• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

اینستکس در راستای اجرای تعهدات اروپا در برجام نیست

  • کد خبر : 3611
  • 03 جولای 2019 - 4:48

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: اقدام اخیر اروپایی‌ها در اینستکس در راستای اجرای تعهدات اروپایی‌ها در برجام محسوب نمی‌شود لذا باید جمهوری اسلامی اقدامات بعدی را در راستای دو گام قبلی در دستور کار قرار داده و با سرعت قاطعیت خود را به طرف‌های غربی نشان دهد.

وی افزود:‌ اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کردند که به تعهدات برجامی‌شان پایبند هستند و از ایران خواستند به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد اما بعد از مدتی که به تعهدات‌شان عمل نکردند و ایران به این سیاست اروپا اعتراض کرد و درخواست اجرای عملیاتی تعهدات آنها را داشت آنها وعده کانال مالی جدیدی را دادند.

نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت:‌ اتحادیه اروپا یک سال فرصت‌ ایران را سوزانده و برای خود فرصت‌سازی کردند اما در نهایت هم SPV عملیاتی نشد.

اینستکس

اینستکس در راستای اجرای تعهدات اروپا در برجام نیست / اینستکس در گام اولیه با گام‌های بعدی متفاوت است

نقوی حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران از وعده اینستکس اروپا استقبال کرد اما باز هم ما یک سال منتظر اقدام عملی اروپایی‌ها در این باره بودیم. این در حالی است که اینستکس در گام اولیه با گام‌های بعدی متفاوت است و اینستکس فعلی بسیار محدودتر از وعده اولیه آن است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها به هیچ وجه به وعده داده شده در خصوص اینستکس محدود هم توجهی نکرده و آن را عملیاتی نکردند. اما جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا ۲ گام اساسی را در دستور کار خود قرار دهد و ۶۰ روز به آنها فرصت داد تا تکلیف این موضوع را مشخص کنند.

ایشان خاطرنشان کردند : عبور اورانیوم تولید شده ۳.۶۷ درصد از مرز ۳۰۰ کیلو منجر به نگرانی‌های اروپایی شده است و آنها در یک اقدام دست پاچه برای آنکه نشان دهند به برجام متعهد هستند و اجازه ندهند جمهوری اسلامی از ظرفیت‌های مندرج در برجام استفاده کند اعلام کردند کهاینستکس را در محدوده دارو و غذا عملیاتی خواهند کرد اما این حرف آنها هم تاکنون محقق نشده است.

نقوی حسینی گفت:‌ اقدام اخیر اروپایی‌ها در اینستکس در راستای اجرای تعهدات اروپایی‌ها در برجام محسوب نمی‌شود لذا باید جمهوری اسلامی اقدامات بعدی را در راستای دو گام قبلی در دستور کار قرار داده و با سرعت قاطعیت خود را به طرف‌های غربی نشان دهد.

وی گفت: بهتر است اروپایی‌ها به جای ابراز نگرانی و صدور بیانیه و اطلاعیه به تعهدات خود عمل کنند. چرا که این سخنان مشکلی را حل نخواهد کرد

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.