• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

آبله میمون در سراسر جهان در حال گسترش است/ آبله میمون چیست و چقدر خطرناک است؟

  • کد خبر : 41737
  • 20 می 2022 - 22:29
آبله میمون در سراسر جهان در حال گسترش است/ آبله میمون چیست و چقدر خطرناک است؟

مقامات بهداشتی در اروپا، ایالات متحده و استرالیا در حال بررسی شیوع اخیر موارد آبله میمون هستند، آبله میمون یک بیماری ویروسی نادر است که معمولاً در آفریقا یافت می شود.

آبله میمون در سراسر جهان در حال گسترش است

آلمان روز جمعه اولین مورد ابتلا به این ویروس را گزارش کرد بریتانیا، اسپانیا، پرتغال، فرانسه، ایتالیا و سوئد شیوع این بیماری را گزارش کردند.

تنها در بریتانیا، موارد از زمان شناسایی اولین مورد در ۷ مه دو برابر شده است. این کشور اکنون ۲۰ مورد تایید شده دارد، اگرچه نگرانی‌ها در حال افزایش است که ممکن است موارد بیشتری باشند که هنوز شناسایی نشده باشند.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون یک بیماری نادر است که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود که بخشی از خانواده آبله است، اگرچه معمولاً شدت آن کمتر است.

این ویروس که عموماً در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا رخ می دهد، اولین بار در سال ۱۹۵۸ در میمون های اسیر شناسایی شد. اولین مورد انسانی در سال ۱۹۷۰ ثبت شد.

آبله میمون در سال ۲۰۱۷ پس از چهار دهه بدون حتی یک مورد تایید شده در نیجریه ظهور کرد. تا ماه می ۲۰۲۲، ۴۵۰ مورد در این کشور گزارش شده است.

از آن زمان تاکنون موارد پراکنده در ۱۰ کشور آفریقایی از جمله نیجریه گزارش شده است که در سال ۲۰۱۷ با ۱۷۲ مورد مشکوک و ۶۱ مورد تایید شده، بزرگترین شیوع ثبت شده را تجربه کرد. سه چهارم مردان ۲۱ تا ۴۰ ساله بودند.

موارد خارج از آفریقا از نظر تاریخی کمتر رایج بوده و معمولاً به سفرهای بین المللی یا حیوانات وارداتی مرتبط است. موارد قبلی در اسرائیل، بریتانیا، سنگاپور و ایالات متحده گزارش شده است که در سال ۲۰۰۳، ۸۱ مورد مربوط به سگ های دشتی را گزارش کردند که توسط حیوانات وارداتی آلوده شده بودند.

آبله میمون چگونه سرایت می کند؟

آبله میمون زمانی پخش می‌شود که فردی با فرد، حیوان یا مواد آلوده به ویروس تماس نزدیک پیدا کند.

این ویروس می تواند از طریق پوست زخم شده، دستگاه تنفسی یا از طریق چشم، بینی و دهان وارد بدن شود.

انتقال انسان به انسان معمولاً از طریق قطرات تنفسی اتفاق می افتد، انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز گرفتن یا خراش رخ دهد.

آبله میمون به طور کلی یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی شود، اگرچه می تواند در طول رابطه جنسی منتقل شود.

علائم چیست؟

علائم اولیه آبله میمون شامل تب، سردرد، درد عضلانی، تورم و کمردرد است.بیماران معمولاً یک تا سه روز پس از ظهور تب، راش ایجاد می‌کنند که اغلب از صورت شروع می‌شود و به سایر قسمت‌های بدن مانند کف دست‌ها و کف پا گسترش می‌یابد.

راش، که می تواند باعث خارش شدید شود، سپس چندین مرحله را پشت سر می گذارد و قبل از اینکه لژیون ها زخم شوند و بیفتند.

عفونت معمولاً دو تا چهار هفته طول می کشد و معمولاً خود به خود برطرف می شود.

درمان چیست؟

در حال حاضر هیچ درمان اثبات شده و ایمن برای آبله میمون وجود ندارد، اگرچه اکثر موارد خفیف هستند.

افرادی که مشکوک به ابتلا به ویروس هستند ممکن است در یک اتاق فشار منفی – فضاهایی که برای ایزوله کردن بیماران استفاده می شود – ایزوله شوند و توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی تحت نظر باشند.

با این حال، واکسن‌های آبله تا حد زیادی در جلوگیری از انتشار ویروس مؤثر بوده‌اند. کشورهایی از جمله بریتانیا و اسپانیا اکنون این واکسن را به افرادی که در معرض عفونت قرار گرفته اند ارائه می کنند تا به کاهش علائم و محدود کردن شیوع کمک کنند.

آبله میمون چقدر خطرناک است؟

موارد آبله میمون گاهی اوقات می تواند شدیدتر باشد و برخی مرگ و میرها در غرب آفریقا گزارش شده است.

با این حال، مقامات بهداشتی تاکید می کنند که ما در آستانه شیوع جدی نیستیم و خطرات برای عموم مردم بسیار کم است.

کالین براون، مدیر عفونت‌های بالینی و نوظهور در UKHSA، گفت: «در حالی که تحقیقات برای تعیین منبع عفونت ادامه دارد، مهم است که تأکید شود این عفونت به راحتی بین افراد پخش نمی‌شود و نیاز به تماس شخصی نزدیک با یک فرد علامت‌دار مبتلا دارد».

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.