• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
24

آیا توسعه اینترنت ۵G سلامتی انسان را تهدید می‌کند؟

  • کد خبر : 3597
  • 02 جولای 2019 - 8:21

در یک سال اخیر تلاش اپراتورهای مخابراتی و غول های تکنولوژی برای توسعه فناوری شبکه اینترنت ۵G شدت گرفته و هریک از آنها در تلاشند تا با همکاری شرکت های مخابراتی مناطق مختلف جهان وارد همکاری و مذاکره شوند.

۵G یا نسل پنجم یک استاندارد وایرلس، مانند ۴G است؛ اما هنوز تعریف مشخصی ندارد. انجمن بین‌المللی ارتباطات (ITU) تا نوامبر ۲۰۱۷ تعریف نهایی ۵G را اعلام نخواهد کرد، سازندگان چیپ هنوز سخت‌افزار لازم برای ۵G را تولید نکرده‌اند و شرکت‌های مخابراتی در حال تست استانداردها هستند.

اما این موانع باعث نشده‌اند شرکت‌ها رو به جلو حرکت نکنند. اپراتورهایی همچون ورایزن، AT&T و اسپرینت در حال تست شبکه‌های ۵G در شهرهای مختلف و سازندگانی همچون نوکیا، کوالکام و اینتل در حال تولید نمونه‌های اولیه تجهیزات ۵G هستند که در نهایت در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دیگر محصولات استفاده خواهند شد. اما این شرکت‌ها هنوز نمی‌دانند چه زمانی ۵G به بازار عرضه خواهد شد یا حتی بر سر اینکه ۵G چه خواهد بود، اختلاف دارند.

شرکت‌های بزرگ ارتباطی در جهان،  فناوری اینترنت ۵G که بسیاری آن را اینترنت اشیاء می‌دانند با وعده سرعت و توانایی بی‌نظیر ارتباطی بین انسان و دستگاه‌های مختلف و هم چنین ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر به دنبال توسعه و هماهنگی امکانات خود با این نسل از اینترنت همراه هستند. این تلاش گسترده از سوی غول‌های فناوری در جهان در حالی سرعت می‌گیرد که بسیاری از فعالات محیط زیست و تعدادی از انجمن‌های پزشکی در جهان با دیده تردید به ۵G می‌نگرند و از عدم آسیب رسانی آن به انسان و سایر موجودات زنده اطمینان کامل ندارند.

آنچه راجع مضرات احتمالی اینترنت ۵G باید بدانید

 تکنولوژی ۵G از بخشی از طیف رادیویی به نام امواج میلیمتری استفاده می‌کند که این امواج ویژگی های منحصربفردی دارند که یکی از آنها فرکانس بالای آنهاست. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجم بالا و سرعتی بسیار زیاد، باید فرکانس بالایی نیز داشته باشند.

سازمان تظیم مقررات آمریکا نیز به دنبال افزایش فشارهای مجامع سلامت عمومی با اختصاص بودجه‌ای کافی از احداث یک مرکز تحقیقاتی برای برای خطرات اینترنت ۵G بر سلامت کاربران در شهر میل ایالت کالیفرنیا خبر داد. البته گفتنی است این نوع از نگرانی‌ها جدید نیست و تا پیش از عرضه نسل پنجم اینترنت همراه نیز برخی از نهادهای ارزیابی کننده، فناوری اینترنت ۴G و حتی ۳G را موجب بروز سرطان مغز، کاهش باروری و سردردهای مزمن در کودکان می‌دانستند.

در پی رفتارهای اخیر سیاست مداران آمریکا با شرکت هوآوی، رسانه‌های آمریکایی با هدف قرار دادن جنگ تجاری این کشور با چین اعلام کردند: آمریکا به جای حرکت به سمت جلو و ارتقاء فناوری‌های ارتباطی خود به تخریب شرکت‌های پیشگام چینی روی آورده است. شاید هیاهوی رسانه‌ای زیاد در مورد ۵G باعث شده است، کاربران به موضوع مضرات این فناوری کمتر توجه کنند. بررسی‌های اخیر دانشمندان نشان داه است، آسیب‌های ناشی از اینترنت ۵G در مواردی خاص می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد کند.

