• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
25

زیباترین مکان ها برای تماشای ستاره ها در شب

  • کد خبر : 2029
  • 04 می 2019 - 8:37

در جهان مکان‌هایی برای مشاهده بهتر آسمان شب و ستارگان وجود دارد. سالانه صدها توریست برای مشاهده ستارگان به این مکان‌های محبوب می‌آیند.تورهای تماشای ستارگان در حال حاضر به یکی از پرطرفدارترین تورهای صنعت گردشگری تبدیل‌شده است. اگر قصد رفتن به تور مشاهده آسمان شب را دارید باید خود را برای تاریک‌ترین مکان‌ها آماده کنید، چون در آنجا دیگر خبری از آلودگی نوری نیست.

در ژانویه سال ۲۰۱۸، علاقمندان به تماشای ستاره ها در شب و هواداران علم ستاره شناسی یک رخداد نجومی بسیار کمیاب را مشاهده کردند؛  این رخداد خارق العاده در حقیقت، ادغام سه پدیده ستاره شناسی با هم بود: پدیده ماه آبی، پدیده ماه افروختگی یا سوپرمون که در آن ماه در حالت بدر به نزدیک ترین فاصله خود از زمین می رسد و درخشان تر و بزرگتر از همیشه دیده می شود و پدیده ماه گرفتگی که همان قرار گرفتن ماه در سایه زمین است. این رخداد در ابتدا در استرالیا و سپس در آسیا و آمریکا دیده شد

 

در این مطلب به معرفی زیباترین مکان ها برای تماشای ستاره ها در شب می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

صحرای آتاکاما Atacama Desert در شیلی

صحرای آتاکاما در آمریکای جنوبی قرار دارد و یک محیط فوق العاده خشک است.موقعیت جغرافیایی و عوامل محیطی در این کویر به‌ گونه‌ای است که این صحرا را به یکی از بهترین و ایده آل ترین نقاط جهان برای تماشای ستاره ها تبدیل کرده است. دانشمندان بین المللی در رصد خانه آلما ALMA که در این صحرا واقع شده، از ماهواره های با تکنولوژی بالا استفاده می کنند تا اولین ستارگان و کهکشان ها را پیدا و ثبت نمایند.

در روزهای آخر هفته ستاره شناسان آماتور می توانند از اتاق کنترل و آزمایشگاه های این رصد خانه بازدید کنند یا در یک تور تماشای ستارگان ثبت نام نمایند.

آسمان بیابان آتاکاما در بیشتر روزهای سال صاف و پرستاره است، راه رفتن بر روی خاک سرخ بیابان و تماشای آسمانی رنگارنگ حس قدم زدن بر روی مریخ را به انسان می‌دهد.

صحرای آتاکاما Atacama Desert در شیلی

مائونا کیا Mauna Kea در هاوایی

موناکیا آتشفشانی خاموش در جزایر هاوایی در ارتفاع ۴۲۰۷ متری از سطح دریا است. در بالای این کوه آتشفشانی رصدخانه‌ای با نام رصدخانه مونوکی وجود دارد که توسط دانشگاه هاوایی اداره می‌شود. سیزده تلسکوپ عظیم در قله مائونا کیا Mauna Kea، کوه آتشفشان جنوبی ترین جزیره هاوایی نصب شده اند. در این رصدخانه از تلسکوپ‌های بزرگی مانند تلسکوپ کک، تلسکوپ سوبارو و جمینی استفاده می‌شود.

تماشای ستاره‌ها در چنین ارتفاعی شبیه به تماشای ستاره‌ها بر روی زمین نیست و شما می‌توانید دید بهتری از ستارگان داشته باشید.مائونا کیا Mauna Kea بدون تردید یکی از بهترین و ایده آل ترین نقاط جهان برای تماشای ستاره ها در شب و مطالعه روی کهکشان های مختلف است.

پارک ملی دث ولی Death Valley National Park در آمریکا

در طی سال‌های اخیر سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا سعی کرده تا پارک‌های ملی این کشور در ایالت‌های مختلف را از هر گونه آلودگی نوری و صوتی دورنگه دارد و محیط را هرچه بیشتر به محلی برای آرامش تبدیل کند. از جمله این پارک ها ، پارک ملی دره مرگ یا همان پارک ملی دث ولی Death Valley National Park است .

اما این پارک با وجود تاریخچه ساکنان آن و نزدیک بودن آن به درخشندگی و نورهای مصنوعی شهر لاس وگاس، هنوز هم یکی از زیباترین مکان ها برای تماشای ستاره ها در شب به شمار می رود. گفته می شود در این منطقه، چشم اندازهایی از ستاره ها در شب می توانید تماشا کنید که به تجربه تماشای ستارگان در زمان اجدادمان، قبل از به وجود آمدن شهرها و نورهای مصنوعی شباهت دارد.

پارک ملی دث ولی Death Valley National Park در آمریکا

رصدخانه تید Teide در تنریف اسپانیا

جزیرهٔ تِنِریفِه بزرگ‌ترین جزیره از هفت جزیره‌ای است که مجموعهٔ جزایر قناری را تشکیل می‌دهند.رصدخانه تید Teide که روی یک کوه آتشفشان در تنریف قرار گرفته، یک مرکز بین المللی برای تماشا و مطالعه ستارگان بوده است و تیم هایی از سرتاسر جهان از تلسکوپ های پیشرفته آن برای انجام کشفیات جدید در مورد خورشید استفاده می کنند. در این منطقه، تورهای با راهنما برای بازدید از رصدخانه تید Teide وجود دارند که صور فلکی، بارش های شهابی و نکات مختلف جذاب دیگر را به شما نشان می دهند. از آنجایی که این کوه و رصدخانه آن در فهرست بهترین و ایده آل ترین نقاط جهان برای تماشای ستاره ها و سیاره های منظومه شمسی قرار گرفته، وجود چنین تورهایی اصلا باعث تعجب نیست.

رصدخانه تید Teide در تنریف اسپانیا

از دیگر مکان هایی که می توان برای  تماشای ستاره ها در شب نام برد عبارتند از :

  • لاپالما، جزایر قناری

  • اوت بک، استرالیا غربی

  • پارک ملی ساگارماتا

  • کری Kerry در ایرلند

  • منطقه حفاظت شده نامیبراند NamibRand Nature Reserve در

  • سارک Sark در جزایر مانش یا همان جزایر چنل

  • پیک دو میدی Pic du Midi در فرانسه

  • آئوراکی مکنزی Aoraki Mackenzie در نیوزیلند

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=2029

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.