• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13

کوچکترین واحد زمان اندازه‌گیری شد

  • کد خبر : 25954
  • 18 اکتبر 2020 - 14:41

محققان موفق به اندازه‌گیری کوچیکترین واحد زمان جهان شده‌اند و طی آن محاسبه کردند که چه مدت طول می‌کشد تا یک فوتون از یک مولکول هیدروژن عبور کند.

کوچکترین واحد زمان

محققان کوچیکترین واحد زمان را براساس حرکت نور در مولکول هیدروژن اندازه‌گیری کرده‌اند که معادل ۲۴۷ زپتو ثانیه است.

این واحد زمان که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید ۲۴۷ زپتوثانیه است. یک زپتوثانیه معادل ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ ثانیه است.

این کوتاه‌ترین مدت زمانی است که تاکنون در یک فرآیند اندازه‌گیری شده است و حدوداً ۲۴۷ زپتوثانیه(zeptosecond) معادل ۱۰ به توان منفی ۲۱ ثانیه است.

دانشمندان برای دستیابی به این هدف، با یک لیزر اشعه ایکس از منبع لیزر اشعه ایکس “PETRA III” در تأسیسات شتاب دهنده هامبورگ موسوم به “DESY”، اشعه ایکس را به یک مولکول هیدروژن تاباندند. آنها آن را طوری تنظیم کردند که یک فوتون برای بیرون انداختن هر دو الکترون مولکول هیدروژن کافی باشد.

دانشمندان سپس الگوی تداخل اولین الکترون خارج شده را با استفاده از میکروسکوپ واکنشی “COLTRIMS” محاسبه کردند. این دستگاه تا حدی توسط دانشگاه “دورنر” ساخته شده است و باعث می‌شود فرآیندهای واکنشی فوق‌العاده سریع در اتمها و مولکولها قابل مشاهده باشند.

“اسون گراندمن” یکی از مولفان ارشد این پژوهش از دانشگاه راستاک آلمان می‌گوید: از آنجا که از جهت فضایی مولکول هیدروژن اطلاع داشتیم، از تداخل دو موج الکترون برای محاسبه دقیق زمان رسیدن فوتون به اولین و زمان رسیدن به دومین اتم هیدروژن استفاده کردیم و دریافتیم که این فرآیند بسته به فاصله دو اتم در مولکول از نظر نوری تا ۲۴۷ زپتوثانیه طول می‌کشد.

گراندمن تشریح کرد: ما برای اولین بار مشاهده کردیم که پوسته الکترونی در یک مولکول به طور همزمان در همه جا به نور واکنش نشان نمی‌دهد و تاخیر زمانی رخ می‌دهد، زیرا اطلاعات درون مولکول فقط با سرعت نور گسترش می‌یابد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=25954

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.