• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
14

۱۰ نکته درباره تایتانیک که احتمالا نمی دانستید

  • کد خبر : 41301
  • 16 آوریل 2022 - 15:32
10 نکته درباره تایتانیک که احتمالا نمی دانستید

همه ما می دانیم که اولین سفر کشتی مجلل ۱۱۰ سال پیش با تراژدی به پایان رسید. اما در اینجا چند داستان وجود دارد که ممکن است درباره آنها نشنیده باشید. کشتی تایتانیک قرار بود یک پیروزی مهندسی باشد. این کشتی که در بلفاست ساخته شد، بزرگترین کشتی در جهان در زمان خود بود. در سال ۱۹۱۲، این کشتی لوکس اولین سفر خود را از ساوتهمپتون، انگلستان به شهر نیویورک آغاز کرد.برای اطلاع ۱۰ نکته درباره تایتانیک که احتمالا نمی دانستید با ما همراه شوید.

قیمت بلیط های درجه یک متفاوت بود، ارزان ترین آنها ۳۰ پوند، معادل حدود ۴۰۰۰ یورو (۴۳۳۰ دلار) امروز قیمت دارد. بسیاری از مهمانان مطمئناً می توانستند آن را بپردازند – مهمانان ثروتمند شامل غول های املاک و صاحبان هتل ها، جان جاکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مردان جهان در آن زمان، و همچنین بنجامین گوگنهایم تاجر و معشوقه اش بودند. همه آنها می خواستند به عنوان اولین مسافران کشتی تایتانیک تاریخ ساز شوند.

دیگران این گذرگاه را فرصتی برای یافتن زندگی بهتر در آمریکای شمالی می دانستند. کسی نمی دانست تایتانیک هرگز به مقصد نهایی خود نخواهد رسید. در شب ۱۴ آوریل ۱۹۱۲، کشتی بخار با یک کوه یخ برخورد کرد و اولین سفر با فاجعه پایان یافت. افسانه های زیادی تا امروز پیرامون این حادثه به وجود آمده است. در این مطلب ۱۰ حقیقت در مورد تایتانیک رابرایتان نقل می کنیم.

۱٫ دوربین دوچشمی در دست نیست

در شب سرنوشت ساز ۱۴ آوریل، ملوان فردریک فلیت در حال مراقبت بود. او یک ملوان باتجربه بود که از دوازده سالگی دریانوردی می کرد. گفته می‌شود که در آن شب که فلیت توده‌ای تیره را در آب دید – اولین نقطه ی کوه یخ – و این خطر را به مافوق خود گزارش داد. افسر اول به سرعت پاسخ داد، اما خیلی دیر شده بود.

ناوگان از این فاجعه جان سالم به در برد و بعداً برای ثبت اظهار داشت که دوربین دوچشمی نداشته است. دوربین دوچشمی در یک کابینت قفل شده بود و کلیدها نزد افسری گذاشته شده بود که در کشتی نبود. بخشی از خدمه اندکی قبل از اولین گذرگاه اقیانوس اطلس تعویض شده بود و این افسر در میان کسانی بود که جایگزین شدند. او باید فراموش کرده باشد که کلید را در کشتی بگذارد.

۲٫ گروه به نواختن ادامه می دهد

هنگامی که تایتانیک به کوه یخ برخورد کرد و مشخص بود که کشتی غرق خواهد شد، هرج و مرج حاکم شد و هوا پر از ترس و فریاد مسافرانی بود که در حال تلاش برای سوار شدن به قایق های نجات بودند. با این حال، نوازندگان لاینر تصمیم گرفتند روی عرشه کشتی لوکس بنوازند. بیش از دو ساعت پس از برخورد، گروه همچنان در تلاش بود تا افراد ترسیده را آرام کند. در این حادثه هر هشت نوازنده جان خود را از دست دادند. این حرکت تکان دهنده گروه را می توان در فیلم «تایتانیک» ساخته جیمز کامرون در سال ۱۹۹۷ مشاهده کرد.

