• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
14

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال که باید بدانید

  • کد خبر : 34822
  • 21 می 2021 - 10:00
اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

ورود به بازار رمزارزها برای تازه‌واردها خیلی پیچیده است. نه فقط به خاطر اینکه تعداد ارزهای دیجیتال زیاد است، بلکه اصطلاحات این بازار سرمایه نیز بسیار پیچیده و نامفهوم است. مثل هر حوزه دیگری، در حوزه رمزارزها هم اصطلاحاتی وجود دارد که معنایی خاصی دارند و فقط کاربرانی که در این بازار حضور دارند متوجه آن‌ها می‌شوند. پس اگر می‌خواهید شما هم وارد این بازار شوید، پیش از آن حتماً باید با اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال آشنا باشید.

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

وقتی وارد بازار رمزارزها می‌شوید، مثل بورس دائم باید در حال بررسی معادلات بازار باشید و آن‌ها را تحلیل کنید. البته می‌توانید از مباحث تحلیلی وب‌سایت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هم استفاده کنید. با این حال حتی برای خواندن آن‌ها هم شما باید اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال را بلد باشید.

چرا باید اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال را بلد باشیم؟

وقتی یک فعال در حوزه ارز دیجیتال حرف از «بازار خرسی» می‌زند، اگر شما هیچ پیش زمینه‌ای در این حوزه نداشته باشید، متوجه حرف او نخواهید شد. اما وقتی اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال را بلد باشید، متوجه خواهید شد که منظور از این گزارش یعنی بهای یک ارز به زودی کاهش پیدا خواهد کرد. آنقدر که اصطلاحات بازار رمزارزها سخت است، معامله کردن در آن سخت نیست. بیش از این شما را منتظر نمی‌گذاریم؛ اصطلاحاتی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم را یک گوشه یادداشت کنید، زیرا همیشه در تمام معاملات برای شما کارایی خواهند داشت.

Bitcoin – بیت کوین

بیت کوین نخستین رمزارز در جهان است که بدون نیاز به بانک مرکزی یا مسئول خاصی فعالیت می‌کند. هیچ شخص یا کشوری ادعای مالکیت نسبت به بیت کوین ندارد و نمی‌تواند آن را کنترل کند. گفته می‌شود ساتوشی ناکاموتو خالق Bitcoin است، اما هیچکس نمی‌داند او کیست و چه هویتی دارد.

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

Satoshis – ساتوشی

ساتوشی کوچک‌ترین واحد ثبت شده در بلاک چین بیت کوین است که از نام ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین برگرفته شده است. هر یک بیت کوین به ۱۰۰ میلیون واحد تقسیم می‌شود. هر یک از این واحدها را ساتوشی می‌نامند که برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است.

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

Block – بلاک

بلاکچین ساخته شده از بلاک است. هر یک بلاک تاریخچه‌ای از معاملات انجام شده را تا زمانی که آن گنجایش داشته باشد در خود ذخیره خواهد کرد. هر رکوردی که در بلاک‌ها ذخیره می‌شود، ماندگار و تغییر نیافتنی است. به تعداد تمام بلاک‌هایی که پیش از بلاک مورد نظر شما در بلاکچین به وجود آمده، Block High – ارتفاع بلاک می‌گویند. کاربران همچنین می‌توانند از طریق Block Explorer – جستجوگر بلاک در بین تراکنش‌ّای ثبت شده در بلاک‌ها جستجو کنند.

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

Mining – استخراج

ماینیگ نیز یکی دیگر از اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال است که به فرآیندی که در آن مجموعه‌ای از محاسبات ریاضی برای تولید ارزهای دیجیتال انجام می‌شود، ماینینگ گفته می‌شود. به شخصی که صاحب کامپیوتر و تجهیزات مناسب برای استخراج است نیز Miner – ماینر می‌گویند.

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

Coin – کوین

کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که با تغییر در ساختار بیت کوین ایجاد شده‌اند. به این ارزهای دیجیتال که همانند بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرند، Altcoin – آلت کوین نیز گفته می‌شود.

Token – توکن

توکن نماینده‌ای برای یک ارز دیجیتال تأیید شده است و درست مثل آن ارزشمند است. توکن‌ها بر پایه بلاک چین دیگری ساخته می‌شوند. به عنوان مثال توکن Tron – ترون بر بستر یک شبکه دیگر به نام اتریوم ساخته می‌شود که با بیت کوین متفاوت است.

