• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15

احتمال وقوع جنگ سایبری جهانی/برای اولین بار در تاریخ هر کسی می‌تواند به جنگ بپیوندد

  • کد خبر : 40916
  • 14 مارس 2022 - 10:44
احتمال وقوع جنگ سایبری جهانی

احتمال وقوع جنگ سایبری جهانی ، جنگ سایبری مربوط به درگیری اوکراین و روسیه با ورود داوطلبان دیجیتالی از سراسر جهان به این مبارزه افزایش یافته است.

حملات سایبری روسیه و اوکراین

بر اساس گزارش تحقیقاتی Check Point Software Technologies، تعداد حملات سایبری که توسط – هر دو کشور از زمان شروع جنگ انجام شده است، “تعجب آور” است.

لوتم فینکلشتاین، رئیس اطلاعات تهدیدات در Check Point Software گفت: “برای اولین بار در تاریخ هر کسی می تواند به یک جنگ بپیوندد.” ما کل جامعه سایبری را درگیر می‌بینیم، جایی که گروه‌ها و افراد زیادی، طرف روسیه یا اوکراین، را گرفته‌اند.»

بر اساس تحقیقات چک پوینت (CPR) در سه روز اول پس از تهاجم، حملات آنلاین علیه بخش‌های نظامی و دولتی اوکراین ۱۹۶ درصد افزایش یافت. بر اساس داده ها، آنها همچنین نسبت به سازمان های روسی (۴٪) و اوکراینی (۰٫۲٪) نسبت به سازمان های روسیه (۴٪) و اوکراین (۰٫۲٪) افزایش اندکی داشتند، در حالی که به طور همزمان در بسیاری از نقاط جهان سقوط کردند.

مقامات اوکراین تخمین می زنند که حدود ۴۰۰۰۰۰ هکر چند ملیتی داوطلبانه برای کمک به اوکراین داوطلب شده اند.

براساس داده‌های CPR، سه هفته بعد، اوکراین همچنان به رگبار حملات آنلاین ادامه می‌دهد که بیشتر آنها دولت و ارتش این کشور را هدف قرار می‌دهند.

مسکو دخالت در جنگ سایبری را رد کرده است

مسکو پیوسته دخالت در جنگ سایبری یا کمک به حملات سایبری را رد کرده است. در ۱۹ فوریه، سفارت روسیه در واشنگتن در توییتر اعلام کرد که «هیچ‌وقت هیچ گونه عملیات «بدخواهانه» در فضای سایبری انجام نداده و نمی‌دهد.

فینکلشتاین گفت داده های CPR نشان می دهد که حملات به روسیه در همان بازه زمانی کاهش یافته است. او گفت که ممکن است دلایل مختلفی برای آن وجود داشته باشد، از جمله تلاش روسیه برای کاهش دیده شدن حملات یا افزایش امنیت برای دفاع در برابر آنها.

ارتش فناوری اطلاعات اوکراین

اوکراین به عنوان هدف طولانی مدت حملات سایبری مشکوک روسیه، ظاهراً از کمک دیجیتال استقبال می کند.

به دنبال درخواستی که میخائیلو فدوروف، وزیر دیجیتال اوکراین در توییتر ارسال کرد، حدود ۳۰۸۰۰۰ نفر به یک گروه تلگرامی موسوم به “ارتش فناوری اطلاعات اوکراین” پیوستند.

یکی از اعضای این گروه گنادی گالانتر، یکی از بنیانگذاران شرکت فناوری اطلاعات پرووکتوس است. او گفت که این گروه بر ایجاد اختلال در وب سایت های روسی، جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و دریافت اطلاعات دقیق به شهروندان روسیه متمرکز است.

گالانتر گفت که احساسات متفاوتی در مورد مشارکت وجود دارد. یکی از تاکتیک‌های به کار گرفته شده توسط این گروه، حملات انکار سرویس توزیع‌شده است، که سعی می‌کنند وب‌سایت‌های هدفمند را با غلبه بر ترافیک آنلاین غیرقابل دسترس کنند.

گالانتر، که در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی گریخت و همسرش روس است، او گفت که احساس می‌کند مجبور است به سهم خود برای «انتشار حقیقت » کمک کند.

او گفت :واقعیت این است که بسیاری از دوستان و بستگان من در روسیه، کاملاً اطلاعات نادرست دارند. “آنها دیدگاه عمیقاً نادرستی از آنچه در حال وقوع است دارند .

گالانتر گفت که شرکت او فعالیت های خود را در روسیه تعطیل کرد و به جابجایی کارمندانی که می خواستند آنجا را ترک کنند کمک کرد. او گفت که این شرکت به کارمندان گفته است: «جهان بسیار سفید و سیاه شده است. هرکدام از شما که درک ما از واقعیت را به اشتراک می گذارید، خوش آمدید به ما بپیوندید.”

او گفت: من هم پناهنده بودم. آنچه [پوتین] می‌خواهد خلق کند دقیقاً همان چیزی است که من از آن فرار کردم.»

احتمال وقوع جنگ سایبری جهانی

انتظار می رود که مسکو و حامیانش علیه کشورهایی که در کنار اوکراین هستند و احتمالاً فهرست رو به رشد بانک ها و مشاغلی که از این کشور خارج می شوند، تلافی کنند.

کارشناسان هشدار می دهند که تلافی متقابل می تواند به “جنگ سایبری جهانی” بین روسیه و غرب منجر شود.

به گفته ولمن، تصور می‌شود که روسیه پشت چندین حمله دیجیتالی علیه اوکراین در هفته‌های قبل از تهاجم بوده است، اما در حال حاضر خویشتنداری نشان داده است.

او گفت که با این حال، گزارش‌های خشم فزاینده در داخل کرملین نسبت به تحریم‌های جدید، همراه با شکست‌های نظامی روسیه در اوکراین، ممکن است جنگ سایبری را به یکی از معدود «ابزار» باقی‌مانده در کتاب بازی پوتین تبدیل کند.

کمک به مقابله با تبلیغات روسیه در رسانه‌های اجتماعی

جنگ اوکراین و روسیه می‌تواند شعله‌ور درگیری‌های طولانی مدت ارضی نیز باشد. دو استارت‌آپ فناوری تایوانی، AutoPolitic و QSearch، هفته گذشته اعلام کردند که به اوکراین و «فعالان آنلاین اوکراینی در سراسر جهان» برای مقابله با تبلیغات روسیه در رسانه‌های اجتماعی کمک فناوری رایگان ارائه می‌کنند.

راجر دو، بنیانگذار AutoPolitic، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «از آنجایی که یک تایوانی هستم که تحت تبلیغات دائمی و تهدید به حمله از سوی همسایه‌‌مان زندگی می‌کردم، با اوکراینی‌ها پیوند خاصی احساس می‌کنم و خشم زیادی نسبت به مهاجمان آنها احساس می‌کنم.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.