• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

مکرون و روحانی برای یافتن ‘راه‌های گشایش مذاکره بر سر حفظ برجام توافق’ کردند

  • کد خبر : 3699
  • 07 جولای 2019 - 4:38

حسن روحانی و امانوئل مکرون در گفتگویی نسبتا طولانی درباره حفظ برجام رایزنی کردند. دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه با صدور اطلاعیه‌ای گفته در این تماس تلفنی که یک ساعت طول کشیده دو طرف موافقت کرده‌اند تا ۱۰ روز دیگر (۲۴ تیر) برای یافتن شرایطی جهت آغاز گفتگوها با محور حفظ برجام تلاش کنند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در این تماس تلفنی به همتای ایرانی خود گفته: “پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته‌جمعی و اقدامی تاسف‌بار خواهد بود و بنابر این مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود”.

فرانسه هم می‌گوید آقای مکرون در این گفتگو مراتب “نگرانی عمیق” خود از پیامدهای عقب‌نشینی تدریجی و فروپاشی احتمالی توافق هسته‌ای موسوم به برجام را اعلام کرده و گفته آماده است برای برون رفت از این بن‌بست تلاش کند.

روحانی ضمن اشاره به تاکید همتای فرانسوی خود برای حفظ برجام گفت که ایران طی ۱۴ ماه گذشته و به رغم همه فشارها و تحریمهای آمریکا کوشیده است در چارچوب یک صبر راهبردی، این توافق را حفظ کند.

رئیس جمهور تحریمها و فشارها اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران را  یک حرکت تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار دانست و تاکید کرد: تداوم این جنگ اقتصادی می تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود.

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد همتای فرانسوی خود،  گفت که توقف کلیه تحریم ها می تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد .

رئیس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه اتحادیه اروپا از ابتدای خروج آمریکا از برجام با این اقدام شدیدا مخالفت کرده است، گفت: اتحادیه اروپا خواهان حفظ برجام است و تمام تلاش خود را در این مسیر بکار گرفته است.

حفظ برجام

تداوم این جنگ اقتصادی می‌تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود

 در این گفتگوی تلفنی حسن روحانی یک بار دیگر از آنچه “جنگ اقتصادی” از سوی آمریکا علیه ایران عنوان شده انتقاد کرده و گفته است: “تداوم این جنگ اقتصادی می‌تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود”.

ایرنا نوشته رئیس‌جمهوری ایران در این گفتگو به همتای فرانسوی خود گفته توقف تمامی تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد.

به نظر می‌رسد آقای روحانی برای برون رفت از بن‌بست میان این کشور و امضاکنندگان توافق هسته‌ای، رفع تحریم‌های تهران را به عنوان پیشنهادی جهت آغاز دوباره مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ طرح کرده است.

دونالد ترامپ و وزارت خارجه آمریکا بارها تاکید کرده‌اند که هدف آنها از “تحریم‌های خرد کننده و فشار حداکثری” آوردن ایران به پای مذاکره است.

هر چند تاکید کاخ‌سفید بر “سیاست غنی‌سازی صفر” با موضع ایران که “انرژی هسته‌ای را حق مسلم” خود خوانده در تضاد قرار دارند.

در بیانیه کاخ الیزه همچنین آمده که امانوئل مکرون به حسن روحانی پیشنهاد داده که برای رفع تنش‌های اخیر در منطقه و میان ایران و آمریکا هم تلاش کند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3699

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.