• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19

تهدید بزرگی به نام «مقاومت آنتی‌بیوتیکی»

  • کد خبر : 1796
  • 24 آوریل 2019 - 5:47

به گزارش پایگاه خبری دخالت به نقل از دیلی‌میل ، کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند:  دست کم ۱۰ میلیون نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی در سال ۲۰۵۰ جان خود را از دست خواهند داد.

جدیدترین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ، مقاومت آنتی‌بیوتیکی به زودی قاتلی بزرگ‌تر از سرطان خواهد شد.

مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌هامقاوت در برابر آنتی بیوتیک به یک معضل جهانی بدل شده و یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند

مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آن‌ها مبارزه کرد.

مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی است .

پدیده مقاومت به آنتی بیوتیک کل جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد به طوری که خطر آن را به تروریسم تشبیه کرده‌اند.

مقاومت آنتی‌بیوتیکی تهدید بزرگ جهانی

 سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک «تهدید بزرگ جهانی» نام برده است؛ همچنین  این سازمان با بررسی آمار مربوط به ۱۱۴ کشور ، از روند افزایش مقاومت دارویی در همه نقاط جهان خبر داد.

 سازمان بهداشت جهانی که نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است ، روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ با انتشار گزارشی اعلام کرد جهان وارد دوره «پساآنتی‌بیوتیک» شده‌است؛ دوره‌ای که عفونت‌های ساده‌ای که برای سالیان طولانی قابل درمان بودند، کشنده شده‌اند.

 نتایج و تحقیقات منتشر شده حاکی از آن است که ، در‌ آمریکا سالانه بیش از ۲۳ هزار نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست می‌دهند.

یک محقق و پژوهشگر اظهار کرده است : از هر ۳ مسافری که به کشورهای دیگر سفر کرده‌اند، یک نفر با ابتلا به مقاومت آنتی‌بیوتیکی به کشور خود بازگشته است.

آمارها و تحقیقان نشان می دهد که تا سال ۲۰۵۰، در شرایطی سالانه بیش از ۱۰ میلیون نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌میرند این در حالی استکه تنها ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در اثر سرطان جان خود را از دست خواهند داد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=1796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.