• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
29

آمریکا مکانیزم ماشه علیه ایران را فعال کرد | بازگشت تحریم ها علیه ایران

  • کد خبر : 24795
  • 20 سپتامبر 2020 - 8:26

دولت آمریکا مدعی شد که در اقدامی یکجانبه مکانیزم ماشه و بازگشت خودکار همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کرده است.

آمریکا مکانیسم ماشه را فعال کرد

وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور مکانیزم ماشه علیه ایران را فعال کرده است که با این اقدام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از سر گرفته خواهد شد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که تقریبا تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

پامپئو عنوان کرد: این مکانیزم علاوه بر محدودیت تسلیحاتی، شامل محدودیت‌هایی مانند تعامل با ایران در فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری، ممنوعیت ساخت و آزمایش موشک بالستیک و انتقال فناوری‌های مرتبط با هسته‌ای و موشکی به ایران می‌شود.

این در حالی است که سیزده کشور عضو شورای امنیت با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند.

مایک پمپئو اظهار کرد: اگر سازمان ملل متحد نتواند تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کند، این موضوع «پیامدهایی» خواهد داشت. ایالات متحده متعهد می‌شود کسانی که تحریم‌های ایران را نقض می‌کنند، مجازات کند.

وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرد: طی روزهای آینده تصمیمات جدیدی برای اعمال تحریم‌ها سازمان ملل علیه ایران و مجازات ناقضان آن گرفته خواهد شد.

در حالی آمریکا مدعی بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران شده است که با خروج این کشور از برجام، ایالات متحده نمی‌تواند از این مکانیسم علیه ایران استفاده کند.

با بازگشتن تحریم‌ها علیه ایران ، بهترین اقدام چیست؟

مذاکره یا خروج از برجام؟

از نظر بسیاری ناظران جمهوری اسلامی هیچ چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا، اروپا و کشورهای قدرتمند جهان ندارد. دامون گلریز می‌گوید ایران باید «از حضور تروریستی در خاورمیانه کم کند، گروگان‌های آمریکایی و اروپایی را آزاد کند، برنامه موشکی‌اش را محدود به برنامه‌ای دفاعی کند و از صدور انقلاب و ایجاد محور مقاومت خودداری کند. چون خاورمیانه در حال تغییر است و دیگر نمی‌توان با لاشه برجام فضای استراتژیک منطقه را تغییر داد. زیرا رویکرد قطعنامه ۲۲۳۱ و متن برجام این است که ایران به کشوری متعارف تبدیل شود و به صلح و امنیت کمک کند.»

از نظر او جمهوری اسلامی فرصت‌‌های بسیاری را از دست داده است باید دنبال مذاکره باشد. اگر بخواهد به سمت تولید بمب هسته‌‌ای برود، نه آمریکا و نه اروپا اجازه فیزیکی و مادی چنین کاری را به آن نمی‌دهند. توافق‌هایی که بین اعراب و اسرائیل دارد رخ می‌دهد بسیار مهم است و روسیه و چین نیز چه در رابطه با برنامه هسته‌ای و چه رخدادهای خاورمیانه، از حالا وارد فضایی می‌شوند که از کارت جمهوری اسلامی و نفوذی که در آن دارند برای معامله با آمریکا وارد گفت‌وگو شوند.»

میثم بهروش معتقد است جمهوری اسلامی سیاست‌های منطقه‌ای خود را تغییر نخواهد داد و تحت تاثیر مخرب فشارهای حداکثری آمریکا در حوزه داخلی هم بی‌محاباتر و تهاجمی‌تر شده است.

او در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی چه باید بکند، می‌گوید: «ایران باید تا جایی که می‌تواند به برجام بچسبد. اگر بایدن رئیس جمهور شود، روزنه‌هایی باز می‌شود. اما اگر ترامپ بیاید وضعیت بسیار وخیم می‌شود و به سمت جنگ حرکت خواهد کرد، و چون ایران نمی‌تواند فشار حداکثری را برای چهار سال دیگر تحمل کند، به احتمال زیاد برنامه هسته‌ای خود و رویارویی با آمریکا را تشدید خواهد کرد و احتمال این که این روند به جنگ بیانجامد زیاد است.»

بهروش تشریح کرد: «و اگر این فرض را قبول داشته باشیم، به نظر من بهترین کاری که جمهوری اسلامی می‌تواند بکند، در صورت برنده شدن ترامپ، این است که بلافاصله ایران از برجام خارج شود و این جنگ اجتناب ناپذیر را که دو سه سال بعد با فشار حداکثری توام خواهد بود، جلو بیاندازد. یعنی آمریکا را مجبور به تصمیم‌گیری کند. چون فشار حداکثری ایران را به تحلیل می‌برد و ایران نمی‌تواند چهار سال دیگر تاب بیاورد.»

میثم بهروش معتقد نیست که ایران می‌تواند پای میز مذاکره برود و می‌پرسد: «ایران چه امتیازهایی می‌خواهد بدهد. خواسته‌های آمریکا نامعقول است و ایران هم حاضر نیست دست از حمایت متحدانش در منطقه بکشد.»

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.