• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

چطور با بی انگیزگی مقابله کنیم؟

  • کد خبر : 31795
  • 21 فوریه 2021 - 16:15
مقابله با بی انگیزگی

در این مقاله از سایت دخالت راههای مقابله با بی انگیزگی و اهمال کاری را به شما معرفی می کنیم. چند روش بسیار ساده تا بدون هیچ هزینه ای، انرژی و انگیزه لازم برای حرکت در مسیر اهداف تان را به دست آورید.

بی انگیزگی در جهان امروز، چیز عجیب و غریبی نیست. بسیاری از ما صبح که از خواب بیدار می شویم، انگیزه انجام دادن هیچ کاری را نداریم. هیچ اشکالی ندارد که گاهی چنین حالی داشته باشیم و حتی مدتی به خودمان استراحت بدهیم. اما مسئله از جایی مشکل ساز می شود که این بی انگیزگی، هرروز و هر لحظه با ماست. به طوری که تقریبا حوصله انجام دادن هیچ یک از روتین های روزمره خود را نداریم. این حجم از بی انگیزه بودن قطعا دردسرساز است و اگر به آن بها دهیم، زندگی ما را مختل می کند. اما چه باید کرد؟

روشهایی برای مقابله با بی انگیزگی

تا بحال به این فکر کرده اید که بعضی از دوستانتان چطور همیشه خوش انرژی و فعال هستند؟ اگر تصور می کنید که این افراد هیچ وقت خسته نمی شوند، جا نمی زنند و یا اسیر تنبلی و اهمال کاری نمی شوند، سخت در اشتباهید. تنها کاری که آنها انجام می دهند، مقابله با بی انگیزگی و پر و بال ندادن به آن است. اما چطور؟ راز افراد موفق و پر انرژی در انجام دادن روشهایی است که در ادامه معرفی می کنیم:

۱. شناسایی علت بی انگیزگی

ما انسانها هرچقدر هم که پر تلاش و با انگیزه باشیم، گاهی دچار سستی می شویم. اینجاست که باید دلیل بی انگیزه شدنمان را شناسایی کنیم تا بتوانیم آن را از بین ببریم. معمولا ما به دلایل زیر، از ادامه تلاش دلسرد می شویم:

  • از نتیجه کار و یا حتی انجام دادن آن می ترسیم.
  • به دلایل جسمی و روانی (فشار روانی، خستگی، اضطراب، خواب ناکافی، بیماری و …) خسته ایم.
  • برای انجام دادن کارها اعتماد به نفس نداریم و حاضر نیستیم منطقه امن ذهنی خود را ترک کنیم.
  • در سخت ترین مرحله انجام کار قرار داریم؛ جایی که هیجان اولیه مان فروکش کرده و حس می کنیم نتیجه دلخواه را نگرفته ایم.
مقابله با بی انگیزگی

۲ . غیر ممکن سازی!

بسیاری از ما عادت داریم به جای پرداختن به کارهایی که از آنها می ترسیم، آن را در ذهن خود بزرگ تر و سخت تر از حد واقعی می کنیم. مثال بارز این موضوع، جدال با دروسی مثب ریاضی، عربی و زبان در دوران دبیرستان است. بسیاری از دانش آموزان به اندازه ای از این دروس می ترسند که حاضر نیستند برای خواندن آنها زمان بگذارند. در حالی که وقتی سراغ آن کار برویم، می بینیم اصلا شبیه غول بی شاخ و دمی که از آن ساخته بودیم نیست! اگر چنین تصوری نسبت به یک کار خاص دارید، بد نیست که مقدمات شروعش را فراهم کنید. حتی می توانید با کسی که قبلا آن را انجام داده مشورت کنید تا تصور درست تری از این کار داشته باشید. این یک راه بسیار عالی برای مقابله با بی انگیزگی است.

۳.  مراقبت از جسم و روان

بدون شک یک جسم و روان خسته، توانایی برای انجام دادن کارهای مختلف ندارد. باید بپذیریم که گاهی به استراحت نیاز داریم. از طرفی تا از جسم و روان خود به درستی مراقبت نکنیم، رسیدن به اهداف و داشتن روحیه تلاش گری، آرزویی دست نیافتنی است. لازم است که هراز چند گاهی از نظر پزشکی خود را بررسی کنیم و در صورت لزوم، اقدامات درمانی موثری را انجام دهیم. برای آرامش و سلامت روان هم می توان عادات موثری همچون ورزش کردن، مطالعه و … را ایجاد کرد.

۴. تقویت اعتماد به نفس

یکی از موثرترین راهها برای مقابله با بی انگیزگی، تقویت اعتماد به نفس است. چرا باور ما نسبت به خودمان و توانایی هایی که داریم قوی نیست؟ باور کنید تقویت اعتماد به نفس مانند یک سکوی پرتاب برای رسیدن به اهداف و خواسته ها عمل کند و ارزشش را دارد که حتی برای این منظور، روی خودمان سرمایه گذاری کرده و هزینه کنیم.

مقابله با بی انگیزگی

۵. تعهد به خود و هدفها

بسیاری از ما درست وقتی که به سربالایی کار می رسیم، آن را رها می کنیم. درست است که در مراحل سخت پروژه ایم، اما این دقیقا همان جایی است که پس از عبور از آن، به قله می رسیم! باید به خودمان و هدفها و برنامه ریزی هایمان متعهد باشیم. خود  را در مقابل کاری که انجام می دهید مسئول و متعهد بدانید تا ضمن مقابله با بی انگیزگی، تلاش و پشتکاری بیشتری به خرج دهید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=31795

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.