• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

روحانی : اروپا به تعهدات خود در برجام عمل کند / ایران با تحریم در بن‌بست قرار نخواهد گرفت

  • کد خبر : 2993
  • 11 ژوئن 2019 - 5:05

رئیس‌جمهور گفت: اروپا باید در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران ایستادگی و به تعهدات خود در برجام عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری دخالت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز دوشنبه در دیدار «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به روابط دوستانه، صمیمانه و تاریخی ایران و آلمان، گفت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای اتحادیه اروپا بویژه آلمان است.

 روحانی با یادآوری تلاش‌های ایران برای برقراری ثبات و مبارزه با تروریسم در منطقه و به‌ویژه افغانستان، ‌عراق و سوریه، اظهار داشت: ایران همواره در توسعه و تقویت ثبات و امنیت منطقه، تأثیرگذار بوده و نقش‌آفرینی مثبتی داشته و امنیت امروز منطقه مرهون تلاش‌های ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه ثبات و امنیت در منطقه یکی از آثار برجام به عنوان توافقی است که پس از ۱۲ سال تلاش، کوشش و مذاکرات متعدد، حاصل شده، خاطر نشان کرد: آمریکا با خروج یکجانبه از برجام توافقات ۷ کشور مذاکره‌کننده و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشت و اقدامات تروریستی را در منطقه آغاز کرد، اما متأسفانه در این راستا شاهد عکس‌العمل مسئولانه و مناسبی از سوی اروپا در قبال آمریکا نبودیم.

برجام

اروپا باید در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران ایستادگی و به تعهدات خود در برجام عمل کند.

رئیس جمهور با توجه به وعده‌های صریح سران سه کشور اروپایی در یک سال گذشته مبنی بر پایبندی بر تعهد خود و تلاش برای انجام اقداماتی در راستای جبران خروج آمریکا از برجام در مهلت مقرر تعیین شده، گفت: در طول یک سال گذشته علی‌رغم مواضع نسبتاً مناسب سیاسی، در مقام عمل شاهد هیچ اقدام جدی از سوی اروپا، نبودیم و اکنون باید به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری و اقدام کنیم که به‌نفع ما، شما و همه کشورها و منطقه باشد.

روحانی تصریح کرد: جنگی که آمریکا یک سال است علیه ایران آغاز کرده، هرگز به‌نفع هیچ کس نخواهد بود و ملت ایران هم در این مدت ثابت کرده که در برابر فشارها و زورگویی‌ها مقاومت خواهد کرد و از اروپا انتظار داریم تا در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران ایستادگی و مقاومت کرده و به تعهدات خود در برجام عمل کند.

روحانی با بیان اینکه اقدام آمریکا در جلوگیری از واردات مواد غذایی و دارویی به ایران برای اعمال فشار بر مردم و در راستای تصمیم آنها برای ایجاد ناامنی در منطقه است، تأکید کرد: امنیت منطقه هرگز با اعمال فشار و تحریم ملت ایران حاصل نخواهد شد.

رئیس جمهور تأکید کرد: امروز برجام که می‌توانست و می تواند پایه‌ای برای گفتگو و دیپلماسی در جهان باشد، به دلیل اقدامات یکجانبه آمریکا و بدعهدی‌های صورت گرفته به عاملی برای بدبینی به اصل مذاکره تبدیل شده است.

رئیس جمهور افزود: برای اداره کشورمان در هر شرایطی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اما معتقدیم هنوز فرصت نجات این توافق وجود دارد و اتحادیه اروپا می‌تواند در این مسیر نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار روابط ایران و آلمان را دیرینه و دوستانه دانست و بر ضرورت تلاش در راستای افزایش دوستی‌ها و مناسبات دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به تلاش اروپا برای راه‌اندازی ساز و کاری مالی با ایران «اینستکس»، گفت: اتحادیه اروپا به طور متحد در حال تلاش برای حفظ و توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران است.

هایکو ماس ادامه داد: معتقدیم اگر برجام به پایان برسد، کسانی که به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه هستند، از آن سوء استفاده خواهند کرد و بر این اساس اطمینان می‌دهم که آلمان با همکاری نزدیک شرکای اروپایی خود به دنبال حل و فصل مسایل و حفظ برجام است.

وزیر امور خارجه آلمان با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در منطقه به واسطه تحرکات خارج از منطقه، گفت: ما و اتحادیه اروپا به دنبال کاهش تنش‌ها در منطقه هستیم و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=2993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.