• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

مخترع پسورد رایانه در گذشت

  • کد خبر : 3903
  • 14 جولای 2019 - 8:51

به گزارش پایگاه خبری دخالت به نقل از انگجت، حوزه امنیت رایانه یکی از بنیانگذاران خود را از دست داد. «فرناندو کورباتو» که مخترع پسورد رایانه بود روز گذشته در سن ۹۳ سالگی فوت کرد.

این محقق دانشگاه MIT هنگام ایجاد « سیستم اشتراک گذاری زمان همسان» ( Compatible Time-Sharing System)کانسپت حساب‌های کاربری را طراحی کرد که به وسیله پسوردهایی از آنها محافظت می‌شود. سیستم CTSS به افراد مختلف اجازه می‌داد همزمان از یک رایانه استفاده کنند.

البته اختراع پسورد تنها تلاش نوآورانه و پیشرو کورباتو نبود. مدل استفاده همزمان CTSS مدت زمان انتظار برای پاسخگویی رایانه را از چند ساعت به چند ثانیه رساند و به این ترتیب فناوری رایانه قابل استفاده تر شد.

از سوی دیگر این سیستم مسیر را برای توسعه سیستم‌های عامل آینده مانند لینکوس فراهم کرد. او همچنین انگیزش اصلی ایجاد «قانون کورباتو» بود که طبق آن برنامه نویسان بدون در نظر گرفتن زبان برنامه نویسی مورد استفاده، باید یک میزان کد بنویسند.

البته کورباتو در این اواخر از وجود مشکلاتی در پسوردها نیز مطلع بود. او در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه با روزنامه والاستریت ژورنال گفته بود: ظهور اینترنت سبب شده لاگین های ورودی به هر سایت و دستگاهی به یک کابوس تبدیل شوند.

مخترع پسورد رایانه

فرناندو کورباتو مخترع پسورد رایانه در سن ۹۳ سالگی درگذشت

اختراع پسورد کامپیوتر تنها دستاورد کورباتو نبود. سیستم اشتراک زمانی سازگار او که استفاده همزمان از منابع کامپیوتری را ممکن می ساخت، زمان پاسخ دهی کامپیوترها را هم از چند ساعت به چند ثانیه کاهش داد و آن ها را کاربردی تر کرد.

سیستم عامل اشتراک زمانی «مولتیکس» (Multics) نیز راه را برای سیستم عامل های آینده نظیر لینوکس با تنظیمات امنیتی مطمئن تر، سیستم فایل سلسله مراتبی (HFS) معروف اپل و قابلیت های دیگری شد که امروزه سبب راحتی ما شده اند.

او همچنین مغز متفکر «قانون کورباتو» (Corbato’s Law) بود و ادعا می کرد برنامه نویسان فارغ از زبان برنامه نویسی، به یک میزان کد می نویسند. این قانون منجر به متمایل شدن برنامه نویسان به زبان های سطح بالاتر و مستقل تر به جای استفاده از زبان های قدیمی تر و وقت گیرتر شد.

کورباتو در سال های بعد متوجه نقص در پسورد کامپیوترها شد. او در مصاحبه ای با «وال استریت ژورنال» گفته بود که اینترنت پسوردها را به یک کابوس تبدیل کرده است:

«متأسفانه با اینترنت پسوردها دیگر به یک کابوس تبدیل شده اند. فکر نمی کنم دیگر کسی بتواند تمام پسوردهایش را به خاطر بیاورد. این مشکل دو راه حل برای کاربران باقی گذاشته: یا پسوردهایشان را روی کاغذ بنویسند که اصلاً توصیه نمی شود، یا از برنامه های مدیریت پسورد استفاده کنند. هر دو این راه حل ها باعث زحمت کاربران هستند.»

مخترع پسورد رایانه
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3903

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.