• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14

اگر خودرو بالای یک میلیارد تومان دارید منتظر پیامک مالیاتی باشید

  • کد خبر : 40005
  • 13 ژانویه 2022 - 12:09
اگر خودرو بالای یک میلیارد تومان دارید منتظر پیامک مالیاتی باشید

اگر شما هم خودرویی دارید که خودرو بالای یک میلیارد تومان ارزش دارد به زودی پیامک مالیاتی را دریافت خواهید کرد. با ارائه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس، دولت قصد دارد تا مالیات بر خرید و فروش خودروهای لوکس را در بودجه سال آینده اجرایی کند.

برای دریافت مالیات به مالکان خودرو پیامک می‌دهیم

در این رابطه داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد:طبق محاسبات و شناسایی‌هایی که انجام دادیم حدود ۵۵٠ هزار خودرو مشمول مالیات شدند، جمع مالیات محاسبه شده نیز ۵۶٠٠ میلیارد تومان است. برای دریافت این مالیات به مالکان آنها پیامک می‌دهیم که پرداخت کنند و اگر پرداخت نکنند، در زمان نقل و انتقال خودرو باید مفاصا حساب مالیاتی را پرداخت کنند.

اگر خودرو بالای یک میلیارد تومان دارید منتظر پیامک مالیاتی باشید

طبق اظهارنظر رئیس سازمان امور مالیاتی، حدود ۵۵۰‌هزار خودرو مشمول مالیات هستند که جمع مالیات حساب شده از این خودروها به رقم ۵‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان می‌رسد.

کالاهای بالای یک‌میلیارد تومان مشمول مالیات هستند

بر طبق گزارش منتشر شده دنیای اقتصاد سیاستگذار کالاهای بالای یک‌میلیارد تومان را مشمول مالیات دانسته که این رقم حدود ۵۵۰‌هزار خودرو است. اگر کل خودروهای کشور را ۲۵‌میلیون دستگاه بدانیم، این رقم حدود ۲‌درصد از کل خودروهای کشور را شامل می‌شود. به بیان دیگر، کمتر از نیم دهک خودروهای موجود مشمول این نوع مالیات می‌شوند و به نظر می‌رسد که این نوع دسته‌بندی با منطق آماری خودروهای موجود کشور متناسب باشد. حتی برخی معتقدند که دامنه این خودروها می‌تواند بیشتر از ۲‌درصد نیز باشد. اما اینکه چرا این خودروها مشمول مالیات می‌شوند، باید عنوان شود به دلیل اینکه این گروه‌های درآمدی بیشتر از کالاهای عمومی استفاده می‌کنند.

از اولین نقل و انتقال خودرو به خریدار مالیات دریافت می‌شود

براساس اعلام معاون سازمان امور مالیاتی کشور از سیزدهم دی‌ماه سال جاری هنگام اولین نقل و انتقال خودرو مالیات دریافت شده و این قانون تمام خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی در کشور را شامل می‌شود

محمد مسیحی در این مورد اظهار کرد: «بر اساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اولین انتقال خودرو از کارخانه‌های سازنده و یا وصل‌کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران، مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال است.»

«با توجه به اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۳/۲ از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ و بر اساس تبصره (۲) ماده (۳۰) قانون مذکور، نخستین انتقال خودرو از کارخانه‌های سازنده و یا وصل کننده قطعات پیش ساخته (مونتاژ کننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده می‌شود.»

واردکنندگان و کارخانه‌های سازنده و مونتاژ کننده انواع خودرو، ضرورت دارد از تاریخ اجرای قانون یاد شده نسبت به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده بر اساس ماخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) قانون موصوف، به نرخ یک درصد (۱%) برای انواع خودرو‌های تولید داخل و دو درصد (۲%) برای انواع خودرو‌های وارداتی اقدام کنند.

میزان مالیات دریافتی خودروهای لوکس

رییس سازمان امور مالیاتی امروز خبر داده که اطلاعات کامل خودروهای لوکس موجود در کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و به محض تصویب و ابلاغ آئین‌ نامه‌های اجرایی اخذ مالیات از آنها در دولت، این قانون به اجرا درخواهد آمد.

میزان مالیات دریافتی در این طرح به شرح زیر خواهد بود:

تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد

تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد

تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.