۳٫ “بریتانیایی باشید، پسران، بریتانیایی باشید”

هیچ یک از مهندسان کشتی تایتانیک جان سالم به در نبردند. گفته می شود که کاپیتان ادوارد جان اسمیت خدمه خود را با این جمله تشویق کرده است: «بچه ها، بریتانیایی باشید، بریتانیایی باشید».

مردان دیگر، از جمله از طبقه اول، نیز ترجیح دادند با افتخار بمیرند. بنا بر گزارش ها، تاجر بنجامین گوگنهایم گفته است: “ما بهترین لباس خود را پوشیده ایم و آماده هستیم که مانند آقایان پایین بیاییم.” گفته می‌شود، غول املاک و مستغلات، جان جیکوب آستور نیز به‌سختی اظهار داشت: “من درخواست یخ کردم، اما اکنون این مسخره است.” او به یک زن جوان و یک کودک مهاجر در قایق نجات کمک کرد.

از حدود ۲۲۴۰ مسافر، تنها ۷۰۰ نفر از این فاجعه جان سالم به در بردند.

۴٫ نوشیدن برای گرم ماندن

دمای دریا در آن شب در حدود صفر درجه سانتیگراد (۲۷ درجه فارنهایت) بود، دمایی که در آن یک فرد به طور معمول تنها حداکثر ۱۵ دقیقه می توانست زنده بماند.

چارلز جوگین، نانوای اصلی کشتی تایتانیک، یکی از مشهورترین بازماندگان این فاجعه است. اگرچه او به عنوان ناخدای یکی از قایق های نجات انتخاب شد، اما تصمیم گرفت جای خود را رها کند زیرا از قبل ملوانانی در قایق نجات بودند تا آن را هدایت کنند.

جوگین با کشتی در حال غرق شدن فرود آمد اما از قبل آنقدر الکل نوشید که دیگر سرمای آبی را که در آن شناور بود احساس نکرد. پس از گذراندن دو ساعت شنا در آب، به یک قایق نجات واژگون شده رسید و در نهایت توسط یک کشتی نجات پیدا کرد.

۵٫ عشق در تایتانیک

داستان عشق رز و جک که در فیلم «تایتانیک» جیمز کامرون به نمایش درآمد، که داستانی ناب است. اما عاشقانی در کشتی تایتانیک بودند که عاقبت غم انگیزی داشتند.

یکی از آنها مالک فروشگاه بزرگ آمریکایی میسی و همسرش است: ایزیدور و آیدا استراوس. آنها زمستان را در اروپا گذرانده بودند و در راه بازگشت به خانه به نیویورک بودند. به هر دو پیشنهاد شد که در یک قایق نجات بنشینند، اما ایزیدور نپذیرفت – تا زمانی که کودکان و زنان هنوز در کشتی غرق شده بودند، او نمی‌خواست سوار شود.

همسرش آیدا نیز به نوبه خود نمی‌خواست بدون شوهرش نجات پیدا کند و گفته است: “من از شوهرم جدا نمی‌شوم. همانطور که ما زندگی کردیم، با هم خواهیم مرد.” چندین پلاک به یاد زوجی است که تصمیم به اشتراک مرگ گرفتند، از جمله یکی در فروشگاه بزرگ میسی در شهر نیویورک وجود دارد.

۶٫ چرا قایق های نجات کشتی تایتانیک کافی نبود؟

کشتی باید ۳۲ قایق نجات می داشت، و در حالی که طراح اولیه برای این کار برنامه ریزی کرده بود، شرکت کشتیرانی متقاعد شده بود که قایق نجات ایمن است و داشتن قایق های نجات بیشتر بیهوده فضای روی عرشه را اشغال می کند. در کشتی مانند این، راحتی از اهمیت بالایی برخوردار بود.

این شرکت در واقع هیچ قانون ایمنی را نقض نکرد، زیرا طبق مقررات آن زمان، تعداد قایق ها بر اساس وزن کشتی بود نه تعداد مسافران. این یک محاسبه کشنده بود. که با ۱۶ قایق نجات و چهار قایق تاشو که در عرشه بودند، تنها ۷۰۰ نفر می توانند نجات پیدا کنند.

