• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
18

چند قدم تا بسته شدن تنگه هرمز مانده!

  • کد خبر : 1821
  • 25 آوریل 2019 - 8:13

تنگه هرمز شریان استراتژیکی است که تولید کنندگان نفت در خاورمیانه را با بازارهای اسیایی، اقیانوس آرام، اروپا و آمریکای شمالی مرتبط می کند، از این رو، از دهه ها پیش، همواره در قلب تنشهای منطقه ای قرار داشته و این نخستین بار نیست که تهران تهدید به بستن تنگه هرمز می کند.

به گزارش پایگاه خبری دخالت نقل از خبرآنلاین؛ رسانه قطری العربی الجدید نوشت: در واکنش به تصمیم کاخ سفید در مورد پایان دادن به معافیتهای واردات نفت ایران برای برخی دولتها، مسئولان ایرانی بار دیگر بسته شدن تنگه هرمز را مطرح کردند.

حسن روحانی در تاریخ ۳ ژوئیه ۲۰۱۸،  تصریح کرد که در صورت که ایالات متحده برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تلاش کند ، این کشور تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد. با توجه به اینکه کشتی ها راهی جز استفاده از دو مسیر شمال و شرق، برای رسیدن به خلیج فارس ندارند، بنابراین باید از ابهای ایران گذر کنند؛ این یعنی دولت ایران می تواند محدودیتهایی را برای عبور و مرور کشتی ها از ابهای خود اعمال کند.

اما آیا ایران می تواند این تهدید را عملی کند؟

تنش میان ایران و آمریکا / چند قدم تا بسته شدن تنگه هرمز مانده!

ادوارد مویا، تحلیلگر برجسته شرکت مالی “أواندا” در این باره می گوید:«بسته شدن تنگه هرمز غیر محتمل است».

وی می افزاید: «در حالی که ایالات متحده قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند، باید بگوییم این مهم هرگز عملی نخواهد شد. اما در صورت وقوع، شاهد یک تنش نظامی شدید و بسته شدن تنگه هرمز، خواهیم بود.»

پیامدهای بسته شدن تنگه هرمز

پیامدهای بسته شدن تنگه هرمز

با بسته شدن تنگه هرمز ، کشورهای  کویت، قطر، بحرین، عراق و امارات شاهد توقف حمل و نقل کانتینرهای نفتی خواهند بود و عربستان مجبور می شود نفت خود را از طریق بنادر دریای سرخ صادر کند. که در این صورت، درگیریها در منطقه اوج گرفته و این امر به مقابله نظامی خواهد انجامید.

تا زمانی که اقتصاد جهانی تا حد زیادی متکی بر عرضه نفت است، با بسته شدن تنگه هرمز، شاهد افزایش شدید قیمتها خواهیم بود و این مساله باعث ایجاد هراس در تمام بازارهای جهانی می شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=1821

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.