• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

وضعیت صندوق‌های رای در ساعات پایانی رای‌گیری

  • کد خبر : 35531
  • 18 ژوئن 2021 - 18:58
حضور پای صندوق‌های رای انتخابات

دعوت به حراست از صندوق رای در ساعات پایانی ۲۸ خرداد از سوی مردم با استقبال مواجه شده و آرام‌ آرام صف‌های رای در شعب مختلف طولانی تر می‌شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری چهار انتخاباتی که از ۷ صبح امروز -جمعه ۲۸ خرداد- در حال برگزاری است و وزارت کشور این امکان را دارد که تا ساعت ۲ بامداد این فرایند را تمدید کند.

عوامل و متغییرهای بسیاری دست به دست هم داد تا انتخابات ۲۸ خرداد به یکی از مهم ترین انتخابات در کشور تبدیل شود. دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری دو شرایط کاملا متفاوت را تجربه  می‌کنند.

اصلاحات متاثر از رد صلاحیت مهمترین گزینه های خود، نتوانست به اجماع موردنیاز برای حمایت از یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده بپردازد. اعلام حمایت شماری از احزاب و شخصیت‌های تاثیرگذار آن‌ها از یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به فاصله دو روز تا انتخابات، احتمال پیروزی این نامزد را کاهش داده است.

اصولگرایان اما در اجماعی تاریخی بر سر حمایت از نامزدی واحد، شرایط بهتری را تجربه می‌کنند با این همه یکی از مهم ترین دغدغه‌های دلسوزان نظام و عقلای کشور در این دوره از انتخابات از همان ابتدای آغاز فرایندها و گمانه زنی ها؛ موضوع مشارکت مردم و حضور آن‌ها در انتخابات بوده است.

درخواست رهبر انقلاب برای حضور پای صندوق های رای

در همین راستا بسیاری از چهره ها و شخصیت‌های سیاسی، اعضای هیات دولت و نیز رهبر معظم انقلاب از نخستین ساعات اخذ رای ضمن حضور در پای صندوق ها از همه مردم خواستند در این رویداد سرنوشت‌ساز شرکت کنند.

رهبر معظم انقلاب صبح امروز و پس از انداختن رای به صندوق تاکید کردند: بر اساس این واقعیت خرد انسانی حکم می‌کند همه در این آزمون بزرگ ملی و سراسری شرکت کنند و علت دعوت مکرر ما از مردم برای حضور در انتخابات نیز این است که در درجه اول خود مردم از این حضور نفع می‌برند و جمهوری اسلامی نیز امتیازات بزرگی در عرصه بین‌المللی به‌دست می‌آورد.

روحانی از مردم دعوت کرد پای صندوق های رای بیایند

حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری هم از مردم خواست که امروز پای صندوق رای حاضر شوند و به فردی که مورد نظرشان است رای دهند.

روحانی تصریح کرد: مشکلات و مسائلی که در ذهن مردم است و در مراحل قبلی انتخابات از زمان ثبت نام و امروز اگر مشکلی بوده نباید آن را مدنظر قرار دهیم. انتخابات مهم است و با وجود مشکلات باید پای صندوق انتخابات حاضر شویم و رای دهیم.

 

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری هم با پس از انداختن رای خود در صندوق گفت: «ما در شرایطی هستیم که با دنیا در حال مذاکرات جدی لغو تحریم‌ها و حل مسائل کشور در فضای بین‌المللی هستیم. مسائل داخلی کشور با مسائل بین‌المللی بسیار مرتبط است نمی‌توان اقتصاد را حتی در چارچوب اقتصاد مقاومتی بدون رویکرد دیگربینی انجام داد. اقتصاد کشور باید به صورت جدی با اقتصاد جهانی مرتبط باشد تا مستقر شود و بتواند پول، بازار و کالا بگیرد.»

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه هم ضمن عذرخواهی از شرایط موجود در کشور تاکید کرد: «صندوق رای بهترین جا برای تعیین سرنوشت خود و آینده فرزندان ما و نیز تعیین مسیر کشور است. مردم همیشه اشتباه پیشگویان سیاسی را ثابت کردند و امیدوارم این بار هم ثابت کنند.»

جمع بندی نهایی

دعوت های پرشمار و تاکیدات موکد بر ضرورت حضور مردم در انتخابات در حالی است که بیش از یک سال است رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نهایت تلاش خود را به کار بستند تا مردم را از حضور در پای صندوق‌های رای منصرف کنند. گرچه شرایط دشوار اقتصادی، رد صلاحیت‌ها و متغییرهای بسیاری مردم، بهانه های عدم رای بوده و هستند اما تجربه های تاریخی هم در داخل و هم خارج از کشور، بر این مهم تاکید دارد که  فاصله از صندوق‌های رای نمی‌تواند اشتباهات هیچ نظام سیاسی را تصحیح کند و صندوق رای آخرین و مهم ترین راه اصلاح امور است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=35531

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.