• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
14

به هیچ عنوان کارت بانکی خود را به فروشندگان ندهید / عمده جرایم اسکیمری با کارتخوان‌های سیار است

  • کد خبر : 41033
  • 25 مارس 2022 - 19:40
به هیچ عنوان کارت بانکی خود را به فروشندگان ندهید

به هیچ عنوان کارت بانکی خود را به فروشندگان ندهید و رمزتان را محرمانه نگه دارید، و رمز کارتشان را نیز با صدای بلند اعلام نکنید. مسئول صندوق از دستگاه سیار استفاده می‌کرد و با سواستفاده از غفلت کارفرما، کارت‌های بانکی خریداران را کپی و سپس موجودی آن‌ها را خالی کرده است.

سرهنگ رامین پاشایی درباره کارت‌های عابر بانک بیان کرد: کارت‌های عابر بانک در کشور ما در مقایسه جهانی امنیت پایینی دارند. تا جایی که این کارت‌ها به‌راحتی قابلیت کپی شدن و برداشت موجودی دارند. همچنین حجم تراکنش‌های بانکی یعنی همان حجم انتقال پول نیز از طریق کارت بانکی هم در خرید و هم در انتقالات پول بالاست به همین دلیل افراد سودجو و کلاهبردار پس از کپی کارت یا حتی سرقت آن می‌توانند در کمتر از نیم الی یک ساعت، تمام موجودی کارت افراد را خالی کنند و به سرقت ببرند.

به هیچ عنوان کارت بانکی خود را به فروشندگان ندهید

برای جلوگیری از کپی کارت بانکی باید همواره دو نکته مدنظر هموطنان ما باشد، اینکه کشیدن کارت در دستگاه پوز و همچنین وارد کردن رمز توسط خودشان صورت بگیرد. اما متاسفانه در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد و هموطنان ما در این مسئله ضعیف عمل می‌کنند و در مقابل نیز فروشندگان و مغازه داران نیز این نکته را رعایت نمی‌کنند.

۹۰ درصد کپی کارت‌های بانکی توسط دستگاه پز سیار اتفاق افتاده است

متاسفانه عمده فروشندگان دستگاه عابر بانک خود را پشت دخل قرار می‌دهند و فقط خودشان به آن دسترسی دارند. از آنجایی که این دستگاه در دسترس خریدار نیست و نمی‌توانند کارت را خودشان در دستگاه پوز بکشند یا رمزشان را وارد کنند، همین موضوع بهترین بهانه برای مجرمان سایبری شده است. اما به این نکته توجه کنید که ۹۰ درصد کپی کارت‌های بانکی توسط دستگاه پز سیار اتفاق افتاده است و درصد کمی مربوط به فروشندگان ثابت است.

جرایم اسکیمری با کارتخوان‌های سیار

سرهنگ پاشایی افزود :ما پرونده داشتیم که در یک فروشگاه معتبر، مسئول صندوق از دستگاه سیار استفاده

می‌کرد و با سواستفاده از غفلت کارفرما، کارت‌های بانکی خریداران را کپی و سپس موجودی آن‌ها را خالی کرده است.

نسبت به گذشته جرایم اسکیمری بسیار کمتر شده است. قبلا یکی از چند جرم با نرخ فراوانی بالا بود، اما در حال حاضر نسبت به گذشته کاهش محسوسی داشته است.

یکی از نقاط کشور که پرونده‌های جرایم اسکیمری در آن بسیار زیاد است، استان البرز و در جاده چالوس است. در جاده هراز هم جرایم اسکیمری بالاست، اما در جاده چالوس این جرایم بیشتر است.

قربانیان جرایم اسکیمری

بروز جرایم سایبری با توجه به میزان تحصیلات و سن و متغیرهای دیگر تغییر می‌کند، اما در جرایم اسکیمر ما طیف وسیعی از افراد را داریم که مورد سواستفاده جرایم اسکیمری قرار گرفته‌اند، یعنی مالباخته صاحب‌نام و شناخته‌شده، دکتر، بازیگر صدا و سیما، خبرنگار و … داشته‌ایم که قربانی این نوع کلاهبرداری شده‌اند. این موضوع به دلیل فرهنگ ناشی از استفاده از کارت بانکی و عمل نکردن به توصیه‌های پلیس فتا در این زمینه است؛ توصیه اول، نسپردن کارت بانکی به دست فروشندگان است و توصیه دوم، وارد کردن رمز توسط صاحب کارت می‌باشد.

سرهنگ رامین پاشایی در آخر گفت : به هموطنان توصیه می‌کنم به صورت هفتگی یا ماهانه، رمز کارت عابر بانک را تغییر دهند و مبنا را بر این بگذارند که کارتشان هنگام خرید، کپی شده است. آن‌ها با تغییر رمز کارت عابر بانکی‌شان، مجرمان احتمالی در خصوص کلاهبرداری اسکیمری را ناکام می‌گذارند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41033

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.