• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19

ویروس کرونای انگلیسی چیست و چه فرقی با ویروس قبلی دارد؟

  • کد خبر : 31723
  • 20 فوریه 2021 - 15:40
ویروس کرونای انگلیسی

هنوز ویروس کرونای چینی دست از سرمان برنداشته است که سر و کله ویروس کرونای انگلیسی هم پیدا شده است و تاکنون موفق شده جان افراد زیادی را بگیرد؛ اما کرونای انگلیسی دقیقا چیست و چه تفاوتی با کرونای قبلی که هنوز درگیر آن هستیم دارد؟

در دسامبر سال میلادی گذشته یا بهتر است بگوییم اواخر آذرماه، جهش جدیدی از ویروس کووید ۱۹ در انگلستان کشف شد و به ویروس کرونای انگلیسی معروف شد که دانشمندان در حال پژوهش بیشتر بر روی آن هستند. هنوز ابعاد اثرگذاری این ویروس کاملا مشخص نشده است اما ترس از اینکه نتوانیم با کرونای‌ انگلیسی‌ که قوی‌تر از کرونای چینی است مقابله کنیم، موجب شده تا خیلی از کشورها تردد به انگلستان را محدود یا ممنوع کنند؛ اما آیا ویروس تازه وارد انگلیسی‌ قوی‌تر از ویروس قبلی است؟ آیا شدت علائم کرونای جدید بیشتر از کرونای قبلی است؟ آیا واکسن‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند روی کرونای‌ انگلیسی‌ هم اثرگذار هستند؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم.

سرایت ویروس کرونای انگلیسی ۷۰ درصد بیشتر از ویروس کرونای چینی

زمانی که ساختار ژنتیکی ویروس قبلی تغییر می‌کند، مشخص می‌شود که گونه جدیدی از ویروس قبلی به وجود آمده است؛ البته تمام ویروس‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند و گونه‌های جدیدی از آن‌ها به وجود می‌آید و این مسئله کاملا بدیهی است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که ویروس کرونا، اولین ویروسی است که تغییر شکل داده است و گونه جدیدی از آن به وجود آمده است. دانشمندان نیز با تحقیق بر روی ساختار ژنتیکی ویروس کرونا متوجه به وجود آمدن گونه جدید آن یعنی ویروس کرونای انگلیسی شده‌اند؛ اما به وجود آمدن گونه جدیدی از ویروس‌ و جهش پیدا کردن آن‌ لزوما موجب نمی‌شود که گونه جدید ویروس‌ خطرناک‌تر و مسری‌تر باشد؛ درصورتی که این مسئله در رابطه با ویروس کرونا متفاوت است؛ چراکه گونه جدید این ویروس، هم خطرناک‌تر است و هم مسری‌تر، به گونه‌ای که دانشمندان متوجه شده‌اند سرایت کرونای انگلیسی ۷۰ درصد بیشتر از سرایت کرونای چینی است.

کودکان و افراد زیر ۶۰ سال در معرض ابتلا به کرونا جدید

جالب است بدانید از زمانی که سایه سنگین ویروس کرونا بر روی جهان افتاد تاکنون ۵ تا ۱۰ درصد از کل ویروس‌های کرونا در انگلستان جهش پیدا کرده‌اند؛ اما اولین جهش ویروس کرونای انگلیسی در Kent، جنوب شرقی انگلیس دیده شد و نشان داد افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، غالبا از کودکان و سنین زیر ۶۰ سال هستند؛ البته جهش‌های رخ داده در ویروس کرونا در انگلستان مشاهده نشده است، بلکه در کشورهای استرالیا و آفریقای جنوبی هم دیده شده است. جدا از این‌ها کرونای انگلیسی به تازگی در کشور خودمان و کشورهای دانمارک، هلند، ایتالیا، استرالیا و ایسلند نیز مشاهده شده است.

آیا واکسن‌های ساخته شده بر روی کرونای انگلیسی اثرگذارند؟

داروسازان و پزشکان هنوز به نتیجه قطعی در رابطه با این مسئله که واکسن‌های ساخته بر روی ویروس کرونای انگلیسی اثرگذارند یا خیر؟ نرسیده‌اند. تاکنون دو شرکت مدرنا و فایزر که مجوز پخش واکسن را گرفته‌اند در حال تحقیق بر روی اثرگذاری واکسن‌های ساخته شده بر روی کرونای انگلیسی‌ هستند. مدیرعامل شرکت فایزر معتقد است که واکسن‌های ساخته شده می‌توانند بر روی ویروس جدید تاثیرگذار باشند؛ اما گفته است که برای اثرگذاری بیشتر واکسن‌های ساخته شده بر روی کرونای انگلیسی، باید تا قبل از اینکه کرونای انگلیسی‌ جان افراد بیشتری را بگیرد، ۶۰ تا ۷۰ درصد از افراد جامعه واکسیناسیون شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=31723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.