• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

آمریکا :گزینه نظامی تنها راه توقف ایران است | شرایط در مذاکرات وین بسیار نگران‌ کننده است

  • کد خبر : 40578
  • 16 فوریه 2022 - 11:54
آمریکا :گزینه نظامی تنها راه توقف ایران است | شرایط در مذاکرات وین بسیار نگران‌ کننده است

روزنامه سعودی الریاض در یک تحلیل درباره مذاکرات وین نوشته است: با اینکه آمریکا به ایران هشدار داده است زمان برای بازگشت به توافق در حال چایان است و اگر مذاکرات شکست بخورد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک علیه تهران شدیدخواهد شد، اما واقعیت این است که تهران همچنان بازی خود را می‌کند و اعتنایی به خط و نشان‌ها و ضرب‌الاجل‌های آمریکا ندارد. مخصوصا که مطمئن شده است که گزینه نظامی علیه اش وجود ندارد، در حالی که گزینه نظامی تنها راه برای توقف مسابقه ایران به سمت تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است.

واشنگتن خواهان توقف غنی‌سازی اورانیوم است

واشنگتن بر وادار کردن تهران به توقف غنی‌سازی اورانیوم تمرکز دارد، و هر کدام از آنها می‌خواهد که ابتدا طرف دیگر اقدام کند، اما تهران زمان زیادی در اختیار دارد، و طی تنها چند ماه قادر خواهد بود تا خود را یک قدرت هسته‌ای اعلام کند که این مسئله تا حد زیادی گزینه‌های واشنگتن را محدود می‌کند و قدرت تهران برای چانه‌زنی در مذاکرات را افزایش خواهد داد.

واشنگتن گزینه‌های واقعی برای ملزم کردن تهران در اختیار ندارد، در صورت شکست مذاکرات ممکن است ایالات متحده به طور مستقیم با ایران تماس برقرار نکند، ایرانی که شیوه سرسختانه‌تری در پیش می‌گیرد که سبب طولانی شدن مذاکرات وین می‌شود، علاوه‌بر آنکه این کشور با هرگونه مذاکرات درباره برنامه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای خود و در راس آن حمایت از گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه مخالف است.

دولت بایدن وارد بازی جدیدی که خوب بلد نیست، شده است

شکی نیست که دولت بایدن وارد بازی جدیدی که خوب بلد نیست، شده است. آمریکا وارد بازی ایران شده، در حالی که ابتکار عملی ندارد و چیزی را بیان می‌کند که عملا نقیضش را انجام داده است. در حالی که نظام ایران به خوبی در این نوع سیاست‌ها تبحر دارد، سیاستی که آن را در جایگاه مناسب یک حریف سرسخت و قدرتمند در سطح بین‌المللی قرار می‌دهد.

بنابراین، در صورتی که دولت رئیس‌جمهور بایدن با این سیاست‌هایی که نمی‌شناسد و به آن عادت نکرده، تعامل کند و در دادن ضمانت‌های امنیتی به هم‌پیمانان در خاورمیانه سهل‌انگاری کند، در این صورت، اعتبارش همچنین در اقیانوس آرام متزلزل می‌شود.

گزینه نظامی تنها راه توقف ایران است

تنها راه در برابر دولت بایدن این است که جرات کند و به صراحت از گزینه‌های واقعی از جمله اقدام نظامی سخن بگوید و در عین حال امنیت هم‌پیمانان و منافع آنها را نیز در نظر بگیرد. به ویژه آمریکا مجبور نیست در برابر نظام ایران کرنش کند و اگر چنین کاری انجام دهد، در آن صورت ممکن است زمان عذرخواهی از هم‌پیمانان را از دست بدهد.

شرایط در مذاکرات وین بسیار نگران‌ کننده است

لیندسی گراهام سناتور آمریکایی گفته است: ایران فوری‌ترین و بزرگترین تهدید برای آمریکاست، حتی خطرناک‌تر از روسیه و چین.

لیندسی گراهام، بعد از دیدار با نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل گفت: بحران روسیه – اوکراین مهم است، اما ایران خطری بزرگ‌تر است.

او با اشاره به مذاکرات جاری در وین بین ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام و بازگشت دولت واشنگتن به این توافق گفت: از مطالبی که درباره توافق جدید در وین به اطلاع من رسیده، چنین برمی‌آید که شرایط بسیار نگران‌کننده است.در بازگشت به واشنگتن قصد دارد روی یک «توافق دو حزبی» کار کند تا مانع از یک درگیری خطرناک برای منطقه و جهان شود.

مهار برنامۀ اتمی ایران را فوری‌ترین مسئلۀ جهان است

لیندسی گراهام در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفته است : مهار برنامۀ اتمی ایران را فوری‌ترین مسئلۀ جهان است و جمهوری اسلامی ایران بزرگترین خطر جهانی است. در قیاس با ایران، روسیه و چین بازیگران معقولی هستند، حتی اگر رفتار خشنی داشته باشند، در حالی که اصلی ترین انگیزه و محرک نظام مذهبی ایران دین است که با اتکا به آن رهبران جمهوری اسلامی قصد دارند جهان را به تبعیت از ارادۀ خود وادارند. جمهوری اسلامی ایران در پی برتری طلبی دینی است.

مفاد توافقی با جمهوری اسلامی بسیار نگران‌کننده است

لیندسی گراهام، بیان کرد : مفاد توافقی را که دولت بایدن مایل است با جمهوری اسلامی ایران امضا کند، بسیار نگران‌کننده است من نمی‌دانم چطور می‌توان به بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان اجازه داد که برنامۀ پیشرفتۀ غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

او از توافق دفاعی مقطعی میان اسرائیل و آمریکا هم دفاع کرد و گفت: هدف این توافق دفاعی ارسال این پیام به حکومت ایران است که نابودی دولت اسرائیل به منزلۀ اعلام جنگ به ایالات متحده آمریکا است.

برگرفته از همشهری آنلاین

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.