• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
15

توافق هیأت اعزامی ایران به اوکراین درباره‌ی سانحه سقوط هواپیما اکراینی

  • کد خبر : 22705
  • 01 آگوست 2020 - 11:31

دور نخست مذاکرات هیأت اعزامی ایران به اوکراین پایان یافت و طبق توافق طرفین، قرار است دور دوم مذاکرات ماه اکتبر (اواسط مهرماه) در تهران برگزار شود.

توافق هیأت اعزامی ایران به اوکراین

هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اوکراین به ریاست «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور مذاکره با مقامات اوکراینی و توافق در خصوص ابعاد مختلف سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی پنجشنبه نهم مرداد وارد کی‌یف شده بود، دهم مردادماه با وزیر امور خارجه اوکراین و معاون وزیر خارجه این کشور ملاقات و گفت‌وگو کرد.

در ملاقات هیأت ایرانی با «یوگنی ینین» معاون وزیر امور خارجه و هیأت کارشناسی اوکراین، ابعاد مختلف فنی و حقوقی حادثه مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص ادامه مسیر همکاری‌های دو کشور توافقات لازم به دست آمد.

تعیین گروه‌های کارشناسی و تعیین زمان دور دوم مذاکرات در تهران در‌ماه اکتبر از مهم‌ترین توافقات حاصله بود.

شایان ذکر است پس از مذاکرات دوجانبه معاونان وزرای خارجه دو کشور، نشست مجازی با حضور نمایندگان کشور‌های دخیل در موضوع شامل کانادا و سوئد برگزار شد.

در ملاقات با وزیر امور خارجه اوکراین، طرفین با تاکید بر اهمیت حفظ و گسترش روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین، بر ضرورت سریع حل و فصل موضوع سانحه سقوط هواپیما تاکید کردند.

وزیر خارجه اوکراین در اظهاراتی با «سازنده» خواندن مذاکرات با هیأت ایرانی درباره هواپیمای سانحه‌دیده، از ارائه هرگونه جزئیات درباره پرداخت غرامت خودداری کرد.

اقدامات انجام شده جهت خوانش جعبه‌های سیاه هواپیما اکراینی

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین که ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) از تهران عازم کی‌یف بود بر اثر خطای انسانی مورد هدف موشک قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین که اکثریت آن‌ها ایرانی بودند و بقیه اتباع اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان، جان باختند.

روز جمعه ۲۷ تیر ماه جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور نماینده دادسرای نظامی به پاریس منتقل شد تا در آزمایشگاه‌های تخصصی کشور فرانسه خوانش آن آغاز شد.

روز پنجشنبه دوم مرداد ماه، هیأت متشکل از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از متخصصان ایرانی کار بازخوانی و تحلیل یافته‌های بازیابی شده را پس از چند روز تلاش فشرده در مرکز BEA فرانسه پایان دادند.

بهرام قاسمی اعلام کرد: جعبه‌های سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار دارد و طبق استاندارد‌های بین‌المللی و تخصصی متعارف، متعاقبا اقدامات لازم بعدی انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22705

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.