• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
30

آیا بهترین نقاش های ایرانی را می شناسید؟

  • کد خبر : 27264
  • 17 نوامبر 2020 - 13:07

در این مقاله از سایت دخالت چند نفر از مشهور ترین و بهترین نقاش های ایرانی را که در عصر حاضر زندگی می کنند معرفی می کنیم؛ با ما باشید.

بهترین نقاش های ایرانی

هنر در ایران هیچ گاه مهجور نبوده و همواره هنرمندان بزرگی در این آب و خاک رشد کرده و ماندگار شده اند. در میان شاخه های مختلف هنری، ایران همواره در نقاشی نیز افراد مشهور و توانمند بسیاری داشته است. شما به عنوان یک ایرانی چند نفر از نقاشان کشورمان را می شناسید؟ جدا از بزرگانی چون کمال الملک، استاد فرشچیان و … آیا با نقاشان معاصر آشنایی دارید؟

معرفی بهترین نقاش های ایرانی

بهمن محصص

بهمن محصص یکی از نقاشان مشهور کشورمان است که در ۹ اسفند ۱۳۱۰ در رشت به دنیا آمد. محصص علاوه بر نقاشی، در زمینه مجسمه سازی و ترجمه نیز شهرت دارد. نقاشی‌های آوانگارد بهمن محصص از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌ شود. او ۶ مرداد ۱۳۸۹ در رم از دنیا رفت.

بانو ایران درودی

ایران درودی متولد ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در مشهد، نویسنده، کارگردان، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر است. برخی از کارشناسان، بانو درودی را پیرو مکتب فراواقع‌ گرایی (سورئالیسم) می دانند. با این حال نقاش معروف سالوادور دالی هیچ ‌گاه سبک درودی را نزدیک به سبک خود نمی ‌دانست و درودی را هنرمندی از خطه شرق با ذوق و استعداد بی ‌نهایت توصیف می ‌کرد.

محسن وزیری مقدم

یکی دیگر از بهترین نقاش های ایرانی، محسن وزیری مقدم است که در سال ۱۳۰۳ متولد شد. او که شهریور ۹۷ از دنیا رفت، بیشتر با عنوان طراح، نقاش، مجسمه ‌ساز و استاد هنر معاصر ایرانی شناخته شده است. وزیری مقدم جزو اولین دانش ‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و به عنوان یکی از شاخص ‌ترین نقاشان نوگرای ایران با رویکردی مدرنیستی و سبکی شخصی، شناخته شده است. وی در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت و تنها نقاش ایرانی است که موزه هنرهای مدرن نیویورک اثرش را بدون واسطه خریداری کرده است.

آیدین آغداشلو

از دیگر نقاش های مشهور و شناخته شده معاصر، آیدین آغداشلو است. وی متولد ۸ آبان ۱۳۱۹ در رشت است و در زمینه نقاشی، گرافیک، نویسندگی و منتقدی فیلم، به شهرت رسیده است. آغداشلو همچنین تصویرگر کتاب‌های درسی ایران، مجلات، و مؤسسه ‌های خصوصی است. از آثار برجسته ی این هنرمند می توان به «خاطرات انهدام»، «هویت: در ستایش ساندرو بوتیچلی اشاره کرد.»

کامبیز درم‌بخش

کامبیز درم‌ بخش متولد ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شیراز است. طراحی، کاریکاتور و گرافیک ایرانی، حوزه فعالیت این نقاش برجسته هستند. درم بخش از پیشکسوتان هنر کاریکاتور در ایران بوده و در کار خود صاحب سبک است. کامبیز درم بخش چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار کرده و برنده چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی نیز شده است.

وای زد کامی

وای زد کامی نامی است که کامران یوسف ‌زاده، یکی از بهترین نقاش های ایرانی با آن شناخته می شود. او در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. پس از پایان تحصیلات متوسطه به آمریکا و سپس به اروپا رفت و فلسفه و فیلمسازی خواند. وای زد کامی از سال ۱۹۸۴ ساکن نیویورک است و نقاشی ‌های پرتره اش در نمایشگاه ‌های متعددی به نمایش در آمده‌ اند.

منوچهر یکتایی

منوچهر یکتایی متولد سال ۱۳۰۱ در تهران، نقاش و شاعر آمریکایی ایرانی ‌تبار است. وی از برجسته‌ ترین نقاشان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی بوده و به عنوان یکی از پیشگامان نقاشی معاصر ایران شناخته می ‌شود. یکتایی علاوه بر نقاشی در شعر هم دستی بر قلم داشت و ویژگی اصلی آثارش، بی تکلف بودن آنهاست. به علاوه شاعری توانا نیز هست. ویژگی اصلی آثار او بی‌تکلف بودن است. منوچهر یکتایی ۲۸ آبان ۱۳۹۸ چشم از جهان فروبست.

بانو فریده لاشایی

فریده لاشایی متولد سال ۱۳۲۳ در رشت، نقاش نوگرای، نویسنده و مترجم ایرانی بود. شناخته شده ترین آثار این بانوی ایرانی، پرده‌ های انتزاعی معاصرش بودند. مهمترین کتاب او رمان شال بامو است و از دیگر آثار این هنرمند می‌توان به گل‌های هیروشیما از ادیتا موریس و ترجمه نجواهای شبانه ناتالیا گینزبورگ اشاره کرد. او ۶ اسفند ۱۳۹۱چشم از جهان فروبست.

واحد خاکدان

واحد خاکدان متولد ۱۳۲۹، نقاش هایپررئالیست و یکی از بهترین نقاش های ایرانی است. وی در سال ۱۳۵۰ تحصیلات خود را در هنرستان هنرهای زیبای پسران به اتمام رساند و وارد دانشکده هنرهای تزیینی در رشته معماری داخلی گردید.

کوروش شیشه‌ گران

کوروش شیشه‌گران متولد ۱۳۲۴ در قزوین، نقاش، طراح و گرافیست ایرانیست. دیپلم نقاشی ‌اش را از هنرستان هنرهای تجسمی تهران در سال ۱۳۴۶ گرفته و لیسانس معماری داخلی را از دانشکده هنرهای تزیینی در سال ۱۳۵۲ دریافت کرده است.

نصرت‌الله مسلمیان

نصرت الله مسلمیان نیز یکی دیگر از بهترین نقاش های ایرانی است که در ۲۷ آبان ۱۳۳۰ در شهر سلماس، چشم به جهان گشود. او از هنرمندان نوگرای نقاشی معاصر ایران و آثارش در نمایشگاه‌های زیادی از جمله برن، لندن، ژنو و موزه مریدین نیویورک به نمایش گذاشته شده‌ است. از افتخارات او جایزه اول «بینال نقاشی پکن ۲۰۰۳» در سال ۱۳۸۲ و جایزه اول نمایشگاه نخستین دوسالانه بین‌المللی نقاشی جهان اسلام در سال ۱۳۷۹ است. گفتنی است مسلمیان عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران هم بوده‌ است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=27264

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.