البته این عدم توجه در تمامی کشورهای جهان یکسان نیست. به عنوان مثال دولت بلژیک در ماه‌های اخیر یک آزمایش ۵G در این کشور را به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد تابش‌های الکترونیکی متوقف کرد و هلند و سوییس نیز اقداماتی مشابهی را در جهت انجام تحقیقات بیشتر در مورد ۵G انجام داند.

 

از خطرات و تهدیداتی که این امواج برای سلامتی انسان، حیوان و محیط زیست ایجاد می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. افزایش رشد و تکثیر سلولی

۲. افزایش احتمال ابتلا به سرطان

۳. آسیب های ژنتیکی

۴. تغییرات منفی در سیستم تولیدمثل

۵. اختلالات یادگیری و مشکلات ذهنی

۶. اختلالات عصبی و مغزی

۷. تاثیرات منفی بر محیط زیست

۲۳۰ نفر از دانشمندان و محققان ارشد تحقیقاتی در بهترین دانشگاه‌های جهان نیز از جامعه بین المللی درخواست کرده اند که در توسعه این فناوری تجدیدنظر کرده و در صورت لزوم، برخی از فناوری های بکاررفته در آن را تغییر داده و یا اصلاح کنند.

آنها علاوه بر این توصیه های دیگری نیز کرده اند که می توان از مهمترین آنها به موارد زیر اشاره کرد:

۱. زنان باردار و کودک ها باید در برابر این امواج محافظت شوند

۲. شرکت های تولیدکننده موبایل و سایر دستگاه‌های الکترونیکی باید تکنولوژی های امنی را به تولید و عرضه برسانند

۳. مناطق سفید (بدون حضور این امواج) در سطح شهر وجود داشته باشد و مردم از آن مطلع شوند

۴. شهروندان باید از معایب و مزایای فناوری مذکور آگاه باشند

۵. دستورالعمل و مققرات بسیار سخت گیرانه تری برای توسعه فناوری شبکه اینترنت ۵G وضع و اعمال شود

مشکل اصلی سیگنال‌های سلولی چیست؟

به طور کلی امواج رادیویی در اثر تابش انرژی از هر منبعی ایجاد می‌گردد. حتی انرژی منتشر شده از بدن انسان نیز در مواردی حاوی امواج رادیویی است. نکته حائز اهمیت در مورد امواج رادیویی مضر و آسیب‌زا بودن برخی از آن‌ها است. تابش‌هایی با طول موجب بلندتر فرکانسی کوتاه‌تر داشته و به زبان ساده‌ آسیب کمتری به موجودات زنده می‌رسانند و تابش‌هایی با طول موج بلند‌تر دقیقا بالعکس عمل کرده و آسیب‌زایی بیشتری دارند. دانشمندان برای تفکیک بهتر این تابش‌ها، آن‌ها را به دو دسته یونیزه و غیر یونیزه تقسیم کردند.

در نسل سوم و چهارم اینترنت همراه از تابش‌های غیر یونیزه که توانایی آسیب به بدن و شکستن پیوندهای شیمیایی DNA ندارند، استفاده می‌شد. این تابش‌ها در اینترنت ۵G نیز در دسته غیر یونیزه قرار گرفته و توانایی آسیب به سلول‌های بدن را ندارند. آزمایش‌های متعدد روی دستگاه‌های مصرف کننده و تولید کننده ۵G مانند مودم‌های WiFi و اسکنرهای امنیتی فرودگاه‌ها از هرگونه امواج آسیب زننده عاری هستند.

آیا در نهایت می‌توان ۵G را به طور قابل ایمن دانست؟

تحقیقات انجام شده  در مورد آخرین و پرسرعت‌ترین نسل اینترنت وجود هرگونه خطر و آسیب را با قطعیت ثابت نکرده است ولی اکثر نهادهای بهداشتی در جهان معتقدند باید تحقیقات با کیفیت‌تری در این حوزه انجام شود.

به هر روی مانند تمامی حوزه‌های فناوری، نسل پنجم اینترنت همراه با سرعت باورنکردنی در حال توسعه و پیشرفت است و شهرهای مختلف جهان یکی پس از دیگر به سمت بهره‌گیری از آن می‎‌روند. بدون در نظر گرفتن آسیب‌های امواج پرقدرت ۵G ، می‌توان با استفاده از سرعت دانلودی برابر با ۱ گیگا بایت بر ثانیه از جستجو و گردش در دنیای گسترده وب لذت برد و مزرهای انتقال داده از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهان را جا به جا کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3597

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.