• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

آیا قهوه باعث التهاب می شود؟

  • کد خبر : 41971
  • 06 ژوئن 2022 - 17:44
آیا قهوه باعث التهاب می شود

یکی از دلایلی که ممکن است شخصی برای نوشیدن قهوه احساس گناه کند این است که شنیده است نوشیدن قهوه باعث التهاب می شود یا اینکه می تواند علائم بیماری های التهابی مانند درد مفاصل و مشکلات گوارشی را تشدید کند.

ارتباط بین قهوه و التهاب

تحقیقات نشان می دهد که قهوه در اکثر افراد باعث التهاب نمی شود – حتی اگر هنجار شما بیش از یک یا دو فنجان کافئین دار باشد. در واقع، کاملا برعکس است. قهوه ممکن است اثرات ضد التهابی در بدن داشته باشد. تصور می‌شود که این اثرات دلیل اصلی برای ارتباط مصرف منظم قهوه با خطرات کمتر برای بسیاری از بیماری‌های مرتبط با التهاب از جمله آلزایمر، پارکینسون، دیابت نوع ۲، نقرس، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها باشد.

فواید ضد التهابی قهوه از بیش از ۱۰۰۰ ترکیب زیست فعال موجود در آن ناشی می شود. و به ویژه منبع خوبی از ترکیباتی به نام پلی فنول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. به نظر می رسد پلی فنول های موجود در قهوه، مانند اسید کلروژنیک، دی ترپن ها و تریگونلین، مانع از ایجاد آسیب رادیکال های آزاد می شوند که می تواند باعث التهاب شود. برخی نیز به نظر می رسد که با مهار بیان ژن و آنزیم های مرتبط با رشد آنها، تولید ترکیبات التهابی را مسدود می کنند.

نتیجه این است که مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم قهوه ممکن است یک یا چند نشانگر خونی التهابی را کاهش دهد. با این حال، چند مطالعه بزرگ نشان داده است که قهوه با سطوح پایین‌تری از نشانگر التهابی CRP مرتبط است (و با افزایش مصرف قهوه، سطح CRP کاهش می‌یابد)، اما یک بررسی و متاآنالیز که در سال ۲۰۲۰ در Nutrients منتشر شد، نشان داد که به طور کلی ، قهوه تأثیر قابل اندازه گیری بر CRP نداشت. نویسندگان می گویند که به دلیل این شواهد متناقض، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. شاید عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن و BMI ممکن است بر این نتایج تأثیر بگذارند.

مضرات استفاده از شکر و خامه در قهوه

بسیاری از مردم از قهوه خود با شکر یا شیرین کننده های مصنوعی لذت می برند که هر دو با التهاب همراه هستند. مطالعات، تأثیر قهوه سیاه کافئین دار را بدون افزودنی مانند شکر، شیرین کننده ها یا خامه بررسی کرده اند. مواد افزوده شده به غذاهایی مانند اینها که حاوی قندهای اضافه شده، مواد شیمیایی و چربی اشباع شده هستند، در صورت مصرف بیش از حد، التهاب زا هستند.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که قهوه هنوز هم فواید سلامتی دارد، حتی اگر حاوی خامه و شکر باشد. از نظر التهاب، زمانی که مقدار حداقل آن در یک تا دو فنجان در روز اضافه شود، احتمالاً تأثیر کمی وجود دارد، اما چندین فنجان با مقادیر بیشتر می‌تواند به طور بالقوه مزایای ضد التهابی قهوه را خنثی کند.

قهوه بدون کافئین

مطالعات نشان می دهد که قهوه بدون کافئین،  مزایای قابل مقایسه ای با قهوه معمولی دارد. یافته‌های چند مطالعه نشان داد که کاهش نشانگرهای التهابی ممکن است زمانی که بدون کافئین مصرف می‌شود در مقایسه با کافئین‌دار کمی کمتر باشد. با این حال، اجماع کلی این است که کافئین سهم عمده‌ای در فواید ضد التهابی مشاهده شده با مصرف قهوه ندارد. در عوض، این پلی فنل های دیگر در قهوه هستند که مسئول هستند، و اینها هم در قهوه کافئین دار و هم بدون کافئین یافت می شوند.

چقدر کافئین بی خطر است؟

کافئین اثر محرک دارد و به همین دلیل است که بسیاری از ما به سمت قهوه می رویم، اما همانطور که بسیاری تجربه کرده اند، کافئین بیش از حد می تواند باعث عصبانیت و تپش قلب شود.

به نظر می رسد افرادی که مصرف قهوه کافئین دار بالاتری داشتند (از ۳ تا ۷ فنجان) در مقایسه با افرادی که کمتر مصرف می کردند از مزایای بسیار مشابهی برخوردار بودند. این بدان معنا نیست که باید آنقدر قهوه کافئین دار مصرف کنید. طبق گفته سازمان غذا و دارو، ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز به طور کلی بی خطر است، مقداری که در ۴ یا ۵ فنجان قهوه یافت می شود (توجه داشته باشید که این به فنجان های ۸ اونسی اشاره دارد؛ بسیاری از لیوان ها و فنجان های بیرون بری بزرگتر هستند). به مقادیری که برای شما حس خوبی دارد توجه کنید و در صورت مشاهده عوارض جانبی مانند اضطراب، ضربان قلب سریع، ناراحتی معده، سردرد یا تغییرات خلقی، آن را کاهش دهید.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که هر فردی کافئین را به‌طور متفاوتی متابولیزه می‌کند، که برخی از آن‌ها توسط ساختار ژنتیکی ما دیکته می‌شود و کافئین بیش از حد – یا حتی کمی بیشتر از حد معمول شما – می‌تواند به روش‌های دیگر منجر به التهاب شود. یکی از شایع ترین عوارض جانبی کافئین، اختلال در خواب است که نشان داده شده است که به التهاب کمک می کند. در واقع، کمبود خواب با کیفیت با ایجاد التهاب و افزایش CRP و سایر نشانگرهای التهابی همراه است.

قهوه منبع اصلی پلی فنول ها در رژیم غذایی ما است و این ترکیبات آنتی اکسیدانی اثرات ضد التهابی مفیدی در اکثر افراد دارند. مصرف قهوه را زیر نظر داشته باشید تا به طور کامل از مزایای قهوه بهره مند شوید. اگر از چندین فنجان در طول روز لذت می برید، پس از ۱ تا ۲ فنجان کافئین، مصرف کافئین را تغییر دهید و برای جلوگیری از اختلال خواب، مصرف کافئین را بعد از ناهار محدود کنید. همچنین ایده خوبی است که به راحتی در مورد آنچه به قهوه خود اضافه می کنید دقت کنید. کمی خامه و شکر ضرری ندارد، اما احتمالا بهتر است از نوشیدنی های قهوه پر از قندهای اضافه خودداری کنید.

 

معصومه لطفی ( پایگاه خبری دخالت )

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41971

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.