• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
12

آیا روغن زیتون می تواند خطر مرگ زودرس را کاهش دهد؟

  • کد خبر : 40885
  • 12 مارس 2022 - 1:14
آیا روغن زیتون می تواند خطر مرگ زودرس را کاهش دهد؟

سال‌ها در مورد فواید روغن زیتون برای کمک به کاهش خطر بیماری‌های قلبی شنیده‌ایم، اما درباره ارتباط آن با کاهش خطر مرگ کمتر صحبت شده است. یک مطالعه اخیر روی ۹۲۰۰۰ مرد و زن آمریکایی بررسی کرد که آیا روغن زیتون با مرگ و میر (مرگ ناشی از یک بیماری خاص) مرتبط است یا خیر.

روغن زیتون می تواند خطر مرگ زودرس را کاهش دهد

در طی ۲۸ سال پیگیری، این تحقیق نشان داد شرکت‌کنندگانی که بیشترین مقدار روغن زیتون (بیش از ۱/۲ قاشق غذاخوری یا ۷ گرم در روز) مصرف می‌کردند، ۱۹ درصد کمتر از افرادی که هرگز روغن زیتون مصرف نمی‌کردند، در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار داشتند. افرادی که روغن زیتون  بیشتری مصرف کردند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، ۱۷ درصد خطر مرگ ناشی از سرطان، ۲۹ درصد خطر مرگ ناشی از بیماری های عصبی (مانند پارکینسون یا آلزایمر) و ۱۸ درصد خطر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی کمتر است.

هنگامی که جایگزینی برخی چربی ها با روغن زیتون را بررسی کردند، نتایج نشان داد که با جایگزینی ۱۰ گرم (حدود ۲ قاشق چایخوری) مارگارین، کره، سس مایونز یا چربی لبنی با همان مقدار روغن زیتون، ۸ درصد کاهش یافت. ۳۴ درصد خطر مرگ کلی و علت خاص کمتر است.

نکته قابل توجه، تحقیقات جدید نشان داد که روغن زیتون حتی زمانی که در مقادیر کم مصرف شود، فوایدی برای سلامتی و طول عمر دارد.

این مطلب هم برایتان مفید است. این میوه برای درمان اُمیکرون معجزه می کند

چرا روغن زیتون خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد؟

یکی از دلایل این است که روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است. هنگامی که چربی های اشباع شده جایگزین می شوند، چربی های غیراشباع به کاهش کلسترول LDL “بد” شما کمک می کنند. روغن زیتون فرابکر می تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن است یکی از دلایل اصلی فواید آن برای سلامتی باشد. اثرات ضد التهابی اصلی روغن زیتون از آنتی اکسیدان ها است که یکی از آنها اولئوکانتال است. که این آنتی اکسیدان مانند ایبوپروفن، داروی ضد التهابی عمل می کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون می توانند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش دهند که اعتقاد بر این است که یکی از عوامل ایجاد سرطان هستند. تحقیقات همچنین نشان داده است که اسید اولئیک، که اسید چرب اصلی روغن زیتون است، می تواند سطوح نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C را کاهش دهد.

آیا استفاده از روغن زیتون باعث افزایش وزن می شود؟

نه، چربی به خودی خود شما را چاق نمی کند. خوردن یا نوشیدن کالری بیشتر از هر منبعی، خواه از چربی، پروتئین یا کربوهیدرات باشد، می تواند منجر به افزایش وزن شود. داده های ۴۰ سال گذشته نشان داده است که درصد کالری هایی که آمریکایی ها از چربی می خورند کاهش یافته است، در حالی که نرخ اضافه وزن و چاقی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

نکاتی برای استفاده از روغن زیتون در وعده های غذایی روزانه

روغن زیتون بکر می تواند گران باشد. بنابراین از آن در سس سالاد، استفاده کنید.و یا در سوپ ها بریزید، با هوموس خانگی مخلوط کنید، به کاسه های غلات کامل یا مخلفات جانبی غلات کامل اضافه کنید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.