• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

آیا ویتامین‌های تاریخ مصرف گذشته را می‌توان مصرف کرد؟

  • کد خبر : 22601
  • 28 جولای 2020 - 13:38

از آنجایی که همیشه در خانه تعدادی مکمل، دارو یا ویتامین وجود دارد که مربوط به بیماری‌های گذشته است، این سوال برای افراد بسیاری پیش آمده، که آیا مکمل ها و ویتامین های تاریخ گذشته قابل مصرف هستند یا خیر؟

مصرف ویتامین های تاریخ مصرف گذشته

بسیاری از ما ایرانیان به دلایلی مانند خود درمانی و تمام نکردن دوره درمانی خود به صورت کامل، با انبوهی از قرص‌ها و داروهای گوناگون در یخچال منزل خود، مواجه هستیم که ممکن است تاریخ مصرف بسیاری از داروها نیز گذشته باشد. حال سوال اینجاست که آیا مصرف ویتامین های تاریخ گذشته با عوارض خاصی همراه است؟

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ سرعت از دست رفتن خاصیت و قدرت مکمل های ویتامین به نوع مکمل، شیوه ی نگهداری و تاریخ تولید آن بستگی دارد. در این مطلب به بررسی ایمن یا مضر بودن مصرف ویتامین های تاریخ مصرف گذشته می پردازیم و همچنین بهترین راه های نگهداری این مکمل ها را به شما توصیه می کنیم.

آیا مصرف ویتامین های تاریخ مصرف گذشته ، بی ضرر است؟

به طور کلی مصرف مکمل های ویتامین که تاریخ مصرفشان گذشته نسبتاً بی ضرر است و احتمال این که سبب آسیبی شود کم می باشد. زیرا بیشتر داروها و مکمل های تاریخ مصرف گذشته، معمولاً سمی نمی شوند. در مطالعه ای معلوم شد ۹۰ درصد از بیش از ۱۰۰ داروهای OTC و تجویزی که مورد آزمایش قرار گرفته بودند، حتی ۱۵ سال بعد از انقضای تاریخ مصرف همچنان قابل استفاده بودند.

مکمل های فولیک اسید که تاریخ مصرفشان گذشته است ممکن است نتوانند فولات کافی به بدن مادر و جنین در حال رشد او برسانند. مصرف فولیک اسید کافی طی بارداری اهمیت زیادی دارد، زیرا احتمال ناهنجاری های مادرزادی را کاهش می دهد

این یافته ها نشان می دهند داروهای تاریخ مصرف گذشته به طور کلی بی ضرر هستند، اما استثناهایی هم وجود دارد.

مکمل هایی که دارای علائم کپک زدگی و رطوبت هستند، بوی غیرمعمول دارند، هر چه سریع تر دور بیندازید.

ویتامین ها را چگونه نگهداری کنید؟

برای این که طول عمر مکمل های ویتامین را به حداکثر برسانید، بهتر است آن ها را در ظرف خودشان و در جایی خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. برای این که احتمال تأثیر رطوبت و گرما بر مکمل ها را به حداقل برسانید، بهتر است آن ها را در آشپزخانه یا حمام نگهداری نکنید؛ اما در هر صورت شما باید دستورالعمل نگهداری درج شده در بروشور یا روی بسته بندی هر مکملی را به دقت بخوانید.

بعضی از مکمل ها ممکن است دستورالعمل خاصی برای نگهداری داشته باشند. مثلاً برخی از مکمل های روغن ماهی را می توانید فریز کنید تا طعم نامطبوع آن کاهش پیدا کند، اما سایر مکمل های روغن ماهی باید در دمای کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری شوند. همین مسئله در مورد پروبیوتیک ها نیز وجود دارد. برخی از پروبیوتیک ها را بهتر است در یخچال نگهداری کنید و برخی دیگر نباید در یخچال نگهداری شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.