• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
21

معمای گوش بریده «ون‌گوگ» حل شد

  • کد خبر : 26888
  • 09 نوامبر 2020 - 10:44

محققان دانشگاه گرونینگن در یک مطالعه جدید برای معمای گوش بریده شده «ونسان ون‌گوگ» نقاش معروف هلندی پاسخ قطعی یافتند.

معمای گوش بریده ون‌گوگ

 ونسان ون‌گوگ از نقاشان برجسته سبک امپرسیونیسم ۲۳ دسامبر سال ۱۸۸۸ در اقدامی اسرارآمیز گوش چپ خود را برید. درباره دلیل و انگیزه پشت این کار نظریات متفاوتی وجود دارد.

محققان دانشگاه گرونینگن هلند بتازگی درباره معمای بریده شدن گوش چپ ونسان ونگوگ نقاش برجسته سبک امپرسیونیسم دریافتند وی بر اثر اختلال روانی که به دلیل ترک الکل داشته است به خود آسیب زده و گوش خود را بریده است. پیش‌تر برخی تاریخ دانان پل گوگن نقاش فرانسوی و رقیب ونگوگ را عامل این بریدگی می‌دانستند.

عارضه ترک الکل زمانی اتفاق می‌افتد که فردی که هر روز مقدار زیادی الکل می‌نوشد، مصرف آن را به طور ناگهانی متوقف کند. از علائم این عارضه می‌توان به اضطراب، افسردگی، سردرد، کابوس، خستگی، تعریق، لرزش، هذیان و حتی تشنج اشاره کرد.

پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن هلند ادعا می‌کنند ونسان ون‌گوگ به اختلال شدید شخصیت مرزی مبتلا بود که در آن فرد به دلیل تغییرات احساسی و قضاوتی در برقراری روابط بین فردی دچار مشکل می‌شود و تحت فشار و استرس روانی حتی ممکن است ارتباطش با واقعیت قطع شود. اعتیاد به الکل نیز علائم این اختلال روانی را تشدید می‌کند. در مورد ون‌گوگ، این هنرمند هلندی که سوءتغذیه نیز داشت احتمالا در تلاش برای ترک الکل، دچار توهم شده و گوش چپ خود را بریده است.

آثار اختلالات روانی در نامه های ون‌گوگ

پژوهشگران هلندی برای رسیدن به این تشخیص، ۹۰۰ نامه دست‌نوشته ون‌گوگ به نزدیکان، به ویژه برادرش تئو، را مورد بررسی قرار دادند. آنها با استفاده از این اسناد تاریخی موفق شدند چهار پرسشنامه اختلالات شخصیتی پر کرده و به درک بهتری درباره آسیب‌شناسی روانی ون‌گوگ برسند. البته این شیوه تحلیل محدودیت‌های خاص خودش را دارد.

در مقاله این تیم تحقیقاتی که در نشریه بین‌المللی Bipolar Disorders منتشر شده، آمده است: ون‌گوگ در این نامه‌ها آنچه در زندگی تجربه می‌کرد، از جمله مشکلات روحیش، را توصیف کرده است اما باید توجه داشت مخاطب این نامه‌ها پزشکان نبودند و وی صرفا آنها را برای تئو و دیگر نزدیکانش فرستاده تا آنها را در جریان اوضاع و احوالش قرار داده یا بهشان اطمینان خاطر بدهد.

مارتین بیلی (Martin Bailey) کارشناس ون‌گوگ اظهار کرد: تاکنون هزاران مقاله پزشکی درباره وضعیت روانی ون‌گوگ منتشر شده اما پیدا کردن دلیل مشکلاتش کار سختی است. این مقاله جدید که به دست برخی کارشناسان برجسته منتشر شده، اهمیت بالایی دارد و براساس مطالعات دقیق علائم این هنرمند نوشته شده است اما احتمالا آخرین پاسخ برای این سوال چالش‌برانگیز نخواهد بود.

طی سالهای گذشته فرضیات فراوانی درباره اوضاع روانی ون‌گوگ مطرح شده است. در سال ۲۰۱۶، ۳۵ پزشک، روان‌پزشک و تاریخ‌دان هنر در جلسه‌ای که از طرف موزه ون‌گوگ در آمستردام برگزار شد، شرکت کردند اما از توافق روی یک تشخیص قطعی در این باره ناکام ماندند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=26888

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.