• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
29

نحوه صحیح ضدعفونی کردن ماسک چگونه است؟

  • کد خبر : 24709
  • 17 سپتامبر 2020 - 11:20

یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا، دست زدن به ماسک آلوده به ویروس و سپس تماس پیدا کردن دست با چشم، بینی و دهان است. از این‌رو ضدعفونی کردن ماسک اهمیت ویژه‌ای دارد. اما آیا می‌توان هر نوع ماسکی را ضدعفونی کرد؟ نحوه درست ضدعفونی کردن ماسک چگونه است؟

ضدعفونی کردن ماسک

شاید تاکنون با خودتان فکر می‌کردید که تنها خارج شدن ذرات از دهان و بینی افراد مبتلا به ویروس کرونا و انتقال آن ذرات به افراد دیگر یا لمس سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس پیدا کردن دست با چشم‌، بینی و دهان موجب آلوده شده به ویروس کرونا می‌شود.

 اما این تمام داستان نیست! چراکه دست زدن به ماسک آلوده و سپس مالیدن دست به چشم‌ها و لمس بینی و دهان نیز می‌تواند موجب انتقال ویروس کرونا به بدن ما شود. به همین دلیل ضدعفونی کردن ماسک اهمیت دارد اما واقعا می‌توان چنین کاری انجام داد؟ آیا می‌توان انواع ماسک‌ها را ضدعفونی کرد؟ و مهم‌تر از همه اینکه چطور باید این کار را انجام داد؟ در ادامه این مطلب با ما باشید تا پاسخ تک تک این سوالات را بگیرید.

کدام یک از ماسک‌ها را می‌توان ضدعفونی کرد؟

قبل از اینکه به سراغ آموزش روش صحیح ضدعفونی کردن ماسک برویم، لازم است به این سوال پاسخ دهیم که “کدام یک از ماسک‌ها را می‌توان ضدعفونی کرد؟” همانطور که خودتان هم می‌دانید در حال حاضر مردم برای خلاص شدن از شر ویروس کرونا و عدم ابتلا به این ویروس مزاحم، از ماسک‌های پارچه‌ای، طبی و N95 استفاده می‌کنند. هر چند که گفته شده مردم نباید از ماسک‌های N95 استفاده کنند و اینکه ماسک‌های پارچه‌ای در برابر ویروس کرونا به اندازه ماسک‌های طبی مقاوم نیستند و بهترین نوع ماسک‌ها، ماسک‌های طبی سه لایه هستند.

تنها ماسکی که می‌توان آن را ضدعفونی کرد ماسک پارچه‌ای است. درواقع ماسک پارچه‌ای را چه خودتان دوخته باشید و چه از داروخانه خریده باشید، می‌توانید آن را ضدعفونی کرده و بشوئید. اما در مقابل نمی‌توان برای استفاده دوباره از ماسک‌های طبی و N95 آن‌ها را ضدعفونی کرد یا شست. چراکه ماسک‌های طبی و N95 به گونه‌ای تولید شده‌اند که تنها یک بار قابل استفاده هستند و بعد از یک بار استفاده باید آن‌ها را دور انداخت.

از این‌رو نباید به فکر استفاده دوباره از این نوع ماسک‌ها باشید. البته ماسک‌های طبی و N95 با دستگاه‌ها و راهکارهای مخصوصی قابل ضدعفونی کردن هستند. به گونه‌ای که می‌توان با اشعه فرابنفش UVC و استفاده از بخار هیدروژن پراکسید این ماسک‌ها را ضدعفونی کرد که این امکانات تنها در مراکز درمانی وجود دارد و در دسترس مردم نیست.

ضدعفونی کردن ماسک

روش‌های ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای

حالا که متوجه شدید تنها می‌توان ماسک پارچه‌ای را شست و ضدعفونی کرد و ماسک‌های طبی و N95 تنها برای یک بار قابل استفاده هستند، لازم است با روش‌های صحیح ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای آشنا شوید. شما هم می‌توانید ماسک پارچه‌ای را با ماشین لباسشویی بشوئید و هم با دست که در ادامه شیوه اصولی ضدعفونی کردن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

  • ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای با ماشین لباسشویی

  1. ابتدا دست‌هایتان را با آب و صابون بشوئید.
  2. سپس ماسکتان را بدون اینکه به آن دست بزنید از طریق کش آن درآورده و درون ماشین لباسشویی بیاندازید. مراقب باشید که دست‌هایتان را به بینی، دهان و چشمانتان نزنید.
  3. مجدداً دست‌هایتان را با آب و صابون بشوئید.
  4. بعد از اینکه پروسه شست‌وشو ماسک به پایان رسید، ماشین لباسشویی را در بالاترین درجه حرارت ممکن قرار دهید تا ماسک را خشک کند.
ضدعفونی کردن ماسک
  • ضدعفونی کردن ماسک پارچه‌ای با دست

  1. ابتدا یک ظرف یا تشت آبی بردارید و آن را پر از آب کنید. به ازای هر یک لیتر آب باید چهار قاشق غذاخوری وایتکس به آب اضافه کنید.
  2. سپس ماسک را درون آن قرار دهید و بگذارید ۵ دقیقه بماند.
  3. بعد از پنج دقیقه ماسک را بردارید و آن را آبکشی کنید.
  4. حالا ماسک را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.
ضدعفونی کردن ماسک
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24709

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.