• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
46

غار علیصدر همدان، همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید + عکس

  • کد خبر : 28275
  • 12 دسامبر 2020 - 10:39

غار علیصدر یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران و جهان است که قابل قایقرانی است. در این غار با مناظر خارق العاده زمین شناسی روبرو می شوید و معجزه طبیعت را می توانید از نزدیک مشاهده کنید. 

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از بی نظیرترین و خوش منظره ترین غارهای طبیعی قابل قایقرانی جهان است که در روستای علیصدر از توابع بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ و ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان؛ به طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۱۸ دقیقه و عرض ۳۵ درجه و ۱۸ دقیقه و ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

غار علیصدر در کوه نه چندان مرتفع ساری قیه (صخره زرد) ایجاد شده که در قسمت جنوب روستای علیصدر و چسبیده به آن قرار گرفته است. در این کوه دو غار دیگر به نام های غار سراب و غار سوباشی وجود دارد که به ترتیب ۷ و ۱۱ کیلومتر با غار علیصدر‌ فاصله دارند و چنان که در منابع جغرافیایی آمده آب غار علیصدر‌ از غار سراب سرچشمه می گیرد.

غار علیصدر

تاریخچه پیدایش و کشف غار علیصدر

قدمت سنگ های غار علیصدر به دوره ژوراسیک نسبت داده می شود، یعنی حدودا از ۱۹۰ میلیون سال پیش آغاز شده و تا ۱۳۶ میلیون سال قبل ادامه داشته است. غار علیصدر‌ از ترکیب آب باران و گاز دی اکسید کربن موجود در هوا و نفوذ در لایه های آهکی ضخیم به وجود آمده است. گاز دی اکسید کربن با حل شدن در آب، ترکیب ناپایداری به نام بی کربنات کلسیم به وجود آورده و سنگ های آهکی پیشرفت کرده و فضاهای خالی را به وجود آورده است. در طول میلیون ها سال نیز این فضاهای خالی به هم پیوسته شده اند و غار علیصدر را تشکیل داده اند.

 مردم روستای علیصدر نیز از آب این غار استفاده می کردند. اما برای مدتی ورود به این غار امکانپذیر نبود تا اینکه سالها بعد از زلزله مهیب در این منطقه توانستند به بخش ها و تالارهای مختلف غار دسترسی داشته باشند. دهانه غار بسیار تنگ بوده که در سال های بعدی عریض تر کردند و در آن مسیری را برای پیاده روی و حرکت چند قایق مجهز کردند.

غار علیصدر

چرا اسمش علیصدر است؟

در روایات آمده چوپانی به اسم علی سد یا علی صد، سدی روی دریاچه آب غار می‌بندد و اسمش، یعنی علی سد روی روستا هم گذاشته می‌شود. اما بعدها در دفتار دولتی نام او علی سدر ثبت می‌شود و با گذشت زمان روی تابلوهای راهنما علی صدر نوشته می‌شود.

در فرهنگ جغرافیایی ایران و فرهنگ دهخدا، به نام « غار علی سرد» آمده ولی هر دو این منابع نام اصلی آن را « علی سد» ذکر کرده اند. آنچه مسلم است تا این تاریخ در هیچ نوع مدرک تاریخی نامی به عنوان علیصدر ذکر نشده با این وجود خود اهالی نیز آن را علیصدر می گویند.

غار علیصدر

ویژگی های جذاب غار علیصدر

آب دریاچه علیصدر بی رنگ و بی بو است و مزه معمولی دارد اما به دلیل دارا بودن املاح زیاد غیر قابل آشامیدن است. جالب این است که هیچ گونه حیات جانوری در آن دیده نشده است. آب به حدی زلال و شفاف است که تا عمق ۱۰ متری را به راحتی و بدون چشم مسلح می توانید ببینید.

اشکال مختلف در غار علیصدر

در این غار شکل های متنوع، جذاب و زیبایی را خواهید دید که در طی سال های زیاد شکل گرفته اند و هر ببینده ای را جذب خود می کنند. این اشکال نام های مختلفی مانند گل کلمی، سوزنی، نی غار، برفک و … دارند. سال ها بعد با کشف مسیرهای تازه، شکل های جدیدی نیز کشف شدند، مانند پنجه اژدها، میدان ستون ها، پنجه عقاب، آبشار سنگی، شیرغار، دروازه غار، تخت جمشید و …

میدان ستون ها که تخته سنگ بزرگی است و مانند ستون از بالا تا کف غار ﺁمده است. پنجه اژدها، سنگی زرد رنگ است که مانند پنجه اژدهایی افسانه ای از سقف غار فرود ﺁمده است. آبشار سنگی نیز تخته سنگ بزرگی به شکل یک آبشار بزرگ و زیبا در میان غار وجود دارد. پنجه عقاب هم شکلی عجیب مانند پنجه عقاب دارد. تالار قندیل بزرگ نیز در قسمتی از مسیرپیاده روی غار قرار گرفته و قندیلی عظیم الجثه در میان آن دیده می شود. یکی از شگفتی های غار علیصدر کلمه الله است که در دیواره غار قابل رویت است و با نورپردازی برجسته تر شده است. تخت جمشید هم در واقع ستون هایی هستند که از زمین تا به بالا کشیده شده اند و سرستون ها شباهت زیادی به سازه تخت جمشید دارند.

غار علیصدر

قایقرانی در غار علی صدر

آنچه غار علیصدر در همدان را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون غار علی صدر است که به سبب وسعت آن به راحتی می توان در آن طی مسیر کرده و با قایق های معمولی از درون آنها گذشت.

غار علیصدر

اقامت در نزدیکی غار علیصدر

برای اقامت در علیصدر می توانید از مجتمع های اقامتی نزدیک غار استفاده کنید. در این منطقه، هتل، ویلاهای چوبی یک خوابه و دو خوابه، سوئیت های اقامتی و چادر صحرایی برای اقامت تعبیه شده است. داخل روستا هم خانه های محلی و سوئیت ها و اقامتگاه های بومی مناسبی وجود دارند که می توانید در صورت پر بودن سوئیت ها و ویلاهای غار علیصدر آنجا بروید.

مسیر دسترسی غار علیصدر

برای رسیدن به غار علیصدر دو مسیر دارید که هرکدام برایتان آسان یا نزدیک باشد را انتخاب کنید:

۱- از شهر همدان به سمت شهر لالجین بروید و از آنجا راه بیجار را در پیش بگیرید و به سمت غار علیصدر حرکت کنید.

۲- از شهر همدان به سمت شهر کبودرآهنگ حرکت کنید، نرسیده به شهر مسیرتان را به سمت سه راهی نوژه (مسیر همدان به شهر رزن) تغییر دهید و راه غار را در پیش بگیرید.

غار علیصدر

فصل مناسب سفر به غار علیصدر

همدان استانی سردسیر است و بازدید از مناطق کوهستانی آن، در فصل زمستان کار دشوارتری خواهد بود. پس نیمه اول و ماه‌های گرم سال را برای بازدید از غار علیصدر پیشنهاد می‌کنیم.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=28275

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.