• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
24

غار ایوب ؛ بزرگترین دهانه غار ایران | جاذبه های گردشگری کرمان

  • کد خبر : 22312
  • 21 جولای 2020 - 14:24

غار ایوب در استان کرمان و روی کوه ایوب واقع شده است. این غار در جنوب شرقی شهر دهج یکی از توابع شهرستان بابک قرار دارد و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این ناحیه محسوب می‌شود.

غار ایوب کرمان

غارها یکی از جاذبه‌های کره زمین هستند که در گذشته‌های بسیار دور مامن امنی برای نسل بشر بوده‌اند، اما با این وجود ناشناخته‌های زیادی را با خود به همراه دارند.

غارها به سبب محیط پر رمز و رازی که دارند، همواره مورد توجه انسان‌ها بوده‌اند. این پناهگاه‌های طبیعی و پر از شگفتی معمولا در اثر عوامل مختلف زمین‌شناسی از جمله فرسایش یا لغزش و شکافته شدن سنگ‌ها ایجاد می‌شوند.

برخی از این غارها به حدی بزرگ هستند که می‌توان در آن‌ها شهری را بنا کرد. جالب این که گاهی حتی رودخانه‌ای در آن‌ها جریان دارد یا جنگلی سرسبز در بطن این مواهب طبیعی شکل گرفته است.

هرچه که هستند، برای ما انسان‌ها بسیار جذاب و مرموز به نظر می‌رسند. کشور ما غارهای فراوانی دارد که هرکدام با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژگی منحصر به فردی دارند. غار ایوب دهانه‌ی بسیار بزرگی دارد که بزرگ‌ترین دهانه‌ی غار ایران به شمار می‌رود.

غار ایوب ؛ بزرگ ترین دهانه غار ایران

غار ایوب در استان کرمان و روی کوه ایوب واقع شده است. این غار در جنوب شرقی شهر دهج یکی از توابع شهرستان بابک قرار دارد و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این ناحیه محسوب می‌شود.

این غار در جنوب شرقی شهر دهج که یکی از توابع شهر بابک می شود قرار دارد و از مهمترین جاذبه های گردشگری در کرمان به شمار می رود. برای رسیدن به غار ایوب می توانید از جاده اصلی بندرعباس به تهران استفاده کنید، پس از گذر از دو راهی جوزم، بعد از حدود ۳۵ کیلومتر به غار ایوب خواهید رسید.

همانطور که گفتیم، ویژگی مهم غار ایوب دهانه بسیار بزرگ آن است که طولی ۶۰ متری و ارتفاعی ۸۰ متری دارد. این غار همچنین بزرگ‌ترین غار آذرین کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین منشا این غار گدازه‌های آتشفشانی است.

غار ایوب کرمان

چگونگی پدید آمدن غار ایوب در کرمان

یکی از ویژگی های مهم غار ایوب در کرمان دهانه ی بزرگ آن است که دارای طولی به اندازه ۶۰ متر و ارتفاع ۸۰ متر بوده و  همچنین بزرگ‌ ترین غار آذرین کشور به شمار می ‌رود، بنابراین منشا این غار گدازه‌ های آتشفشانی است. آب موجود زیر گدازه های داسیتی بعد از بهم پیوستن و انفجان دچار تشکیل این غار نیز شده است. با گذشته زمان های بسیار زیاد بعد از تشکیل بدنه اصلی غار، اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت و هوای سرد درون غار باعث انقباض و انبساط شدید در دیواره ‌ی آن و جدا شدن تکه سنگ ‌های بزرگ شده که همین عامل بر وسعت غار اضافه کرده است.

علاوه بر انقباض ها و انبساط های شدید، عامل دیگری که باعث به وجود آمدن غار ایوب در کرمان شد نیز باد بود. فرسایش بادی و کوبیده شدن دانه های ماسه با سرعت زیاد بر روی سنگ های داسیت شده نیز نتیجه را به وجود آورده که شما می توانید اثر آن را در لانه های زنبوی شکلی که در فضای درونی غار ایجاد شده تماشا کنید. طبق بررسی‌های انجام شده باستان‌ شناسی این غار در گذشته محل سکونت بوده به طوری که می‌ توان آثاری به جا مانده از دوره اشکانی را در این مکان مشاهده نمایید.

غار ایوب کرمان

حوض آرزوها در غار ایوب

در بخشی از دیواره شرقی جریان باریک آب از سقف جاری است، این آب به حوضچه‌ ی کوچکی می ‌ریزد که پای دیواره قرار دارد. در این حوضچه اگر آب بنوشید می بنید که آبی است خنگ و گوارا. در بالا دست این حوضچه سطحی مسطح و صاف قرار دارد که چاله کوچک هاونگ مانندی در مرکز آن دیده می شود که به هاونگ یا حوض آرزوها معروف است. اگر در این حوض سنگی انداخته شود و آرزوی کردید، به گفته محلی ها، آرزوی شما برآورده خواهد شد.

آب این حوضچه بسیار خنک بوده و قابلیت شرب نیز دارد. همچنین بالاتر از این حوضچه مکانی صاف قرار دارد که می‌توان چاله‌ی کوچک هاونگی شکلی را در آن مشاهده کرد. این چاله‌ به حوض آرزو یا جوقن شهرت دارد. اعتقاد مردم محلی بر این است که اگر آرزویی داشته باشی و در کنار این چاله نیت کرده و سپس قطعه سنگی را درون آن انداخته و آن قطعه سنگ بعد از برخورد به این چاله به سمت بیرون پرتاب شود، آرزویت برآورده خواهد شد.

غار ایوب کرمان

سوراخ حلال و حرام در دیواره غار ایوب کرمان

به سمت غربی دیواره غار که نگاه بیندازید، می‌توانید در دل صخره‌ای سوراخی دایره مانند با قطر کم را ببینید که به کت حلال حروم مشهور است. مردم کرمان بر این باور هستند که اگر شخصی حلال‌زاده باشد، قادر است از این سوراخ عبور کند و در غیر این صورت نمی‌تواند.

در صحن مرکزی غار جایگاه‌هایی برای نشستن وجود دارد که منزلگاه نام دارند و برای رفع خستگی استفاده می‌شوند. حدود ۱۵۰ بالاتر از این منزلگاه‌ها، جایگاه‌های بچه مهتابی قرار دارد. در این محل نقطه‌ای گود شده وجود دارد که رد پای انسانی با فیزیک بدنی قوی در آن به چشم می‌خورد که مردم محلی آن را منتسب به حضرت ایوب می‌دانند. همین مورد باعث شده است تا این غار جایگاهی مقدس و زیارتی در میان مردم به شمار برود.

بهترین زمان برای بازدید از غار ایوب

با توجه به موقعیت جغرافیایی کویری که غار ایوب در کرمان دارا هست می توان گفت بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه ی دیدنی فصل بهار و پاییز می باشد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.