۷٫ هنر زندگی را پیش بینی می کند

شاید قبل از نامگذاری کشتی بخار تایتانیک، شرکت کشتیرانی White Star Line باید کتاب “بیهودگی” نویسنده مورگان رابرتسون را که در سال ۱۸۹۸ منتشر شد، می خواند.

این رمان داستان یک کشتی بزرگ و مجلل به نام تایتان را روایت می کند که در حین دریانوردی بین ایالات متحده و انگلیس به کوه یخ برخورد می کند – درست مانند تایتانیک در زندگی واقعی.

۸٫ جستجوی طولانی برای غرق شدن کشتی تایتانیک

بسیاری از افراد برای یافتن کشتی غرق شده تایتانیک تصمیم گرفتند، اما تنها ۷۳ سال پس از فاجعه، در سال ۱۹۸۵، باستان شناس زیرآبی رابرت بالارد موفق شد لاشه کشتی را در اقیانوس اطلس شمالی پیدا کند و برای اولین بار از آن عکس بگیرد. او با موافقت با جستجوی بقایای دو زیردریایی غرق شده در یک مأموریت محرمانه نیروی دریایی ایالات متحده، این تلاش را تأمین مالی کرد. او سپس دوازده روز فرصت داشت تا از تجهیزات نیروی دریایی برای یافتن کشتی تایتانیک استفاده کند.

او در عمق ۳۸۰۰ متری (۱۲۴۷۰ فوت)، در تاریکی ابدی، لاشه کشتی لوکس سابق را پیدا کرد. این یافته دقیقاً به موقع به دست آمد، زیرا میکروب‌ها قبلاً در کشتی غرق شده بودند و شروع به تجزیه قطعه قطعه تایتانیک کرده بودند. در نهایت تبدیل به گرد و غبار می شود. دانشمندان گمان می کنند که این کشتی تا سال ۲۰۳۰ از بین خواهد رفت. با این حال، افسانه مطمئناً باقی خواهد ماند.

۹٫ اقتباس های سینمایی شناخته شده و نه چندان شناخته شده

شناخته‌شده‌ترین اقتباس سینمایی از داستان تایتانیک احتمالاً فیلم موفق جیمز کامرون در گیشه سال ۱۹۹۷ است. این فیلم ۲.۵ میلیارد دلار (۲.۳ میلیارد یورو) درآمد داشت و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما به حساب می‌آید – یازده جایزه اسکار را از آن خود کرد.

اما اقتباس های فیلم دیگری نیز وجود داشت. اولین آن در سال ۱۹۱۲ ساخته شد، همان سالی که کشتی بخار ناپدید شد. عنوان آن “نجات شده از تایتانیک” بود و نقش اصلی را یکی از بازماندگان فاجعه بازی کرد. یک فیلم تایتانیک نیز در طول جنگ جهانی دوم در آلمان ساخته شد، اما نازی ها از این نسخه سینمایی به عنوان ابزاری تبلیغاتی علیه ایالات متحده و بریتانیا استفاده کردند.

۱۰٫ تایتانیک در مقایسه با امروز

از سال ۱۹۱۲، بسیاری از کشتی‌های مسافربری اقیانوس اطلس را طی کرده‌اند، و تایتانیک مدت‌هاست که از نظر اندازه توسط کشتی‌های بی‌شماری دیگر پیشی گرفته است. بزرگترین کشتی تفریحی که قرار است امسال راه اندازی شود، شگفتی دریاها نام دارد. عرض آن ۶۶ متر (۲۱۶ فوت) در مقایسه با ۲۸ متر (۹۲ فوت) تایتانیک خواهد بود. همچنین یک تفاوت واضح در ارتفاع وجود دارد: اندازه شگفتی دریاها ۷۲٫۵ متر (۲۳۸ فوت) و تایتانیک فقط ۵۳ متر (۱۷۳ فوت) است.

معصومه لطفی ( پایگاه خبری دخالت )

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41301

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.