• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
16

مشاهده قدیمی ترین گونه جانوری در تالاب «آق گل»

  • کد خبر : 2850
  • 04 ژوئن 2019 - 13:05

تالاب «آق‌گل» در جنوب شرقی روستای اسلام‌آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان‌های همدان و مرکزی با وسعتی افزون بر ۸۳۰ هکتار، یکی از تالاب‌های مهم غرب کشور و بزرگ‌ترین تالاب طبیعی استان همدان است.

این تالاب که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به‌عنوان منطقه شکارممنوع شناخته‌شده است، فصلی بوده و از محل رودخانه قره‌چای از زیر حوزه کمیجان و از طریق بارندگی‌های زمستانه تغذیه می‌شود.

این گونه به علت تحمل بالای شرایط محیطی سخت از جمله درجه حرارت‌های حدی، اسیدیته ۶ تا ۱۰ بافت خاک و خشکسالی‌های طولانی توانسته با تشکیل سیست (Cyst) مقاوم در زیر گل و لای و رسوبات خشک تالاب‌ها و پیکره‌های آب شیرین ادامه حیات دهد و در صورت فراهم شدن شرایط زیست نرمال ظرف دو هفته ادامه مراحل رشد خود را تا مرحله بالینی از سر گیرد و دوره عمر آن تا ۹۰ روز ادامه داشته باشد.

دامنه تحمل شرایط فراهم شدن بارور شدن تخم این جاندار ده‌ها سال نیز طول می‌کشد

مدیرکل محیط زیست استان همدان نیز با بیان اینکه پیش از آغاز فصل بهار تالاب آق گل در حال آبگیری بود که بارش‌های فروردین ماه به آبگیری تالاب سرعت بخشید، عنوان کرد: اقدام‌های لازم از جمله اقدام‌های فیزیکی برای پیشگیری از زیر آب رفتن اراضی حاشیه تالاب صورت گرفت و میزان آب موجود در این تالاب بیش از ۱۰۰ درصد است.

وی یادآوری کرد: وضعیت تالاب از نظر حضور گونه‌های آبزی و کنار آبزی مناسب نبود اما با آبگیری آن شاهد حضور ۱۵ گونه جانوری از جمله فلامینگو، پلیکان، لک لک سیاه و سفید، کاکایی، پرستوی دریایی و خروس کولی هستیم.

قدیمی ترین گونه جانوری در تالاب «آق گل» +فیلم

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=2850

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.