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

Wallet – کیف پول

کیف پول فضایی است که می‌توانید مثل یک حساب بانکی، رمزارزهایتان را در آن ذخیره کنید. در واقع اگر می‌خواهید وارد دنیای ارز دیجیتال شوید و به طور مثال بیت کوین معامله کنید، حتماً باید پیش از آن یک کیف پول ارز دیجیتال را ایجاد کرده باشید تا ارزها داخل کیف شما ذخیره شوند. کیف پول‌ها در انواع مختلفی ایجاد شده‌اند که پرمصرف‌ترین آن‌ها کیف پول‌های نرم افزاری و سخت افزاری هستند. یک کیف پول سخت افزاری مثل یک حافظه فلش به کامپیوتر شما وصل می‌شود و برای دارایی‌های زیاد توصیه می‌شود. اما اگر دارایی رمزارز شما کم و دائم در حال گردش است، می‌توانید از کیف پول‌های نرم افزاری که روی گوشی یا لپ تاپ شما نصب می‌شوند نیز استفاده کنید.

کیف پول ارز دیجیتال دو آدرس عمومی و خصوصی دارد که برای دسترسی به کیف پول خود باید هر دو آن‌ها در اختیار شما باشند.

اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال

To The Moon – به سوی آسمان

یکی از اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال که بین معامله‌گران رواج دارد، به سوی آسمان است. این معادل اصطلاح «سر به فلک کشیدن» در زبان فارسی است. در واقع وقتی معامله‌گران از این اصطلاح استفاده می‌کنند، یعنی یک ارز دیجیتال در حال افزایش قیمت شدیدی است.

Bull – گاو

وقتی معامله‌گران در تحلیل‌های خود به این نتیجه می‌رسند که ارزش یک ارز دیجیتال در آینده قرار است افزایش پیدا کند، از اصطلاح گاو برای توصیف آن‌ها استفاده می‌کنند. و زمانی که یک تحلیلگر آینده درخشان و خوشبینانه‌ای را نسبت به یک رمزارز دارد، می‌گویند او ذهنیت گاوی دارد.

Bear – خرس

معامله‌گران دنیای رمزارزها به حیوانات علاقه‌مندند. به معامله‌گرانی که تصور می کنند ارزش یک ارز دیجیتال در آینده نزولی می‌شود، به اصطلاح آن‌ها را خرس می‌نامیم. وقتی معامله‌گری منتظر کاهش قیمت ارزش یک ارز دیجیتال است، به اصطلاح می‌گویند او ذهنیت خرسی دارد.

FUD – غلبه بر ترس و تردید نسبت به ریزش قیمت

اصطلاح FUD ترکیبی از سه عبارتFear, Uncertainty , Doubt  به ترتیب از سمت چپ به معنای ترس، تردید و شبهه داشتن است. وقتی در دنیای ارزهای دیجیتالی دچار شک و تردید می‌شوید، از اصطلاح فاد استفاده می‌شود. این زمانی است که معامله‌گر شروع به فروش گسترده دارایی‌های خود می‌کند و معامله‌گران حرفه‌ای نهایت استفاده را از آن می‌کنند.

Dump & Pump – دامپ و پامپ

زمانی که بازار برخلاف جهت پیش‌بینی تحلیلگران پیش می‌رود و قیمت ارزهای دیجیتال غیرطبیعی افزایشی می‌شود، از اصطلاح Dump استفاده می‌کنند. معامله‌گران کلان بازار که به آن‌ها نهنگ نیز گفته می‌شود، مسئولیت دامپ کردن را بر عهده دارند. نهنگ‌ها که دارایی زیادی دارند، رمزارزهایشان را می‌فروشند و سپس بازار را ترک می‌کنند که منجر به کاهش قیمت آن ارز دیجیتال می‌شود. زمانی هم که قیمت‌ها در هر شرایطی (چه طبیعی و چه غیرطبیعی) افزایش پیدا می‌کنند، از اصطلاح Pump استفاده می‌شود.

Whale – نهنگ

نهنگ‌ها جزو پردارایی‌ترین بازیگران بازار هستند که می‌توانند به صورت مستقیم روی بازار تأثیرگذار باشند. در واقع هر تصمیمی که این افراد می‌گیرند، می‌تواند باعث کاهش یا افزایش قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شود.

HODL – هودل

هودل از عبارت انگلیسی HOLD به معنای نگهداری برگرفته شده است. در واقع یک اشتباه تایپی منجر شد این اصطلاح به وجود آید به اکنون به یکی از اصطلاحات کاربردی دنیای ارز دیجیتال تبدیل شود. در دنیای رمزارزها، هودل کردن به معنای نگه داشتن بیت کوین و دیگر رمزارزها است. وقتی بازار دچار نوسان شدیدی شود و یا ریزر سنگین قیمت رخ دهد، معامله‌گران ترجیح می‌دهند هودل کنند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=34822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.