• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
25

جمهوری آذربایجان از آزادسازی شهر شوشا در قره‌باغ خبر داد

  • کد خبر : 26877
  • 08 نوامبر 2020 - 16:41

الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان از آزادسازی شهر راهبردی شوشا واقع در قره باغ خبر داد.

آزادسازی شهر شوشا

در حالی که رسانه‌های ارمنستانی طی ساعت‌های اخیر از درگیری‌های شدید نیروهای جمهوری آذربایجان در شهر شوشا در منطقه قره باغ کوهستانی و دفع حملات آنها خبر دادند، باکو از آزادسازی این شهر خبر داد.

الهام علی اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان رسما خطاب به مردم کشورش اعلام کرد، ارتش این کشور توانست شهر شوشا را از کنترل نیروهای ارمنستانی خارج و آزاد کند.

وی با اشاره به نافرجام بودن تلاش های حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ گفت که جمهوری آذربایجان توانست سرزمینهای خود را از روش های نظامی آزاد کند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در پیامی توییتری، شوشا را پایتخت فرهنگی جمهوری آذربایجان خواند و آزادسازی آن را تبریک گفت. او در این پیام ابراز امیدواری کرد: «هرگز بار دیگر پرچم (جمهوری) آذربایجان در شوشا بر زمین نیافتد».

شوشا شهری در منطقه مورد مناقشه ناگورنو – قره‌باغ در قفقاز جنوبی است. تا پیش از جنگ قره‌باغ، این شهر یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان بوده‌است. این شهر که به کنسرواتوار آذربایجان مشهور بوده موطن بسیاری از آهنگسازان، هنرمندان موسیقی، شاعران و نویسندگان ارمنی و آذربایجانی است. این شهر همچنین پس از جنگ جهانی اول برای ارمنی‌ها به جهت اقتصادی و فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده‌است. وجود «کلیسای جامع شوشی» این شهر را از نظر مذهبی نیز برای ارامنه دارای اهمیت ویژه‌ای ساخته‌است. در حال حاضر این شهر در بخش شوشا در جمهوری آرتساخ واقع شده‌است.

ارتفاع این شهر ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد است و دارای مناظر بسیار بدیع کوهستانی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=26877

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.