• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
18

آیا روزه گرفتن از نظر پزشکی برای بدن مفید است؟

  • کد خبر : 41082
  • 31 مارس 2022 - 11:17
آیا روزه گرفتن از نظر پزشکی برای بدن مفید است؟

اکثرا روزه گرفتن را به عنوان یک فریضه دینی و شرعی انجام می‌دهند. اگر روزه‌داران تمام نکات ایمنی و پزشکی روزه را رعایت کنند، روزه یک تمرین خوب برای حذف سموم بدن و کاهش قند و ذخایر چربی خون است.

غذا سوخت سلول های بدن ما را تامین می کند: گلوکز. بدن ما مقدار مشخصی گلوکز را در خون آزاد می کند و بقیه را به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند و در صورت نیاز آن را آزاد می کند. هنگامی که این ذخایر تمام شد – پس از حداقل ۱۲ ساعت غذا نخوردن ذخیره چربی ما فراخوانی می شود.

آیا روزه گرفتن از نظر پزشکی برای بدن مفید است؟

سوزاندن چربی‌ها به جای گلوکز، موادی به نام کتون تولید می‌کند و سطوح بالای این مواد می‌تواند گرسنگی را سرکوب کند  محققان در حال بررسی اثرات این حالت متابولیک بر روی بدن هستند. به عنوان مثال، دکتر میشل هاروی، متخصص تغذیه در دانشگاه منچستر دریافته است که با کاهش سطح برخی هورمون ها، روزه می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

روزه برای ذهن هم مفید است. دکتر مارک ماتسون، عصب‌شناس، در تحقیقاتش نشان داده است که موش‌هایی که از رژیم‌های غذایی با کالری محدود استفاده می‌کنند، در آزمایش‌های حافظه تیزتر از موش هایی که بیشتر تغذیه ‌شده‌ اند خود هستند، او در سال ۲۰۱۶، با تحقیق روی انسان‌ها نشان داد که روزه می‌تواند به محافظت از مغز در برابر پروتئین‌های آمیلوئیدی کمک کند.

پروفسور تیم اسپکتور در کینگز کالج لندن متوجه شده است که روزه بر روی باکتری های روده ما نیز تأثیر می گذارد: چندین گونه از باکتری ها که در افراد سالم یافت می شوند، پس از روزه داری در سطوح بالاتری ظاهر می شوند. بنابراین گهگاه نخوردن صبحانه ممکن است برای مفید بودن میکروبیوم شما کافی باشد.

پنج فایده علمی روزه داری

  1. روزه گرفتن می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد .روزه داری می تواند جایگزینی برای رویکرد محدود کردن کالری برای کاهش خطر دیابت باشد.
  2. روزه می تواند به کاهش چربی کمک کند .روزه داری کوتاه مدت در واقع میزان متابولیسم شما را ۳٫۶-۱۴% افزایش می دهد .
  3. روزه می تواند استرس اکسیداتیو (پیری) را کاهش دهد.روزه باعث افزایش طول عمر و افزایش مقاومت در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن می شود.
  4. روزه برای سلامت مغز مفید است . روزه گرفتن رشد سلول های عصبی جدید را افزایش می دهد که برای عملکرد مغز مفید است.
  5. افزایش هورمون رشد انسانی. دو روز روزه‌داری باعث افزایش ۵ برابری در میزان هورمون رشد شد.

 

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.