• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
17

افتتاحیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن با پیام زلنسکی

  • کد خبر : 41697
  • 18 می 2022 - 14:06
افتتاحیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن با پیام زلنسکی

افتتاحیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن با پیام و درخواست ولادمیر زلنسکی آغاز شد. جشنواره فیلم کن برای هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره با گزیده‌ای از نام‌های بزرگ هالیوود، و تازه واردان بازگشتی پرشور پس از همه گیری کرونا داشت حتی با وجود درگیری در اوکراین. در افتتاحیه سخنرانی از سوی رئیس جمهور اوکراین زلنسکی انجام شد که خواستار “یک چاپلین جدید” برای مقابله با دیکتاتور ( پوتین) شد.

افتتاحیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن

این جشنواره از ۱۷ تا ۲۸ می برگزار می شود و پس از دو سال اختلالات همه گیری کرونا، تقویم سنتی خود را از سر می گیرد. این جشنواره در سال ۲۰۲۰ لغو شد و سال گذشته به ژوئیه منتقل شد، و تحت پروتکل های سختگیرانه COVID برگزار شد.
اسکات راکسبورو، رئیس دفتر اروپایی هالیوود ریپورتر، گفت: صادقانه فکر می کنم که این یکی از بهترین ترکیب های کن در سال های اخیر است.
هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن روز سه‌شنبه با ادای احترام به میشل هازاناویسیوس کارگردان فرانسوی آغاز شد ، و سخنرانی ویدئویی از سوی رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی انجام شد.

در حالی که دنیای سینما روز سه‌شنبه به کروازت پوشیده از درختان نخل کن بازگشت، به امید شروعی تازه پس از خواب زمستانی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا، انبوهی از ارواح بار دیگر در حال پرسه زدن بودند، این بار در ادای احترام به میشل هازانیویسیوس برای فیلم ترسناک «فاینال کات» با بازی رومن دوریس و برنیس بژو.
بازسازی فیلم زامبی ژاپنی «One Cut of the Dead»، هاناویسیوس هم برای ساخت فیلم و هم ادای احترام به فیلم‌سازی، با ویژگی فمینیستی برای جشنواره‌ای که قول داده است نقش خود را در احیای صنعت رو به انقراض ایفا کند، پرده‌ای مناسب و سرگرم‌کننده بود.

درخواست زلنسکی از جشنواره کن

در آستانه جشنواره، هازاناویسیوس موافقت کرد که نام فیلم خود را – که در ابتدا به زبان فرانسوی “Z” نام داشت – تغییر نام دهد تا از هرگونه ارتباط با جنگ ‌افروزان روسیه جلوگیری کند.

در افتتاحیه جشنواره کن ولودیمیر زلنسکی در ویدیوئی به صورت زنده برای تماشاگران رسمی در نمایش لومیر پخش می‌شد، رئیس‌جمهور اوکراین مورد تشویق شدیدی قرار گرفت و در مورد ارتباط بین سینما و واقعیت صحبت کرد. او به فیلم‌هایی مانند «اکنون آخرالزمان» فرانسیس فورد کاپولا و «دیکتاتور بزرگ» چارلی چاپلین اشاره کرد و از فیلم‌سازان خواست که با دیکتاتورهای امروزی مانند آدولف هیتلر برخورد کنند.

او گفت : «ما به چاپلین جدیدی نیاز داریم که نشان دهد سینمای زمان ما ساکت نیست.

فیلم های هفتاد و پنجمین جشنواره کن

جشنواره روز سه‌شنبه با یک فیلم زامبی به نام «برش نهایی» ساخته میشل هازاناویسیوس، فیلم‌ساز فرانسوی آغاز می‌شود که عنوان آن را از «Z» تغییر داد تا اشاره‌ای به حرفی که با جنگ در اوکراین مرتبط شده حذف شود.
امسال، مهمانی‌ها بازگشته‌اند و فیلم «Top Gun Maverick» به کارگردانی تام کروز – که برای اولین بار در سه دهه اخیر به کن می‌ورد – و همچنین فیلم زندگی‌نامه‌ای الویس باز لورمن با بازی آستین باتلر و تام هنکس خواهد بود.
دیوید کراننبرگ هم بازگشت خود را به فیلم های ترسناک با «جنایت های آینده» با بازی ویگو مورتنسن، کریستن استوارت و لیا سیدو رقم خواهد زد.
آسیا علیرغم غیبت چین، با فیلم‌هایی از پارک چان ووک و هیروکازو کوره‌ادا و لی جونگ جائه، فیلم جدیدش «شکار» را برای اولین بار نمایش می‌دهد.
همچنین «ماریوپولیس ۲» ساخته مانتاس کوداراویسیوس، کارگردان لیتوانیایی ۴۵ ساله، که نزدیک به یک ماه پیش در ماریوپل، شهر اوکراینی که توسط نیروهای روسی به شدت بمباران شد، کشته شد، نمایش داده می شود. نامزد او هانا بیلوبروا که پروژه را به پایان رسانده است، آن را ارائه خواهد کرد.
یکی دیگر از آثار اوکراینی، اولین فیلم از ماکسیم ناکونه‌چنی، “دید پروانه” است، داستان یک زن جوان اوکراینی است که پس از دستگیری به کشورش باز می‌گردد و سپس در یک مبادله زندانی آزاد می‌شود.
فریمو که با سوالاتی در مورد موضع جشنواره در قبال جنگ مواجه شده بود، گفت: “ما در مورد فیلم بسیار فکر خواهیم کرد، اما هرگز از فکر کردن به اتفاقاتی که در اوکراین رخ می دهد نیز دست نخواهیم کشید.”

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت )

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.