد.

هرم غذایی کرونایی

وی تصریح کرد: هرم غذایی مخصوص روزهای کرونایی از ۵ گروه مواد غذایی تشکیل شده است و شکل هرم به نحوی ترسیم شده که قاعده پایین آن را گروه نان و غلات تشکیل می‌دهد که بزرگترین قسمت از هرم را تشکیل داده و نشانگر این است که یک فرد باید بیش از هر غذای دیگر، غذاهای غله‌ای مصرف کند.

اهمیت سبزی در هرم غذایی مخصوص روزهای کرونایی

دکترمیرزای رزاز با اشاره به اهمیت مصرف سبزی در وعده‌های غذایی تصریح کرد: گروه‌های بعدی گروه‌های سبزی و سپس گروه میوه‌ها هستند، گروه سبزی قسمت بزرگتری نسبت به گروه میوه‌ها را تشکیل می‌دهد و نشانگراین است که میزان سهم مورد نیاز روزانه از گروه سبزی ها بیشتر از گروه میوه ها است.

وی خاطر نشان کرد: گروه شیر و لبنیات و گروه گوشت و حبوبات در طبقه بالایی قرار دارند و میزان سهم آنها در برنامه غذایی روزانه کمتر ازگروههای پایین تر است. هرچند که این دو گروه از اهمیت زیادی در برنامه غذایی روزانه برخوردار هستند، در رأس هرم که بخش کوچکی را تشکیل می دهد چربی ها، روغن ها و شرینی قراردارند که این بدان معنی است که میزان مصرف این مواد غذایی بایستی به کمترین حد رسانده شود.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: برای تنظیم رژیم غذایی روزانه و میزان مصرف غذا از هر گروه غذایی از اصطلاحی به نام (واحد یا سهم) استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: منظور از یک واحد یا سهم در هر گروه، مقدار غذایی است که دارای ارزش غذایی متشابه با سایر مواد غذایی در همان گروه است، به طور مثال یک لیوان شیر به عنوان یک سهم از گروه شیر و لبنیات از نظر ارزش غذایی معادل سه چهارم لیوان ماست از همان گروه است.

رییس انجمن تغذیه ایران افزود: هرم راهنمایی غذایی نشان می‌دهد که یک برنامه غذایی مناسب روزانه باید شامل تمام گروه های غذایی (۵گروه)باشد و میزان سهم مورد نیاز از هر کدام از گروه های غذایی را مشخص می کند. همچنین هرم راهنمایی غذایی بر مصرف بیشتر غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها که بخش وسیع تری را اشغال می‌کنند در برنامه غذایی روزانه تاکید دارد و افراد را تشویق می‌کند که مواد غذایی گیاهی را حتما در برنامه غذایی روزانه بگنجانند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=16758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.