• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17

ویدیوی جذاب ناسا از فرود مریخ نورد پشتکار بر سطح مریخ

  • کد خبر : 31852
  • 23 فوریه 2021 - 11:36
فرود بر مریخ

مریخ نورد پشتکار که در ۱ اسفند به مریخ رسیده بود، فیلم مراحل فرود خود بر سیاره‌ی سرخ را به زمین فرستاده و این ویدیو توسط ناسا منتشر شده است.

ناسا بامداد جمعه اعلام کرد که کاوشگر «استقامت» با موفقیت بر سطح سیاره مریخ فرود آمد. این مریخ نورد که تابستان سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شده بود، بعد از سفری طولانی در دهانه جیزرو (Jezero) که یک دلتای باستانی در سطح مریخ است، فرود آمد.

مأموریت مارس ۲۰۲۰ با هدف جست‌وجوی نشانه‌های حیات باستانی در مریخ آغاز به کار کرد و پس از حدود ۷ ماه در مسیر بودن روز ۱ اسفند به این سیاره رسید. مریخ‌نورد «پشتکار» (Perseverance) از دوربین‌های پیشرفته‌ای برای ثبت تصاویر جدید مریخ بهره می‌برد و برخلاف مریخ‌نوردهایی که تا کنون فعالیت داشته‌اند، بیشتر دوربین‌های پشتکار تصاویر را به صورت رنگی ثبت می‌کنند.

علاوه بر ارسال عکس و فیلم، مریخ‌نورد پشتکار به کمک تیم کنترل مأموریت، فعلا سیستم‌های اصلی خود را بررسی می‌کند تا برای راه رفتن بر روی سطح مریخ آماده باشد.

ویدیویی از فرود بر مریخ ؛ به شکلی که هرگز ندیده‌اید

پیش از این تعدادی عکس باکیفیت از نگاه مریخ‌نورد پشتکار منتشر شده بود. هم‌چنین واحد فرود عکسی از این مریخ نورد را هنگام فرود بر سطح مریخ ثبت کرد. اما اکنون فیلم منتشر شده، پشتکار را نشان می‌دهد که در دهانه‌ی جزرو (Jezero) مریخ فرود می‌آید. به گفته‌ی ناسا این تصاویر مریخ را از زاویه‌ای نشان می‌دهد که پیش از این هرگز دیده نشده بود.

با توجه به فاصله‌ی طولانی میان زمین و مریخ و سرعت انتقال ۲ مگابیت بر ثانیه، فرستادن داده‌های باکیفیت مریخ‌نورد پشتکار به زمین مدتی طول می‌کشد. به همین ترتیب برای دریافت فیلم‌های تهیه شده توسط این مریخ‌نورد باید بیشتر هم منتظر بود. اکنون بخشی از این انتظار به پایان رسید و ناسا نخستین فیلم کاوشگر پشتکار را منتشر کرد.

این داده‌ها از روز یکشنبه حدود ساعت ۱۷:۰۰ منطقه‌ی زمانی شرقی (۰۱:۳۰ بامداد دوشنبه به وقت تهران) در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) توسط «شبکه‌ی فضای دوردست» (DSN) ناسا که مسئولیت ارتباط با فضاپیماها را برعهده دارد، از مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) که به عنوان واسطه با زمین عمل می‌کند، در حال دریافت بود. ناسا تا کنون ۳۰ گیگابایت داده از مریخ‌نورد پشتکار دریافت کرده است که شامل ۲۳۰۰۰ عکس هم می‌شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=31852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.