• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
20

با ادامه جنگ اوکراین شاهد رکود جهانی خواهیم بود؟

  • کد خبر : 41886
  • 30 می 2022 - 14:43
با ادامه جنگ اوکراین شاهد رکود جهانی خواهیم بود؟

آیا با ادامه جنگ اوکراین شاهد رکود جهانی خواهیم بود؟ همه‌گیری و همچنین جنگ در اوکراین عرضه کالاها را متوقف کرده و توزیع کارآمد را از طریق زنجیره‌های تامین جهانی کاهش داده است و قیمت کالاهای روزمره مانند سوخت و غذا را افزایش داده است.

با ادامه جنگ اوکراین شاهد رکود جهانی خواهیم بود؟

سیمون باپتیست، اقتصاددان ارشد جهانی در واحد اطلاعات اکونومیست، می گوید :از آنجایی که جنگ در اوکراین باعث اختلالات همه گیر در دنیا شده است و ادامه جنگ همچنان به ویران کردن زنجیره‌های تامین ادامه می‌دهد، رکود تورمی باقی می‌ماند و با رشد پایین و تورم بالا «حداقل در ۱۲ ماه آینده» باقی خواهد ماند .

همه‌گیری و همچنین جنگ در اوکراین عرضه کالاها را متوقف کرده و توزیع کارآمد را از طریق زنجیره‌های تامین جهانی کاهش داده است و قیمت کالاهای روزمره مانند سوخت و غذا را افزایش داده است.

اقتصاددانان می گویند که رکود جهانی قریب الوقوع نیست، اما برای افزایش هزینه ها و رشد کندتر آماده است.

بعد از رکود تورمی ناگهانی وجود نخواهد داشت

سایمون باپتیست، اقتصاددان ارشد جهانی در واحد اطلاعات اکونومیست، با اشاره به رکود غیرمنتظره پس از یک دوره رکود تورمی، گفت: «بعد از رکود تورمی ناگهانی وجود نخواهد داشت».

او گفت : جنگ در اوکراین و اختلالات همه گیر این جنگ زنجیره تامین را ویران می کند، و شاهد رکود تورمی با رشد کم و تورم بالا هستیم که “حداقل تا ۱۲ ماه آینده” باقی خواهد ماند.

وی افزود: “قیمت کالاها از سه ماهه آینده شروع به کاهش خواهد کرد، اما به طور دائم بالاتر از قبل از زمان جنگ در اوکراین خواهد ماند، به این دلیل ساده که عرضه روسیه برای بسیاری از کالاها به طور دائم کاهش خواهد یافت.”

رکود در اقتصاد آسیا نسبتاً بعید است

اما، در حالی که قیمت‌های بالاتر برای خانوارها دردسر ایجاد می‌کند، رشد در بسیاری از نقاط جهان اگرچه کند است، اما همچنان ادامه دارد و بازارهای کار سقوط نکرده است.

سطح بیکاری در بسیاری از اقتصادها به پایین ترین حد خود در دهه های اخیر رسیده است.

تقریباً برای اقتصاد آسیا، اگر در مورد دوره های متوالی تولید ناخالص داخلی منفی صحبت کنیم، رکود نسبتاً بعید است.

بنابراین، مصرف‌کنندگان  در حالی که نسبت به تکرار آخرین رکود جهانی ناشی از بحران در ایالات متحده بیش از ۱۰ سال پیش محتاط هستند، نیازی به آماده‌سازی برای رکود ندارند.

این اقتصاددان گفت حتی اگر اقتصاد جهانی در معرض خطر رکود باشد، بسیاری از مصرف کنندگان پس انداز زیادی دارند و کالاهای بادوام خانگی را ذخیره کرده اند.

او گفت: «بنابراین تا حدودی، آنقدر که اعداد و ارقام به نظر می‌رسند، بد نخواهد بود.

شین الیور، اقتصاددان ارشد هم در یادداشتی گفت: منحنی‌های بازده یا شکاف بین بازده اوراق بلندمدت و نرخ‌های کوتاه‌مدت هنوز به‌طور قاطع رکود را هشدار نداده‌اند و حتی اگر هم اکنون چنین شود میانگین رکود ۱۸ ماهه است.

همزمان، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نرخ‌های بهره را برای مبارزه با تورم تشدید می‌کنند.

بزرگترین افزایش نرخ بانک مرکزی ایالات متحده

بانک مرکزی ایالات متحده در اوایل این ماه بزرگترین افزایش نرخ خود را در بیش از ۲۲ سال گذشته اعلام کرد و نرخ بهره معیار خود را نیم درصد افزایش داد و نسبت به افزایش بیشتر نرخ ها هشدار داد.

صورتجلسه فدرال رزرو که چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که مقامات آماده هستند تا با افزایش چندگانه ۵۰ واحدی نرخ بهره، در تلاش برای کاهش تورم، ادامه دهند.

کنترل رکود تورمی بسیار دشوار است

از زمان شروع چرخه انقباض در اکتبر، این نرخ اکنون ۱٫۷۵ واحد درصد افزایش یافته است.اما اقتصاددانان می گویند که همیشه این خطر وجود دارد که کنترل تورم باعث رکود شود.

کنترل رکود تورمی بسیار دشوار است، زیرا مهار قیمت‌های بالا از طریق افزایش نرخ‌های بهره می‌تواند منجر به رشد حتی کمتر شود.

هر چه مدت طولانی‌تر تورم بالا بماند، بازارهای سرمایه‌گذاری بیشتر نگران هستند که بانک‌های مرکزی نخواهند توانست تورم را بدون ایجاد رکود مهار کنند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.