• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
30

راه های‌ پیشگیری از ابتلا به امیکرون چیست؟

  • کد خبر : 39404
  • 30 نوامبر 2021 - 12:23
راه های‌ پیشگیری از ابتلا به امیکرون چیست؟

سویه جدید کرونا به نام اومیکرون یکی از بدترین گونه‌های این بیماری با ۳۲ جهش در پروتئین اسپایک به شمار می‌رود. از آن جایی که هنوز ابهامات زیادی در خصوص اومیکرون وجود دارد همچنان تنها و مطمئن‌ترین راه برای مبارزه با تمام سویه‌های کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

شیوع سویه جدید کرونا اومیکرون

شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا موسوم به “امیکرون” نگرانی های زیادی به وجود آورده است.

این گونه جهش‌یافته جدید ویروس که برای اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد  به دلیل جهش‌های زیادی که در این ویروس ایجاد شد، جزو سویه‌های “نگران‌کننده” طبقه‌بندی شده است.

امیکرون به کشورهای اروپایی هم سرایت کرده است و به همین دلیل خیلی از این کشورها محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در رفت و آمد مسافران اعمال کرده‌اند.

طبق نظر دانشمندان  این سویه شامل تعداد زیادی جهش در پروتئین “اسپایک” استپروتئینی که نقش کلیدی در ورود ویروس کرونا به سلول‌های بدن دارد.

این سویه دارای ۵۰ جهش است که بیش از ۳۰ جهش روی پروتئین اسپایک رخ داده است یعنی دو برابر بیش از سویه دلتا که در هند شناسایی شد!

این جهش‌های ژنتیکی ویروس کرونا  می‌تواند بر میزان سرایت‌پذیری، عفونت‌زایی، شدت بیماری‌زایی و اثربخشی واکسن‌ها تاثیرگذار باشد.

آیا واکسن‌ها بر ویروس جدید اثر دارند؟

هنوز مشخص نشده است واکسن ها بر این سویه کرونا اثربخشی دارند یا خیرو در این زمینه نیاز به اطلاعات و مطالعات بیشتری است.

نحوه تشخیص کرونای امیکرون

تست‌های PCR می‌توانند عفونت ناشی از سویه “امیکرون” را نیز تشخیص دهند اما در حال حاضرمطالعاتی در حال انجام است تا مشخص شود که آیا سویه نگران کننده کرونا بر سایر انواع تست‌ها تاثیر دارد یا خیر.

دلیل جهش ویروس کرونا در آفریقا

واکسیناسیون کرونا در آفریقای جنوبی ، کمتر از ۲۸ درصد بوده است که می‌توان بخشی از علت جهش را مرتبط با درصد پایین واکسیناسیون در در آفریقای جنوبی دانست.

یکی از دانشمندان موسسه ژنتیک در لندن گفته است : احتمال دارد ویروس در طول عفونت مزمن یک فرد دچار نقص سیستم ایمنی تکامل یافته باشد؛ به این معنا که امیکرون می‌تواند در بدن یک بیمار درمان نشده مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی(ایدز) تکامل یافته باشد. آفریقای جنوبی ۸.۲ میلیون بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی دارد که بیشترین مورد ابتلایی این بیماری در جهان است.

پیشگیری از ابتلا به کرونای اومیکرون

با توجه به جهش‌های مکرر ویروس امیکرون، روش‌های پیشگیری از ابتلا به این سویه نیز همانند قبل و شامل شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و واکسیناسیون است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=39404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.