• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
21

استقبال ویژه از سه گورخر آفریقایی با کتک! | توهین اکانت اینستاگرام باغ وحش صفادشت

  • کد خبر : 34249
  • 05 می 2021 - 10:25
کتک زدن گورخر آفریقایی

۳ گورخر آفریقایی (۱ نر ۲ ماده) از هلند برای باغ وحش صفادشت وارد کردند که بتوانند جمعیت این گونه را در ایران گسترش بدهند. اما گزارش ها حاکی از مرگ گورخر آفریقایی بود و پرونده زاد و ولد گورخر آفریقایی بسته شد. به تازگی فیلمی از کتک زدن گورخر نر آفریقایی منتشر شد که با واکنش بسیاری از سوی مردم مواجه شد.

حدود یک هفته پیش سه رأس گورخر آفریقایی شامل یک نر و دو ماده، از کشور هلند و از مسیر بلغارستان-ترکیه و نیز با اخذ مجوز از سازمان‌‌های دامپزشکی و حفاظت محیط زیست به ایران منتقل شدند.

این سه رأس گورخر پس از چند روز نگهداری در گمرک، روز ۱۲ اردیبهشت، جهت نگهداری، به باغ وحش صفادشت در استان تهران منتقل می‌شوند، اما متأسفانه گورخر نر  روز دوشنبه، ۱۳ اردیبهشت در این باغ وحش تلف شدند.

پیش از این در آبان سال ۹۷ هم ضمن طرح انتقال ۱۰ گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار، پنج گورخر تلف شد. سازمان محیط زیست ناآشنایی کارکنان خود به روش انتقال حیوانات و بی تجربگی آنان را عامل مرگ گور‌های ایرانی اعلام کرد.

کتک خوردن گورخر آفریقایی در ایران

مرگ یک راس گورخر آفریقایی یک هفته پس از انتقال به ایران رخ داد ولی جزییاتی از نحوه تلف شدن این حیوان زیبا منتشر نشده بود تا اینکه امروز فیلم تاسف باری از مرگ عجیب گورخر در گمرک ایران منتشر شد.

فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد سه راس گورخر آفریقایی سرگردان و هراسان در بین گروهی از مردان دستپاچه و وحشتزده، ایستاده اند که یکی از آن‌ها داخل جوی آب می‌افتد و پای چپش می‌شکند. شدت شکستن استخوان به حدی است که پا کاملا پیچ خورده و حیوان بینوا حتی امکان خروج از جوی آب را ندارد، با این حال، یکی از مردان خشمگین و عصبی، به شدت با شی‌ای به سر و گردن او می‌کوبد و تلاش دارد به زور حیوان را از داخل جوی آب خارج کند.

واکنش محیط زیست به فیلم کتک زدن گورخر آفریقایی در ایران

شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و نظارت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: هفته گذشته سه راس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و ‌پس از چند روز نگهداری در گمرک، به مرکز نگهداری باغ وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر متاسفانه در روز ۱۳ اردیبهشت تلف شد.

منتظمی تشریح کرد: برای واردات این سه راس گورخر آفریقایی از کشور هلند به ایران، مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور صادر شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دامپزشکی در کشورهای مبدا و مقصد، سلامت این گونه ها را بررسی و تایید می کند اظهار نظر در خصوص علت تلف شدن این گونه بدون بررسی های کارشناسی، ممکن نیست و منتظر جواب قطعی از سوی دامپزشکی هستیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان در خصوص انتشار فیلم کتک زدن گورخر آفریقایی در ایران بیان کرد: فیلم منتشر شده در فضای مجازی از تلف شدن این گونه باعث جریحه دار شدن افکار عمومی شده و سازمان حفاظت محیط زیست به طور قطع با بررسی تمام جوانب این حادثه با مقصران این حادثه تلخ بدون هیچ گونه چشم‌پوشی برخورد خواهد کرد.

