• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
26

نگاهی به روح؛ پر بیننده ترین انیمیشن جهان!

  • کد خبر : 30445
  • 23 ژانویه 2021 - 16:58
انیمیشن روح

خالق شرکت هیولاها، این بار با Soul مخاطب را به تحیر و تحسین واداشته است. روح، باموضوعیت مرگ و زندگی و نگاهی فرادینی و فرا مذهبی، زندگی، علایق و مرگ را به طرز هنرمندانه و جذابی به چالش کشیده است. با نقد و بررسی کوتاه و مختصری از انیمیشن روح همراه ما باشید.

پیکسار این بار هم با انیمیشن هایش شاهکار کرده است. اگر انیمیشن روح را ندیده اید، پیشنهاد می دهیم در اولین فرصت آن را تماشا کنید. اما اگر وقت را از دست نداده و آن را تماشا کرده اید، بد نیست کمی بیشتر وارد دنیای پر رمز و راز این شاهکار پیکسار و شخص «پیت داکتر» شویم.

داستان انیمیشن روح

پویانمایی روح، ماجرای یک معلم موسیقی است که درست در یک قدمی تحقق رویای همیشگی اش، به کام مرگ می رود! جو گاردنر ظاهرا از کارش، یعنی تدریس در مدرسه، راضی است و به دنبال آرزوی خود یعنی اجرا در یک گروه موسیقی هم هست. درحالی که مادرش اصرار دارد جو شغل معلمی را به صورت رسمی ادامه دهد و به فکر اجرا در گروه های بزرگ نباشد، جو نمی تواند به پیشنهاد شاگرد قدیمی اش جواب رد دهد. درحالی که قرار است جو گاردنر، معلم ساده موسیقی، درست همان شب در یک گروه کوچک در یکی از رستوران های شهر به اجرا بپردازد، طی یک حادثه بسیار ساده می میرد. ورود جو به دنیای پس از مرگ، شروع ماجرای اصلی فیلم است.

دنیای مرگ، فراتر از دین و آیین

یکی از ویژگی های داستان Soul این است که دنیای پس از مرگ در آن ارتباطی با تعالیم ادیان و مذاهب خاصی ندارد. پس از مرگ جو، مخاطب با او به یک دنیای اسرار آمیز می رود که به نوعی می توان آن را برزخ قلمداد کرد. جایی که روح های سرگردان در آن منتظرند تا کالبد زمینی شان را پیدا کرده و حیات دنیوی را شروع کنند. درست در همین دنیای عجیب است که جو متوجه حقیقتی هولناک اما ضروری می شود که هرگز در زمان زندگی، به آن توجه نکرده است.

انیمیشن روح

روح ۲۲؛ نقطه عطف انیمیشن روح

جدای از پیام پر مفهوم و ناب انیمیشن‌ روح، شاید بتوان نقطه عطف این فیلم را به روح ۲۲ مربوط دانست. یک روح متولد نشده سرکش که سالهاست منتظر است تا جسم زمینی اش را پیدا کند و برای این منظور، باید اول بداند که از زندگی چه می خواهد. مربیان زیادی، از میان مشاهیر جهان انسانها انتخاب شده اند، با روح ۲۲ کار کرده اند تا مفهوم زندگی را پیدا کند؛ اما او همچنان ترجیح می دهد وقتش را با اذیت کردن دیگران بگذراند. چیزی شبیه به افرادی که هیچ هدفی ندارند و زندگی را به هر شکلی که شده می گذرانند.

دنیای افسرده ها در فیلم روح

در فضایی که پس از مرگ جو می بینیم، بخشی وجود دارد که موجودات عجیب و ترسناکی در پهنه ای ترسناک تر سرگردان هستند. این موجودات، ارواحی هستند که در باورهای اشتباهشان محاصره شده اند و نمی توانند نور زندگی را پیدا کنند. افرادی هستند که به این موجودات عجیب کمک می کنند تا نور زندگی را پیدا کرده و به سمت مسیر درست و لذت اصلی حیات حرکت کنند. ۲۲ هم در برهه ای از انیمیشن روح ، به این وادی وارد می شود و باورهای اشتباهی که در مورد خودش دارد، او را به ورطه ی افسردگی می کشانند.

انیمیشن Soul

داستانی برای بزرگترها

انیمیشن روح اگرچه یک پویانمایی است، اما ابدا برای کودکان ساخته نشده است. البته مفاهیم حیات، مرگ، هدف و … در این فیلم به حدی روان و گویا  هستند که کودکان به راحتی آنها را درک می کنند. پیکسار با مهارت هرچه تمام تر، به مخاطب می گوید که کافی است هدف از زاده شدنش را پیدا کرده و آن را در طول زندگی دنبال کند. این مسئله باعث شده است که روح، داستانی برای بزرگترها باشد. بزرگترهایی که شاید در دنیای باورها و افکار بعضا اشتباه خود گیر افتاده و هدف اصلی زندگی را فراموش کرده اند. Soul با مفهوم مرگ و زندگی بازی می ‌کند و این مفاهیم شاید برای بچه ها کمی سنگین به نظر برسند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=30445

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.