• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

جهرمی: ظرفیت پهنای باند هسته شبکه ملی اطلاعات ۳۴۰ برابر رشد کرده است

  • کد خبر : 37050
  • 02 آگوست 2021 - 21:22
افزایش ظرفیت پهنای باند در دولت

به‌گفته وزیر ارتباطات، افزایش ظرفیت پهنای باند هسته شبکه ملی اطلاعات در دولت یازدهم و دوازدهم رخ داده و از ۶۴۸ گیگ به بیش از ۲۲۱ هزار گیگ رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری استان سمنان از رشد اقتصاد دیجیتال در درآمد ناخالص داخلی سخن گفت. به‌گفته محمدجواد آذری جهرمی، برای پیشبرد این هدف نیاز بود پنج استارتاپ یونیکورن (شرکت‌های با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) و ۲۰ هزار شرکت استارتاپی ایجاد شود و همین موضوع رسیدگی به زیرساخت‌های کشور را ضرورت بخشید.

 وزیر ارتباطات در همین زمینه گفت:

در سال ۱۳۹۶ زمانی که کار را آغاز کردیم، ۵۰ درصد جمعیت شهرهای کشور به اینترنت نسل سوم و چهارم دسترسی داشتند؛ اما اکنون ۱۰۰ درصد شهرهای کشور دارای دسترسی هستند. ۳۰ درصد جمعیت کشور ما در روستاها زندگی می‌کنند که آن زمان به اینترنت دسترسی نداشتند؛ ولی امروز ۹۸/۵ درصد جامعه روستایی ما به پهن‌باند دسترسی دارند و این به‌منزله فراهم‌شدن زیرساختی برای کسب‌وکارها است.

اقدامات جهت افزایش ظرفیت پهنای باند

جهرمی به اقدامات وزارت ارتباطات برای رسیدن به این هدف و توسعه پهنای باند ارتباطات شبکه ملی اطلاعات و هسته شبکه پهن‌باند کشور اشاره کرد و گفت:

ظرفیت پهنای باند هسته شبکه ملی اطلاعات از ۶۴۸ گیگ در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۲۲۱ هزار گیگ رسیده است. ایجاد مراکز داده، خدمات ابری و خدمات پایه به این دلیل بود که جوانان کشور بتوانند این حرکت بزرگ را رقم بزنند.

جهرمی افزود سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی هشت سال پیش ۱/۷ درصد بود که در سال گذشته به ۶/۴ رسید و پیش‌بینی می‌شود تا انتهای امسال به ۷/۲ درصد برسد:

این تحول بزرگ را جوانان کشور رقم زدند. ما در عصر دیجیتال، جز توسعه زیرساخت‌ها، وظیفه مهم دیگری هم داریم که آن توانمندسازی جوانان است. برای انجام این کار طرح «نوآفرین» را اجرایی کردیم و به‌واسطه آن اکنون ۱۰ هزار شرکت استارتاپی در آن ثبت‌نام کرده‌اند تا بتوانند از مشوق‌هایی مانند تسهیلات و منابع دولت استفاده کنند.

شرکت‌هایی که در نوآفرین ثبت‌نام کرده‌اند، به مدت سه سال تحت حمایت خود قرار می‌دهیم تا درآمد سالانه آن‌ها به ۵۰۰ میلیون تومان برسد. در گام دوم پارک‌های اقتصاد دیجیتال شکل گرفتند تا شرکت‌های کوچک با درآمد ۵۰۰ میلیون تومان در سال را تحویل بگیرند و شرکت‌هایی با سایز درآمدی پنج میلیارد تومان در سال را تحویل دهند. پیش از این پارک‌های اقتصاد دیجیتال در تهران، مشهد و استان فارس ایجاد شده است. در این پارک تمرکز ما بیشتر روی حوزه کشاورزی و فضایی است و سازمان فضایی نیز بخشی از فعالیت‌های استارتاپی فضایی در استان سمنان پیگیری می‌کند. این نهاد و مجموعه فعالیت را به تمام جوانان استان سمنان تقدیم می‌کنیم.

میزبانی از داده های دولتی در کشور

آذری جهرمی در حساب توییتری خود از میزبانی تمام داده‌های دولتی در داخل کشور خبر داد. به‌گفته وزیر ارتباطات، در سال ۱۳۹۲ حدود ۴۰ درصد از دستگاه‌های دولتی برای ارائه‌ خدمات الکترونیکی در خارج از کشور میزبانی می‌شد؛ اما اکنون تمامی داده‌های دولتی درون کشور میزبانی می‌شوند. آذری جهرمی افزود:

مجموع خدمات دولت به مردم ۵۹۶۸ خدمت است که در گام اول دولت الکترونیکی باید الکترونیکی می‌شدند. اولین ارزیابی در آخر ۱۳۹۵ انجام شد که تنها ۱۱۰ خدمت الکترونیکی بود. اکنون در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۹۹۷ (۸۴ درصد) خدمت الکترونیکی شده‌اند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=37050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.