• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

اینستکس تأمین کننده انتظار‌های ایران از برجام نیست

  • کد خبر : 3516
  • 30 ژوئن 2019 - 6:22

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: اینستکس به لحاظ اقتصادی تأمین کننده انتظار‌های جمهوری اسلامی از برجام نیست.
حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام، اظهار کرد: اینستکس از یک سازوکار اقتصادی خارج شده و به موضوعی سیاسی تبدیل شده است، همچنین رفتار کشور‌های مرتبط با این سازوکار در برابر سیاست‌های ضد ایرانی ایالات متحده، نقش مهمی دارد.
فلاحت پیشه گفت: نتیجه نشست اخیر، عزم سیاسی کشور‌ها برای ایجاد فضایی دیپلماتیک و به دور از چالش آفرینی بود و ناکامی آمریکا در اجرای سیاست‌هایش در گرو حمایت آن‌هاست.
وی در ادامه تاکید کرد: اینستکس به لحاظ اقتصادی تأمین کننده انتظار‌های جمهوری اسلامی از برجام نیست و ایران از نگاه راهبردی می‌تواند بدون ایجاد چالش، در حالیکه فعالیت‌هایش را در راستای مقابله با اجرا نشدن برجام پیش می‌برد، مطالبه گرایانه مذاکره‌ها را در قالب اینستکس ادامه دهد.

منافع ایران از طریق “اینستکس” تأمین نمی‌شود

محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،  با اشاره به ایجاد سازوکار مالی اروپا با ایران، موسوم به “اینستکس”، گفت: متأسفانه این کانال مالی خیلی دیر و با تعلل از سوی اروپایی‌ها راه‌اندازی شد، اما فعلاً نمی‌تواند راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها از سوی آنها باشد.

وی در تشریح اینکه “اینستکس” فعلاً نمی‌تواند راهکاری برای دور زدن تحریم‌ها از سوی اروپایی‌‌ها باشد، افزود: سازوکار مالی که اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مدنظر قرار داده‌اند، خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران، ذیل توافق برجام را برآورده نمی‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: دولت نباید همه برنامه‌ها و اهداف خود را ذیل برجام و عملیاتی شدن و یا نشدن آن تعریف کند، زیرا این “اینستکس” راهی برای دست یافتن ایران به منابع نفتی و نیز مشارکت شرکت‌های اروپایی در ایران را فراهم نمی‌کند.

رضایی با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها در اجرا و راه‌اندازی “اینستکس” صادق نیستند، اظهار داشت: منافع جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها از طریق “اینستکس” تأمین نمی‌شود و اروپایی‌ها با وعده‌های پوشالی به دنبال راهی برای وقت‌کشی هستند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.