کتک زدن گورخر آفریقایی

توضیح باغ وحش صفادشت درباره تلف شدن گورخر آفریقایی

درپی وارد کردن سه راس گورخر آفریقایی و تلف شدن گورخر نر و انتشار ویدیویی درباره نحوه انتقال این‌ سه راس به کشور باغ وحش صفادشت در جوابیه‌ای خطاب به رسانه‌ها آورده است: « روز ۴ اردیبهشت ماه سال جاری سه راس گورخر ( دو ماده و یک‌ نر) که توسط این باغ‌وحش خریداری شده بودند از کشور بلغارستان به مقصد ایران حرکت کردند که پس از طی مسافتی دو روزه به گمرک کشور ترکیه رسیدند.

گمرک کشور ترکیه بدون هیچ تاخیر و وقفه‌ای محموله مورد نظر را ترخیص کرد و این سه راس وارد کشور ایران و گمرک بازرگان شدند. متاسفانه در بدو ورود به گمرک بازرگان و با سوء مدیریت عوامل نگهبانی فیزیکی در داخل مجموعه گمرک افرادی برای گرفتن عکس از گورخرها به سمت ماشین حمل هجوم آوردند که موجب شد تا گورخرها رم کنند و از ماشین خارج شوند که پس از خروج متاسفانه در کانال آب محوطه داخل گمرک افتادند که فیلم آن در فضای مجازی منتشر شده است.

پس از استقرار گورخرها در گمرک متاسفانه مسئولان گمرک بازرگان گورخرها را ترخیص نکردند و علی‌رغم اینکه اعلام شد که این‌ها موجودات زنده غیربومی هستند و تمهیدات بهداشتی و غذایی ویژه‌ای نیاز دارند اما ترتیب اثری داده نشد. نهایتا در تاریخ ۹ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به گمرک تهران منتقل شدند که با توجه به تعطیلی گمرک تهران در تاریخ ۹ و ۱۰ اردیبهشت (پنجشنبه و جمعه) با دلسوزی مسئولین این گمرک در تاریخ شنبه ۱۱ اردیبهشت گورخرها ترخیص و به مقصدباغ‌وحش حرکت داده شدند.»

علت تلف شدن گورخر آفریقایی مشخص شد

در ادامه این جوابیه نوشته شده است: «متاسفانه گورخر نر در مسیر انتقال به باغ‌وحش جان خود را از دست داد و لاشه آن تحویل باغ‌وحش شد. پس از بررسی تیم دامپزشکی باغ‌وحش مشخص شد که علت مرگ استرس بیش از حد و ایجاد عفونت داخلی حین انتقال و وقفه بدون دلیل در گمرک بازرگان‌ بوده است. هم‌اکنون حال عمومی دو راس دیگر نیز مناسب نیست که امیدواریم با تلاش کادر دامپزشکی این دو راس بهبود یابند.»

باغ وحش ارم در پایان در پایان این جوابیه به دو نکته اشاره کرده و آورده است: «از مسئولین گمرک بازرگان انتظار می‌رفت با درک هرچه بیشتر حساسیت موضوع روند ترخیص و تشریفات گمرکی را تسهیل می‌کردند تا موجبات بروز این چنین اتفاقی نمی‌شدند. همچنین از رسانه‌ها تقاضا داریم‌ در این قبیل موضوعات تعجیل نداشته و چرایی اتفاق را از مسئولین ذی‌ربط جویا شوند.»

اینستاگرام باغ‌وحش صفادشت: مگه پول خرید گورخر‌ها را شما دادید!

پاسخ توهین آمیز اکانت اینستاگرام باغ وحش صفادشت به کسانی‌که بابت مرگ گورخر آفریقایی و شیوه برخورد با آن‌ها از این باغ‌وحش انتقاد کرده‌اند: «… نخورید؛ آ…ها، مگه پول خرید گورخرها را شما دادید …»

مرگ گورخر آفریقایی
باغ وحش صفادشت
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=34249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.