• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
25

موسیقی فولک و فولکلور چیست؟

  • کد خبر : 24982
  • 23 سپتامبر 2020 - 12:37

حتما عبارت فولک یا فولکلور را در مقابل آثار موسیقی دیده اید. آیا می دانید معنی این عبارت چیست؟ با ما همراه باشید تا ضمن تعریف موسیقی فولک، اطلاعاتی را در خصوص این سبک موسیقی کسب کنید.

موسیقی فولک

موسیقی فولک، بخشی از آداب و رسوم هر جامعه ای است که از آن با عنوان موسیقی محلی یا بومی نیز یاد می شود. این نوع موسیقی از نسل های گذشته به یادگار مانده و بعضا با سازهای خاصی نیز نواخته می شود. برخی از کارشناسان، موسیقی مقامی را نیز بخشی از موسیقی فولک به حساب می آورند که در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد. امروز با شما هستیم تا ضمن تعریف موسیقی فولک، اطلاعاتی را در خصوص این سبک موسیقی به شما ارائه دهیم. البته تعاریف ذکر شده کلی بوده و تنها منحصر به موسیقی فولک ایران نیستند.

موسیقی فولک

تعریف موسیقی فولک

به طور کلی موسیقی فولکلور یا فولک موزیک، موسیقی جوامع گوناگون در پیوند با فرهنگ آن‌ها است. در کشور ما به این نوع ساز و آواز، موسیقی محلی هم گفته می شود. آهنگسازان موسیقی‌های محلی یا فولکلور نامشخص هستند. در واقع این نوع موسیقی، به صورت سینه به سینه به نسل های جدید انتقال پیدا کرده است.

موسیقی فولک

آهنگ های فولک معمولا با ترانه ‌های محلی و رقص محلی همراهی می ‌شوند. بنابراین می توان گفت هر منطقه ای که جوامع انسانی در آن شکل گرفته باشد، دارای موسیقی فولکلور است و سراسر دنیا را شامل می شود.

موسیقی فولک

خصوصیات موسیقی‌ فولکلور

اگر خصوصیات زیر را در یک قطعه موسیقی دیدید، می توانید آن را موسیقی فولک، فولکلور یا محلی تلقی کنید:

۱- موسیقی فولکلور، موسیقی زندگی روزمره مردم است و با روح زندگی قومیت‌ها پیوند دارد. این یعنی اهالی آین قومیت با شنیدن موسیقی بومی خود به وجد می آیند و بیشتر اهالی قادر به همراهی کردن با آن قطعه هستند. مثلا آذری زبان ها، کوردها ، لرها و … آهنگهایی را به زبان بومی خود بلدند و می توانند آنها را با یکدیگر بخوانند و بنوازند.

۲- موسیقی های فولک معمولا بسیار ساده بوده و برای رقص های محلی هم مناسب هستند.

۳- گاهی دو موسیقی فولکلور متعلق به دو قومیت مختلف به یکدیگر شبیه هستند. این مسئله نشان دهنده تاثیرات بسیاری است که قومیت های مختلف بر یکدیگر دارند.

۴- موسیقی فولک هر منطقه ای، با آیین ها و باورهای فرهنگی و مذهبی مردم آن منطقه پیوند خورده است.

۵- موسیقی فولکلور بسته به اینکه زادگاهش کجا باشد، ممکن است شامل اجراهای تک‌ نفره و یا گروهی باشد. مثلا آهنگ های فولک  روسیه گروهی هستند اما موسیقی فولکلور ایتالیا معمولا به صورت انفرادی اجرا می شود.

۶- رقص جزء جدانشدنی موسیقی فولک است.

۷- آهنگساز قطعات فولک مشخص نیست و نمی توان شخصی را یافت یا نام برد که برای اولین بار یک قطعه فولکلور را آهنگسازی کرده است.

موسیقی فولک
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24982

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.